Havsol Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Hei. Usikker på hvor annet sted jeg skal poste dette, så valget ble her. Jeg er ferdig utdannet siviløkonom fra BI nå til sommeren, med et C-snitt og helt andre interesser enn det jeg har utdannet meg til.. Har det siste halvannet året funnet ut at jeg egentlig kunne tenke meg å gå andre veier mtp utdanning, men har fullført i håp om at det skal snu. Det har det dessverre ikke, og jeg er litt "fortvilet" over situasjonen. Har alltid vært interessert i data, it og teknologi, og leser tek.no, itavisen.no, osv., 20 ganger oftere enn jeg er innom dn.no, hegnar.no eller liknende sider. Har angret som en hun det siste halvåret-året for at jeg ikke innså helt hva jeg ville etter endt bachelor, og heller fortsatte på masterprogrammet. Det jeg egentlig kunne tenke meg nå er å starte på nytt på dataingeniør, på HiOA, da det er dette jeg kunne tenke meg. Så jeg lurte på om hva folk tenker om dette? Er det helt utenfor å gjøre dette, eller er det noen som har vært overfor liknende valg selv? Noen som har gått denne utdannelsen som vet hvordan det evt ville vært å ta utdannelsen på 2 år, dersom jeg får godskrevet noen fag fra BI(har jo hatt en del matte- og statistikkfag)? Så får støtten hjemmefra være et annet problem På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Det er fullt mulig, det jeg lurer på er: Hvorfor ser du ikke hvilke fag du eventuelt mangler for å kunne gå videre på en masterutdanning innenfor IT? (altså kun den 2 årige masterdelen) istedenfor å gå på en bachelor når du allerede har en master. Du har tross alt, vært 5 år på skolen og ligger an til 2-3 år til uansett hvis du skal ta en bachelor til.... Lenke til kommentar
provisjon Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Jg r i samme båt som deg op. Holder på med en it relatert master. Skulle ønske jg studerte noe annet noen ganger. Lenke til kommentar
Havsol Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2015 Det er fullt mulig, det jeg lurer på er: Hvorfor ser du ikke hvilke fag du eventuelt mangler for å kunne gå videre på en masterutdanning innenfor IT? (altså kun den 2 årige masterdelen) istedenfor å gå på en bachelor når du allerede har en master. Du har tross alt, vært 5 år på skolen og ligger an til 2-3 år til uansett hvis du skal ta en bachelor til.... Takk for svar. Det kunne jo selvfølgelig vært noe å undersøke, men vil tro at det er veldig mange fag, som programmering o.l. jeg må ha for å kunne komme gjennom til en ny master? Jeg håper å få godskrevet 3-4 fag fra utdanningen jeg allerede har tatt, og da er det jo ganske mange fag jeg ikke har som jeg evt må ta for å være kvalifisert? Lenke til kommentar
provisjon Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Det er fullt mulig, det jeg lurer på er: Hvorfor ser du ikke hvilke fag du eventuelt mangler for å kunne gå videre på en masterutdanning innenfor IT? (altså kun den 2 årige masterdelen) istedenfor å gå på en bachelor når du allerede har en master. Du har tross alt, vært 5 år på skolen og ligger an til 2-3 år til uansett hvis du skal ta en bachelor til.... Takk for svar. Det kunne jo selvfølgelig vært noe å undersøke, men vil tro at det er veldig mange fag, som programmering o.l. jeg må ha for å kunne komme gjennom til en ny master? Jeg håper å få godskrevet 3-4 fag fra utdanningen jeg allerede har tatt, og da er det jo ganske mange fag jeg ikke har som jeg evt må ta for å være kvalifisert? For å komme inn på master i informatikk må du ha 8 informatikkfag hvor av 1 skal være algorritmer og 1 av data kommunikasjon og et operativsystemer fag. I tillegg må du ha minst 3 programmerinsfag hvis jeg ikke tar helt feil. Men det finnes IT og Ledelse master som kanskje du har en del overlappende fag til, som organisasjons og ledelse etc. Litt usikker, u får høre med skolene. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Det er fullt mulig, det jeg lurer på er: Hvorfor ser du ikke hvilke fag du eventuelt mangler for å kunne gå videre på en masterutdanning innenfor IT? (altså kun den 2 årige masterdelen) istedenfor å gå på en bachelor når du allerede har en master. Du har tross alt, vært 5 år på skolen og ligger an til 2-3 år til uansett hvis du skal ta en bachelor til.... Takk for svar. Det kunne jo selvfølgelig vært noe å undersøke, men vil tro at det er veldig mange fag, som programmering o.l. jeg må ha for å kunne komme gjennom til en ny master? Jeg håper å få godskrevet 3-4 fag fra utdanningen jeg allerede har tatt, og da er det jo ganske mange fag jeg ikke har som jeg evt må ta for å være kvalifisert? For å komme inn på master i informatikk må du ha 8 informatikkfag hvor av 1 skal være algorritmer og 1 av data kommunikasjon og et operativsystemer fag. I tillegg må du ha minst 3 programmerinsfag hvis jeg ikke tar helt feil. Men det finnes IT og Ledelse master som kanskje du har en del overlappende fag til, som organisasjons og ledelse etc. Litt usikker, u får høre med skolene. Dette er 8 fag du kan klare i løpet av 1 år hvis du har hodet for programmering. Av de fagene som er der, så er det ene faget jeg slet med algoritmer, det tok litt tid før jeg kom inn i det. Jeg har selv tatt 4 programmeringsfag i løpet av 1/2 år, det er litt arbeide. Men det går greit, datakomm og OS er ikke så vanskelig å komme seg igjennom. Jeg ville iallfall hørt med skolen, hadde det vært meg, så hadde jeg heller jobbet meg igjennom ett år for å få de fagene jeg eventuelt trengte til en master og startet på masterløp nr. 2 istedenfor å ta en bachelor. Lenke til kommentar
Havsol Skrevet 10. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2015 Tusen takk for svar! Jeg får undersøke litt hva som skal til for å fortsette med en 2-årig master innenfor IT, og hvor lang tid det eventuelt tar. Jeg blir 26 i år, så det kan jo være greit å få kortet ned veien så mye som mulig slik at jeg kan komme ut i arbeid innen rimelig tid Dersom veien er lenger enn jeg ønsker, og jeg kan ta en bachelor på 2 år, så heller jeg nok mot det, men det får tiden vise. Har som sagt søkt ingeniørfag - data på HiOA, så hvis noen selv har, eller hørt om noen som har tatt bacheloren der på kortere enn normert tid, så si gjerne ifra hvordan det gikk til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå