Gå til innhold

Fjerne minus verdier i beregning av gjennomsnitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

På engelsk

=SUMPRODUCT((A1:A20>0)*(A1:A20))/SUMPRODUCT((A1:A20>0)*1)

 

norsk

=SUMMERPRODUKT((A1:A20>0)*(A1:A20))/SUMMERPRODUKT((A1:A20>0)*1)

 

Beste hilsen Harald

 

Hei Harald. Brukte den første formelen din der jeg vanlivis har bare har AVERAGE.

Det som skjedde var at jeg fikk 0 som snitt. Det jeg vil er bare å ekskludere den ene negative verdien -3851.0 fra beregningen av snittet. Men beregne snittet av de verdiene som er positive.

Beklager hvis jeg var uklar i forklaringen min tidligere.

Lenke til kommentar

Formelen til Harald fungerer helt fjell her, og gjør akkurat det du ber om. 

 

@Harald: Takk! Mer galant enn å lage et array med =AVERAGE og en =IF inni, men Excel har også =AVERAGEIF -- vet ikke om det lager et array på samme måte? Array-formler kan jo være kjekt å unngå med store datasett.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

@Henrik: Mye av moroa med Excel er at det alltid er minst tre riktige måter å gjøre ting. Postet denne siden teknikken med sumproduct ikke er altfor godt kjent.

 

På et stort datasett ville jeg søkt en løsning med en pivottabell, ikke en formel. Men selve oppgaven er veldig rar, så allerførst sjekke hva dette er og hvorfor.

 

@OP: du må ha tallene dine i området A1:A20 for at formelen skal virke ut av boksen. At du har punktum som desimalseparator kan også antyde at regnearket kanskje ikke skjønner at det er tall.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

@Henrik: Mye av moroa med Excel er at det alltid er minst tre riktige måter å gjøre ting. Postet denne siden teknikken med sumproduct ikke er altfor godt kjent.

 

På et stort datasett ville jeg søkt en løsning med en pivottabell, ikke en formel. Men selve oppgaven er veldig rar, så allerførst sjekke hva dette er og hvorfor.

 

@OP: du må ha tallene dine i området A1:A20 for at formelen skal virke ut av boksen. At du har punktum som desimalseparator kan også antyde at regnearket kanskje ikke skjønner at det er tall.

 

Beste hilsen Harald

 

Bør jeg endre desimalseparator til komma istedenfor? Hvordan gjør jeg det?

 

 

Alternativt:

=SUMMERHVIS(A1:A10;">0")/ANTALL.HVIS(A1:A10;">0")

 

Når jeg gjorde dette fikk jeg: #name?. Men det er vel fordi jeg har engelsk excel? Kan jeg skrive om den formelen til engelsk excel?

Lenke til kommentar

Excels desimalseparator følger default operativsystemets. Du kan endre det i Excels options. Versjonsavhengig hvor du finner dette.

 

Excel fungerer slik: Hvis celleinnhold høyrejusterer seg, er det tall (inkl dato-tid). Hvis celleinnhold venstrejusterer seg er det tekst. Tekst returnerer null eller feil i regnestykker. Du kan forsøke en søk-erstatt og se om noe hyggelig skjer (høyrejustering).

 

Funksjonene over heter SUMIF og COUNTIF på engelsk. Det er lettere å gi kvalifisert hjelp hvis du opplyser om Excelversjon og språkversjon fra starten av.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Excels desimalseparator følger default operativsystemets. Du kan endre det i Excels options. Versjonsavhengig hvor du finner dette.

 

Excel fungerer slik: Hvis celleinnhold høyrejusterer seg, er det tall (inkl dato-tid). Hvis celleinnhold venstrejusterer seg er det tekst. Tekst returnerer null eller feil i regnestykker. Du kan forsøke en søk-erstatt og se om noe hyggelig skjer (høyrejustering).

 

Funksjonene over heter SUMIF og COUNTIF på engelsk. Det er lettere å gi kvalifisert hjelp hvis du opplyser om Excelversjon og språkversjon fra starten av.

 

Beste hilsen Harald

 

Mange takk! Byttet om til engelske navn på den funksjonen og det funket med en gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...