Gå til innhold

Inngangsverdi - Arv av hus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg arvet et hus i juni 2014 som gjør at jeg slipper unna arveavgiften. Men i selvangivelsen må jeg oppi en "Inngangsverdi". Lest meg opp på dette og det virker som jeg må oppgi inngangsverdien til min mor, men problemet er jo at hun kjøpte huset for en "symbolsk" sum så differansen mellom hennes inngangsverdi og verdien nå er 4.7 millioner .... Ikke et problem siden jeg ikke kommer til å selge huset, men er det virkelig sånn dette fungerer? Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi må bruke inngangsverdien til giver i dette tilfellet, det vil jo treffe helt feil når giver har betalt "symbolske" summer som ikke er i nærheten av verdien på huset. Da kommer straffa for en dag for den i slekta som eventuelt selger.

Anonymous poster hash: c3c9f...f36
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er at du overtar alle eiendeler med skattemessig kontinuitet, jfr. skatteloven § 9-7 første ledd. Det vil si at du trer inn i givers/arvelaters inngangsverdier slik de var for vedkommende selv. Hvis eiendommen er overdratt ved gavesalg vil det si at den lavere salgssummen skal brukes (med mindre gavesalget utløste arveavgift slik at det ble betalt arveavgift av gaveelementet). 

Å måtte skatte av gevinst er ikke straff. 

Når det gjelder bolig, fritidsbolig, og gårds- eller skogbruk gjelder en særregel. Hvis giver/arvelater på gave-/dødsfallstidspunktet kunne ha solgt skattefritt skal inngangsverdien settes til markedsverdi på overdragelsestidspunktet, jfr. skatteloven § 9-7 femte ledd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Jeg tror du arver inngangsverdien av huset da det var nytt. Var det verdt 100 000 i 1960 og verdt 6 millioner nå, så må du skatte av 5 900 000 i gevinst. Men hvis du selger innen et år, så selger du skattefritt.

Norge er et fantastisk land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...