endrefisken Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Vel. Her har jeg et spørsmål. Jeg har undersøkt en del og sett på mange forskjellige anmeldelser. Mitt problem er at jeg blir litt usikker rundt hvor mye f/1.8 mot f/2.8 kommer til å hjelpe meg. Jeg har et Olympus OM-D EM5 kamera og er veldig fornøyd med det. Det fulgte med en kit-linse til kamerahuset, men denne har jeg kun brukt et par ganger da jeg syns det slapp inn alt for lite lys. Nå bruker jeg 45mm f/1.8 til Olympus og syns det er kjempebra. Det som kan være litt problematisk med den er at når jeg skal ta bilder i noen spesielle situasjoner må jeg enten veldig langt unna, eller plassere meg i en merkelig positur og har opplevd ved et par anledninger at situasjonen jeg ønsket å fange ble borte foran nesen på meg. Per nå står jeg mellom to linser, men er åpen for andre forslag. Linsene: Sigma 30mm f/2.8 Olympus 25mm f/1.8 Jeg ser at begge disse objektivene tar kjempefine bilder når jeg har søkt på 500px.com, men som nevnt ovenfor er jeg litt usikker om f/1.8 vs f/2.8 vil være verdt de 1800 kronene ekstra, verdt å merke seg at jeg er på et studentbudsjett per i dag. Noen tanker? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Desverre for budsjettet ditt, vil jeg anbefale Olympus 25/1.8 på det sterkeste. Slipper inn over dobbelt så mye lys som sigmaen, noe som også viser igjen når det kommer til det å oppnå noe smal dybdeskarphet. Optisk skal vel begge være gode - jeg vet ihvertfall Olympusen er skikkelig flott. ..... gå for den! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Et annet argument for 25mm-en er at den er videre. På den annen side, så får du vel råd til både en 19mm f/2.8 og en 30mm f/2.8 i forhold til en 25mm f/1.8? f/1.8 kontra f/2.8? Hvor viktig det er, avhenger av situasjonen. Jeg selv klarer meg med f/2.8, mens andre vil ha f/1.8. Jeg selv har 30mm-en og det er et trivelig objektiv. Men det er ofte ikke vidt nok ... Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Men det er ofte ikke vidt nok ... Enig, ville ikke kjøpt 30mm for allround bruk. Du kan også se på Panasonic 20mm F1.7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå