Gå til innhold

Studentpar og Corgi Pembroke?


Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min er blitt veldig forelsket i Corgi Pembroke. Vi planlegger å anskaffe valpen i august/september, og er nå i begynnerfasen. Her er først litt om situasjonen vår.

 

Jeg studerer eiendomsmegling, har ikke noen obligatorisk nærvær på skolen, så kan fritt velge om jeg vil jobbe hjemme eller i forelesninger. Jeg har deltidsjobb (2-3 kvelder i uken, ganske varierende). Så jeg kan enkelt være hjemme med valpen de første ukene på dagtid. Jeg begynner på det 2. året mitt av 3 år til høsten.

 

Samboeren min studerer ergoterapi, og har obligatorisk nærvær på skolen. De første månedene til høsten er hun i praksis 4/5 dager i tillegg til deltidsjobb (2-3 kvelder i uken + noen helger). Her må vi prøve å trikse til kalenderen vår slik at en av oss alltid er hjemme med valpen. Hun begynner på sitt siste år av studiet til høsten

Hvor mye og hvor lenge må vi være med valpen den første perioden?

Angående penger, så begynner vi å spare for alt vi har nå, vil noen se over dette budsjettet og se om det er noe vi trenger mer av eller kutte ut?

Valp: 10-13 000 kr? 

Vaksine: 400-600 kr

Forsikring ca 200 per måned

Diverse (leker, bur, bånd osv): 4000kr

Hundefor: 599 hver 2. måned ca?

Kurs: Hvor mye koster valpekurs? Trenger vi noen flere kurs?

Hvor korrekt er dette budsjettet?

 

Vi leier en leilighet på ca 75 kvm med terasse og en liten gressflekk. Huseier er mer en ok med at vi får oss hund :) Vi bor i et område med plenti av turområder, skoger og parker.

Va må vi gjøre med leiligheten med tanke på møbler, ledninger osv?

Ellers hadde det vært greit om noen med en Corgi Pembroke kunne tatt kontakt slik at vi kan få så mye informasjon om valpetiden og rasen generelt :)


Vi skal besøke 2 Corgi kenneler på Lørdag og prøve å skrape sammen så mye informasjon som mulig:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere ikke allerede har det, så vil jeg anbefale en konto med buffer penger i tilfelle noe skjer. Dyrlege er DYRT.

 

-Hvor lang alene treningen tar kommer helt ann på hunden så det må dere se selv. Vi startet treningen fra dag 1.

-Ingen vits å kjøpe det dyreste av det dyreste når det kommer til bånd, bur, bånd osv. Valpen vokser ut av utstyr altfor fort.

-Når vi fikk valp gjorde vi absolutt ingenting med møbler og ledninger. Vi var heldige der da, da hunden på sine 3 år ikke har rørt (les skadet) noe som helst av interiør i det hele tatt. Tror gode tyggepinner er gull verdt.

 

Det var der jeg kom på sånn i farta, lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke allerede har det, så vil jeg anbefale en konto med buffer penger i tilfelle noe skjer. Dyrlege er DYRT.

 

-Hvor lang alene treningen tar kommer helt ann på hunden så det må dere se selv. Vi startet treningen fra dag 1.

-Ingen vits å kjøpe det dyreste av det dyreste når det kommer til bånd, bur, bånd osv. Valpen vokser ut av utstyr altfor fort.

-Når vi fikk valp gjorde vi absolutt ingenting med møbler og ledninger. Vi var heldige der da, da hunden på sine 3 år ikke har rørt (les skadet) noe som helst av interiør i det hele tatt. Tror gode tyggepinner er gull verdt.

 

Det var der jeg kom på sånn i farta, lykke til :)

Vil ikke en evt. forsikring dekke dyrlege?

Bur osv. kommer vi til å kjøpe mye brukt av:)

Har du corgi?

Lenke til kommentar

Alt blir ikke dekket av forsikringen dessverre. Egenandel er vel også vanlig. 

Bruktmarkedet er en fin ting. Europris, Felleskjøpet, Jula, Biltema osv har også mye "bruksvarer" billig. Og nei, vi har en border collie, men har sikla endel på corgi opp gjennom årene. :)

Lenke til kommentar

Før anskaffelse bør dere ha minimum 3 ganger kjøpssummen til rådighet, mer hvis man har bil (da må man ha bilbur også)

 

Så går altså en tredjedel av dette til hunden.

Ca en sjettedel til utstyr i begynnelsen. (altså ca halvparten av det valpen koster)

Resten bør man ha som en buffer!

 

Fjerning av tenner som ikke løsner selv er en av tingene som ikke dekkes av forsikring og lett kan koste en del kroner..

Forsikringen har gjerne en egenandel på en tusenlapp eller to, og 10-20% av beløpet utover egenandelen..

 

Bandasjer, plaster og annet for sårbehandling dekkes IKKE.

 

Ellers mener jeg dere er lovlig sent ute med å finne valp, gode oppdrettere har ofte mange nok valpekjøpere i god tid før parring..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...