FrittIndivid Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) 630 av 650 seter talt opp, den sittende koalisjonen mangler 3 seter for flertall, de Konservative mangler 11 for å få rent flertall. Veldig jevnt dette her Endret 8. mai 2015 av FrittIndivid Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Ved 638 seter fylt, har de Konservative 323, som i praksis er flertall, gitt Sinn Feins og Speakerens naturlige tilbøyeligheter... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) Det stemmer. Til tross for at de forøvrig fikk flere stemmer enn de konservative. Ser ut til at det blir en Bullingdon-mann i nummer 10 i fortsettelsen også. Akkurat det erger meg ørlite. Nigel Farage har ikke blitt valgt til parlamentet. UKIP har i skrivende øyeblikk 12,7 prosent av stemmene nasjonalt, over tre millioner stemmer, og for det belønnes partiet med ett sete i parlamentet. Naturlige konklusjoner etter dette valget er 1. Skottland har totalt avvist alle de etablerte partiene, i hovedsak over austerity-politiken. 2. Ed Miliband er ferdig som partileder med mindre Cameron akkurat ikke oppnår flertall, og han finner en alternativ koalisjon. 3. Nick Clegg er ferdig som partileder. Noen andre må ta over, selv om det er uklart hvem. 4. Cameron vil uansett resultat ikke ha noe egentlig mandat fra folket. Pt. har han 36 prosent av stemmene, jeg tror ikke det øker markant utover morgenen. Edit: Akroev har rett. Endret 8. mai 2015 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Miliband går ifølge the Guardian av. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Hva ER egentlig "mandat fra folket", gitt at man har parlamentarisme og den valgordning man har ? 51 % av Underhuset - 60 % - 67 % - 75 % ? Man undres hva som skal til for å være "godkjent"... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Et folkelig mandat burde jo helst være mer enn femti prosent av de avgitte stemmene. Det er jo det som er det fundamentale problemet med det britiske systemet, det er alt for lite representativt. Ellers meldte nettopp BBC (litt tidlig?) at Nigel Farage trekker seg. Rett etter det kom en ganske underholdende tale fra Farage, som sier at han nå skal dra på ferie, og ikke tenke politikk, og se om han stiller igjen etterpå. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Litt av et system de har. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Utvilsomt. Mange kommentatorer mener Cameron er litt i samme (vanskelige) posisjon som Major på 90-tallet, og de konservative backbencherne vil få en veldig sentral rolle fremover. De kan herje ganske hardt med ham. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Det er jeg litt i tvil om, i allefall det første året - hvis, vel og merke, man faktisk gjennomfører den folkeavstemningen om EU-medlemsskapet som har blitt lovet. Og den avstemningen kommer i tilfelle til å bli et sirkus for seg selv ! (Ved 641 seter, har de Konservative 325, som altså er akkurat halve huset.) Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Ved 638 seter fylt, har de Konservative 323, som i praksis er flertall, gitt Sinn Feins og Speakerens naturlige tilbøyeligheter... Kan jo være at de møter opp for å ødelegge for de andre. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Det tror jeg ikke. Å skulle stå i Westminster Palace og sverge troskap til den britiske trone - nei, det er ikke noe man kan regne med at "Irlands Sønner" kunne tenke seg å gjøre. Den sabotasje DE kunne tenke seg å gjøre, ville ha vært noe mer håndgripelig enn bare et mistillitsforslag... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Jupp. Underveldende tale fra Ed Miliband. Cameron på vei til dronningen. Morsomt at BBC får fly helikopter over bilen hans. Hadde ikke skjedd i USA. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Ved 643 seter fylt, har de Konservative fått 326, som da er både reelt og formelt flertall. (Halve huset, pluss en...) Dette er likevel et noe upraktisk flertall i det daglige, siden en flyforsinkelse vil kunne medføre parlamentariske komplikasjoner. Man undres på om Cameron muligens vil fortsette med LibDem, for å ha en litt mer praktisk "working majority"... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Cameron vil nok gå for en enpartiregjering. Det ligger ikke i de konservatives natur å dele makt. De kan dessuten støtte seg til nordirske unionister, ikke helt ulikt da Asquith regjerte med støtte fra irske nasjonalister og Labour etter de andre valget i 1910. Med den forskjellen at Asquith ikke fikk flertall. Britene er ikke så glade i koalisjoner. Om jeg får rett i det vil vi se en ekstrem høyrevridning av britisk politikk. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 At britene ikke er glade i koalisjoner, stemmer - det vil ikke likevel uten videre si at man kan avskrive det. Å støtte seg på nordirske unionister er noe av en prøvelse; en rolig koalisjon med "lillebror" LibDem ville derimot kunne gi et mere moderat innstilt flertall som da kan tåle en og annen forsinkelse. Men å spekulere så mye mere på dette, er det ikke vits i - vi kan så allikevel regne med å få det svaret ganske raskt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 BBC spekulerer i at Cameron kan finne på å bytte ut de største rollene i regjeringen. William Hague stilte ikke til valg i år, så Foreign office er ledig. Theresa May er av mange sett på som en utfordrer til lederskapet. Home office med ny minister? Det ville tatt seg ut. George Osborne er ikke akkurat en populær mann. Men det er ingen Chancellors. Boris Johnson som utenriksminister...? Angående koalisjon tror jeg Cameron vil argumentere overfor LibDems om at deres desimering ikke legitimerer at de deltar i en koalisjon, men at det kan gjøres en avtale om noen enkeltsaker. Det kan hende de går med på det. Men jeg tviler. BBC forventer vel noe slikt som 331 konservative medlemmer av Underhuset, og da begynner flertallet å bli litt mer saftig. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Esther McVey (?) er statsråd, men mistet sitt sete i Underhuset - følgelig må hun byttes ut. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Jeg la akkurat merke til forslaget om Boris som utenriksminister - joda, hvorfor ikke ??? LITT moro skal man jo kunne ha i hverdagen... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) Korrekt staving. Dessuten må alle de liberale statsrådene byttes ut. Synes genuint synd på Vince Cable. Mister setet sitt etter 32 år, tror jeg. Han har også fremstått som en av de mer sympatiske av statsrådene i Camerons regjering. Ikke at det sier så mye. Både Cameron og Osborne var tross alt medlemmer av Bullingdon. Det er i seg selv nok til at jeg blir frastøtt av begge. Angående Boris får vi more oss litt med denne: https://www.youtube.com/embed/J6QKuawMhwE Edit: Skulle tro at jeg som profesjonell frontredigerer fikk til å embedde en YouTube-video, men dengang ei... Endret 8. mai 2015 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå