Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Tåler verandaen min en hengekøye?

Anbefalte innlegg

Har lyst til å henge opp en hengekøye på verandaen min, men er litt usikker på om rekkverket tåler det.. Så da trenger jeg tips fra noen "armchair engineers", eller enda bedre, noen som er kvalifiserte til å mene noe om det :)

Her er rekkverket jeg skal henge den i, altså mellom to kortsider.

B3YRGxk.jpg

UutCBO4.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde kanskje skrevet noe mer utfyllende ja.. Jeg er 70 kilo, men er jo greit å slippe å være ufin mot kompis på 100 hvis han skulle få lyst til å prøve den også :) Men det viktigste er meg på 70 ja.

Hvordan det er festet til balkongen vet jeg egentlig ikke noe mer om enn hva som kommer fra av bildene. Hvis du ser på naboverandaen på bildene over ser du en litt tykkere "bjelke" nederst som rekkverket er festet i. Men om denne også bærer verandaen er jeg usikker på.

Rekkverket er laget av noe ukjent grønt metall, kan det være kryptonitt? Nei jeg vet ikke, stål eller aluminium kanskje?

Legger ved noen flere bilder som sikkert ikke hjelper noe som helst

mOjhyPC.jpg

QUkWkqM.jpg

sprgCCC.jpg

Endret av major_stuen
Lenke til kommentar

Sjølv om det ikkje er spesifisert i noke regelverk som eg kan finne så er det underforstått at eit rekkverk må være solid nok til blant anna å holde tilbake ein voksen mann som lener seg mot rekkverket. Dersom rekkverket er svakare enn dette så vil jo det bety at det er ein fare for at rekkverket svikter og personen som lener seg mot rekkverket faller ned.

Med mindre det er brukt ein festemetode som gir ekstra god styrke mot krefter som virker frå verandaen og utover så vil rekkverket vanligvis være like sterkt begge vegar.

Rekkverket skal med andre ord tåle belastninga av ein voksen mann i hengekøye. Det einaste du må være litt obs på er at ikkje alle delane av rekkverket nødvendigvis er like sterke. Sol/vindskjerminga tåler nok ein del mindre enn sjølve handlista.

PS; Dersom du er i tvil så kan du vurdere å kjøpe ei hengekøye av den typen der det følger med eit eige stativ for hengekøya. Då er du kvitt heile problemet med å finne ein plass å feste endane av hengekøya.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for en hengekøye med stativ, så slipper du å gamble på noe. Det stemmer sikkert det avatar skriver her, rekkverket skal sikkert tåle en støyt iblant - om den tåler 100kg konstant trykk i feil retning er ikke sikkert. Rekkverket er laget for å være stabilt når man lener seg mot det, ikke sikkert det tåler vekten av hengekøye over tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...