Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamens oppgave i faget Norsk


Anbefalte innlegg

Jeg har fått følgende oppgave: "Forklar hvordan ulike forestillinger om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800 til 1870." 

 

Jeg går på Vidergående, 3 året.

 

har dere noen tanker om denne oppgaven? evt kilder som er nyttig?

 

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått følgende oppgave: "Forklar hvordan ulike forestillinger om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800 til 1870." 

 

Jeg går på Vidergående, 3 året.

 

har dere noen tanker om denne oppgaven? evt kilder som er nyttig?

 

takk.

 

Hei

 

Nyttig informasjon for meg vil være en punsumoversikt. Hvilke litterære verker har du/klassen lest som er fra perioden 1800 - 1870? Har dere lest Wergeland/Welhaven?

 

Generelt er perioden etter 1814 en viktig periode i norsk historie, og litteraturhistorien gjenspeiler dette. Jeg kan kort si at det var viktig å skape "Det norske" i motsetning til "Det Danske". "Vi" skulle bli en nasjon, og her ligger nøkkelordet/ene: Nasjonen Norge var ny.

 

Per Thomas Andersens "Norsk Litteraturhistorie" og Aschehougs "Litteraturvitenskapelig leksikon" vil gi deg svarene du trenger.

 

Spør gjerne mer konkret.

Lenke til kommentar

hei! vi kan velige fritt hvilke tekster. jeg har nå valgt en problemstilling: sentrale norske tekster fra 1800 til 1870 sett i sammenheng med andre kunstneriske utrykk fra samme periode.

 

jeg har så langt tenk på følgende tekster: Nordmannen og luren

 

og jeg har tenkt på følgende bilde: brudefær i Hardanger

Lenke til kommentar

hei! vi kan velige fritt hvilke tekster. jeg har nå valgt en problemstilling: sentrale norske tekster fra 1800 til 1870 sett i sammenheng med andre kunstneriske utrykk fra samme periode.

 

jeg har så langt tenk på følgende tekster: Nordmannen og luren

 

og jeg har tenkt på følgende bilde: brudefær i Hardanger

 

Okei - du vil sammenligne to noveller og et bilde? Siden du er innefor samme årstall er vel tematikken mye den samme som jeg nevnte i det første innlegget.

 

Hvilke trekk ser du etter i novellen som gjør at du kan se dem i sammenheng med bildet? Bildet har klare og tydelige nasjonalromantiske trekk, men jeg har dessverre ikke lest de to nevnte tekstene.

 

Jeg kan bare foreslå at du: 1) Analyserer først en tekst 2) så den andre, 3) analyse bildet. 4) peke på likhetstrekk og forskjeller mellom kunstartene. Hva er det som gjør novellene nasjonalromantisk, og hva er det som gjør bildet det? Kanskje si noe om hvorfor du tror kunstnerne valgt å fremmheve norsk natur og kultur - det tror jeg kan løfte oppgaven.

 

Tror forresten det kan være nok med 1 tekstanalyse, dersom du gjør den grundig. Kvalitet over kvantitet.

 

Tror fortsatt du kan finne mye godt stoff i Per Thomas Andersens "Norsk Litteraturhistorie".

Lenke til kommentar

 

hei! vi kan velige fritt hvilke tekster. jeg har nå valgt en problemstilling: sentrale norske tekster fra 1800 til 1870 sett i sammenheng med andre kunstneriske utrykk fra samme periode.

 

jeg har så langt tenk på følgende tekster: Nordmannen og luren

 

og jeg har tenkt på følgende bilde: brudefær i Hardanger

 

Okei - du vil sammenligne to noveller og et bilde? Siden du er innefor samme årstall er vel tematikken mye den samme som jeg nevnte i det første innlegget.

 

Hvilke trekk ser du etter i novellen som gjør at du kan se dem i sammenheng med bildet? Bildet har klare og tydelige nasjonalromantiske trekk, men jeg har dessverre ikke lest de to nevnte tekstene.

 

Jeg kan bare foreslå at du: 1) Analyserer først en tekst 2) så den andre, 3) analyse bildet. 4) peke på likhetstrekk og forskjeller mellom kunstartene. Hva er det som gjør novellene nasjonalromantisk, og hva er det som gjør bildet det? Kanskje si noe om hvorfor du tror kunstnerne valgt å fremmheve norsk natur og kultur - det tror jeg kan løfte oppgaven.

 

Tror forresten det kan være nok med 1 tekstanalyse, dersom du gjør den grundig. Kvalitet over kvantitet.

 

Tror fortsatt du kan finne mye godt stoff i Per Thomas Andersens "Norsk Litteraturhistorie".

 

 

 

hei! vi kan velige fritt hvilke tekster. jeg har nå valgt en problemstilling: sentrale norske tekster fra 1800 til 1870 sett i sammenheng med andre kunstneriske utrykk fra samme periode.

 

jeg har så langt tenk på følgende tekster: Nordmannen og luren

 

og jeg har tenkt på følgende bilde: brudefær i Hardanger

 

Okei - du vil sammenligne to noveller og et bilde? Siden du er innefor samme årstall er vel tematikken mye den samme som jeg nevnte i det første innlegget.

 

Hvilke trekk ser du etter i novellen som gjør at du kan se dem i sammenheng med bildet? Bildet har klare og tydelige nasjonalromantiske trekk, men jeg har dessverre ikke lest de to nevnte tekstene.

 

Jeg kan bare foreslå at du: 1) Analyserer først en tekst 2) så den andre, 3) analyse bildet. 4) peke på likhetstrekk og forskjeller mellom kunstartene. Hva er det som gjør novellene nasjonalromantisk, og hva er det som gjør bildet det? Kanskje si noe om hvorfor du tror kunstnerne valgt å fremmheve norsk natur og kultur - det tror jeg kan løfte oppgaven.

 

Tror forresten det kan være nok med 1 tekstanalyse, dersom du gjør den grundig. Kvalitet over kvantitet.

 

Tror fortsatt du kan finne mye godt stoff i Per Thomas Andersens "Norsk Litteraturhistorie".

 

takk for god hjelp! jeg tenkte å gjøre det slik: 1) snakke om kjennetegn ved denne perioden 2) finne kjennetegne i tekstene 3) analysere bildet 4) peke på likhetstrekk. altså at punkt en blir som en innledning for oppgaven

Lenke til kommentar

Peer Gynt er skrevet i 1867, innen sjangeren nasjonalromantikken realismen. Hentet fra Wikipedia: I det «filmatiske manuset smelter poesi sammen med samfunnssatire og realistiske scener sammen med surrealistiske».Både fortellingen, som delvis foregår i et norsk bondemiljø1800-tallet, og beskrivelsen av hovedpersonen, storløgneren Peer Gynt, har vært med på å forme bildet av tradisjonell norsk kultur og nordmenns oppfatning av seg selv og det typisk norske, enten det er sneversyn eller utferdstrang.

 

Du kunne sammenliknet denne, og en annen bok, eller f.eks. Brudeferden i Hardanger

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

 

 

hei! vi kan velige fritt hvilke tekster. jeg har nå valgt en problemstilling: sentrale norske tekster fra 1800 til 1870 sett i sammenheng med andre kunstneriske utrykk fra samme periode.

 

jeg har så langt tenk på følgende tekster: Nordmannen og luren

 

og jeg har tenkt på følgende bilde: brudefær i Hardanger

 

Okei - du vil sammenligne to noveller og et bilde? Siden du er innefor samme årstall er vel tematikken mye den samme som jeg nevnte i det første innlegget.

 

Hvilke trekk ser du etter i novellen som gjør at du kan se dem i sammenheng med bildet? Bildet har klare og tydelige nasjonalromantiske trekk, men jeg har dessverre ikke lest de to nevnte tekstene.

 

Jeg kan bare foreslå at du: 1) Analyserer først en tekst 2) så den andre, 3) analyse bildet. 4) peke på likhetstrekk og forskjeller mellom kunstartene. Hva er det som gjør novellene nasjonalromantisk, og hva er det som gjør bildet det? Kanskje si noe om hvorfor du tror kunstnerne valgt å fremmheve norsk natur og kultur - det tror jeg kan løfte oppgaven.

 

Tror forresten det kan være nok med 1 tekstanalyse, dersom du gjør den grundig. Kvalitet over kvantitet.

 

Tror fortsatt du kan finne mye godt stoff i Per Thomas Andersens "Norsk Litteraturhistorie".

 

 

 

hei! vi kan velige fritt hvilke tekster. jeg har nå valgt en problemstilling: sentrale norske tekster fra 1800 til 1870 sett i sammenheng med andre kunstneriske utrykk fra samme periode.

 

jeg har så langt tenk på følgende tekster: Nordmannen og luren

 

og jeg har tenkt på følgende bilde: brudefær i Hardanger

 

Okei - du vil sammenligne to noveller og et bilde? Siden du er innefor samme årstall er vel tematikken mye den samme som jeg nevnte i det første innlegget.

 

Hvilke trekk ser du etter i novellen som gjør at du kan se dem i sammenheng med bildet? Bildet har klare og tydelige nasjonalromantiske trekk, men jeg har dessverre ikke lest de to nevnte tekstene.

 

Jeg kan bare foreslå at du: 1) Analyserer først en tekst 2) så den andre, 3) analyse bildet. 4) peke på likhetstrekk og forskjeller mellom kunstartene. Hva er det som gjør novellene nasjonalromantisk, og hva er det som gjør bildet det? Kanskje si noe om hvorfor du tror kunstnerne valgt å fremmheve norsk natur og kultur - det tror jeg kan løfte oppgaven.

 

Tror forresten det kan være nok med 1 tekstanalyse, dersom du gjør den grundig. Kvalitet over kvantitet.

 

Tror fortsatt du kan finne mye godt stoff i Per Thomas Andersens "Norsk Litteraturhistorie".

 

takk for god hjelp! jeg tenkte å gjøre det slik: 1) snakke om kjennetegn ved denne perioden 2) finne kjennetegne i tekstene 3) analysere bildet 4) peke på likhetstrekk. altså at punkt en blir som en innledning for oppgaven

 

 

Jeg synes det ser ut som en god ramme for en eksamensoppagve på VG3. Innledningsvis kan du jo også si hvordan du tolker oppgaven; at du vil se på to kunstformer, henholdsvis bilde og narrativ fiksjon (romaner og noveller), og analysere dem ut i fra de kriteriene du har utarbeidet som kjennetegn for den nasjonalromantiske perioden.

 

Det vil være en styrke for oppgaven dersom du finner ting som ikke er nasjonalromantisk, men som kanskje peker fremover til en ny litterær tendens: realismen (men jeg vet ikke om du kan se det i dine tekster, så et lite forbehold her).

 

Ser også at andre forslag er kommet inn, men vær forsiktig med å ikke gå ut for bredt. Hold deg til det DU kan og vet, og ikke favn over for mye. Kvalitet over kvantitet. Du kan jo foreksempel si innledningsvis at vi også kune høre nasjonalromantiske trekk i musikken, og Edvard Greigs kjente verk Dovregubbens Hall et ett eksemplel her (men du trenger ikke gjøre noe stort nummer over at du vet dette). Jeg har ikke inngående kjennskap til Peer Gynt, men Ibsen var ikke nasjonalromantiker, så her ville jeg trådt VELDIG forsiktig mtp at en petimter av en sensor kan reagere på at du trekker Ibsen inn i nasjonalromantikken. Du skal i alle fall holde tunga helt rett i munnen dersom du begir deg ut på å synse om Peer Gynt.

 

Kan legge til at jeg har mastergrad i nordisk språk og litteratur og arbeider som norsklærer på ungdomsskole, men har vært lærer på VG3.

Lenke til kommentar

Er nok riktig at Peer Gynt ikke ble skrevet i nasjonalromantikken, men teksten har flere nasjonalromantiske trekk, samtidig som det kan tolkes som at den kritiserer samfunnet(og imperialismen). Personlig hadde jeg synes det ville vært interessant å diskutere dette i eksamensoppgaven, men vil si meg enig i at man heller skal snakke om noe man har kontroll på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...