Gå til innhold

Merkelige benchmark resultater


Tjohei

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig et ATi 9700pro, og har hatt noe pussig oppførsel. F.eks. Call of Duty går veldig i rykk og napp (ja, jeg prøvde å skru av fast write, og har prøvd med 3.7, 3.8 og 3.9 med uninstall). Så jeg har tatt en liten runde med benchmarks.

 

Mine specs:

9700pro

AMD xp1800+

256MB DDR333 ram

MSI KT3 ultra

Quantum Fireball HD (3 år gammel... ghhhh...)

 

Ellers DX9.0b. Prøvd Cat. 3.7, 3.8 og 3.9. Nyflasha bios. Nyeste 4-in-1 drivere.

 

Her er resultatene, alle i default innstillinger:

 

AquaMark3: 23,2 fps. GFX 3387. CPU 3669.

UT2003Demo flyby-citadel: 74,7 fps

X2 - The Threat: 44,7

Halo: 23,2 fps (mener det var 800x600, ikke sikker)

3DMark03: 4300

 

So far so good. Ut ifra hva jeg kan lese i andre tester på nettet, skulle ikke dette være så gæli, tatt i betraktning at de bruker FX-51 og sånt i de benchmarkene. Er dere enige?

 

Men så kom det pussige. 3DMark2001 SE (build 330): 8800! Det mener jeg skulle være litt under par :wow: . Da jeg prøvde for andre gang gikk det opp for meg at Nature testen gikk såpeglatt, på mellom 80 og 170 fps. Men den første bilgreia på high detail falt noen ganger ned i 20 fps.

 

Min lille teori er at DirectX er fukka opp. Og da spesielt DX7 delen, siden det er det som funker dårlig. Men er det mulig? At bare en del av DX er fukka opp? Eller kan det være skjermkortet mitt som er skrot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du brukt de nyeste driverne agp 8x og eller direcx 9?

Hva mener du med det? Det fins vel ikke noen egne agp 8x drivere...? :roll: Ellers bruker jeg nyeste versjon av DX (9.0b). Men når jeg tenker etter, så lurer jeg på om jeg ikke en gang tidligere installerte debug versjonen av SDK'en. Kan det ha noe å si?

 

Du må huske på at 3dmark 01 er VELDIG avhengig av annen hardware enn skjermkort for å score høyt. Jeg har et Powercolor 9800pro og får 11600, mens andre med bedre data kan få godt over 15000. 3Dmark03 scoren din ser bra ut og det er jo det som er mest aktuellt.

 

cpuen din er jo ikke sååå sterk

 

Jo, men 20 fps i Car Chase High Detail? Trodde ikke cpu eller ram skulle holde den testen tilbake... Men jeg er enig i at 03 er mer aktuell enn 01, men jeg kunne gjerne ofra mange marks for gjevn ytelse i spill. Jeg prøver bare å se om det kan være sammenheng mellom 3DMark2001 DX7 ytelsen, og problemene jeg har i Call of Duty...

 

Ellers, takker for svar så langt. :woot:

Lenke til kommentar
last ned update patchen du!

på www.futuremark.com !!

det er nok det letteste!

er ikke sikkert du trenger en formatering!

;)

Update patch? Til hvilken versjon? Jeg har jo build 330 fra før, ellers ville den jo ikke kjøre.

 

Det er egentlig ikke så mye 3dmark2001 scoren min som plager meg. Men den kan være et symptom på samme "sykdom" som gjør at Call of Duty går så dårlig...

 

Er det mulig å avinstallere DirectX? Trenger man noen spesielle programmer til det, eller?

Lenke til kommentar
Si fra hvis det funker da.  :D

Det funka j*vlig dårlig. Det var ingen forskjell i 3Dmark2001, bortsett fra et par hundre marks mindre når jeg kjørte DX8.1. Ytelsen var fremdeles like dårlig i Call of Duty, men nå ble grafikken fukka opp i tillegg, med polygoner overalt. Shit! Nå tror jeg likesågodt jeg tar en blank reinstall. Har ikke gjort det på lang tid, så det er vel like greit uansett.

Lenke til kommentar

Jippi! Jeg hadde rett! :woot: :nice:

 

Etter full reinstall gikk 3dmark2001 scoren min fra 8800 til 12100. Det var noen helt andre framerater også. Ikke det at jeg kan sammenlikne direkte, men på dragonic (eller.no) var den oppi 240. Det skjedde ikke før.

 

Så det var noe feil i noen drivere. Jeg har tidligere installert noen debug versjoner av DirectX, så det kan være noe grums som lå igjen derfra.

 

Og jeg fyrte opp Call of Duty, seff, og det gikk mye bedre. Den stopper opp et litt innimellom; det virker som om den må lese inn noe fra HD'en (som begynner å dra på åra), men det er ikke 3fps når action tar seg opp. Kongespill, forresten!

Lenke til kommentar
Kanskje 256mb ram påvirker resultatet..

skal ikke det i 3dmark osv vertfall...

 

cpuen din er jo ikke sååå sterk

Jeg mener å huske at jeg gikk opp fra ca 9000 poeng til omtrent 13000 poeng i 3dmark 2001 på den gamle maskinen bare ved å sette inn 512mb ram til (hadde 256 fra før)...jo, når jeg tenker etter så stemmer det. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...