Gå til innhold

iPad for barn, men ikke for meg? Hjølp!

Anbefalte innlegg

Så, her i huset bruker vi Windowsdevicer, hvilket betyr at mine tre barn har hver sin PC, bærbare PC, WinRT nettbrett og Win8 mobil, samt et par 360'er på deling. Dette fungerer utmerket, og spesielt kjekk er Family Safety funksjonaliteten som går på tvers av alle disse devicene.

Men like vell er det ett jævla sort hull i herligheten.

SnapChat.

Bare tull spør du meg, men dette er altså Da Shit for tiden og nå har jeg gått lei av denne evinnelige gnagingen om at SC ikke finnes på Windows.

Så lei at jeg her om dagen bokstavelig talt bet i det sure halvspiste eplet og kjøpte slike iPad Air eller hva det heter til hver av dem.

Men kjenner allerede at jeg angrer meg stort. For under oppsett måtte jeg opprette iKonto, og når jeg skrev inn fødselsdato fikk jeg beskjed om at jeg måtte opprette barnekonto. Men da måtte jeg så klart også ha en foreldrekonto. Ok, greit nok, forhåpentligvis har apple familiekontroll som fungerer bra.

Problemet er at det virker som apple av en eller annen grunn går ut i fra at jeg også har en epledings. Er det virkelig slik at de skrotingene forventer at jeg kjøper meg en egen iPad for å få opprettet en barnekonto???

Jeg har ikke rørt en iPad siden jeg testet førsteversjonen en ukes tid når den var ny, så om noen har god kjennskap til dette og barnekontoer så hadde jeg satt pris på litt hjelp.

Hos MS kan jeg gjøre alt av oppsett og tilpasning på en nettside. Finnes det noe slikt hos apple?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, her i huset bruker vi Windowsdevicer, hvilket betyr at mine tre barn har hver sin PC, bærbare PC, WinRT nettbrett og Win8 mobil, samt et par 360'er på deling. Dette fungerer utmerket, og spesielt kjekk er Family Safety funksjonaliteten som går på tvers av alle disse devicene.

SnapChat.

Bare tull spør du meg, men dette er altså Da Shit for tiden og nå har jeg gått lei av denne evinnelige gnagingen om at SC ikke finnes på Windows.

Så lei at jeg her om dagen bokstavelig talt bet i det sure halvspiste eplet og kjøpte slike iPad Air eller hva det heter til hver av dem.

Men kjenner allerede at jeg angrer meg stort. For under oppsett måtte jeg opprette iKonto, og når jeg skrev inn fødselsdato fikk jeg beskjed om at jeg måtte opprette barnekonto. Men da måtte jeg så klart også ha en foreldrekonto. Ok, greit nok, forhåpentligvis har apple familiekontroll som fungerer bra.

Problemet er at det virker som apple av en eller annen grunn går ut i fra at jeg også har en epledings. Er det virkelig slik at de skrotingene forventer at jeg kjøper meg en egen iPad for å få opprettet en barnekonto???

Jeg har ikke rørt en iPad siden jeg testet førsteversjonen en ukes tid når den var ny, så om noen har god kjennskap til dette og barnekontoer så hadde jeg satt pris på litt hjelp.

Hos MS kan jeg gjøre alt av oppsett og tilpasning på en nettside. Finnes det noe slikt hos apple?

Hmmm...nå er ikke jeg noen stor bruker av SnapChat, men har de laget en App for iPad? Tror de bare har en for iPhone...

Lenke til kommentar

SnapChat.

Hmmm...nå er ikke jeg noen stor bruker av SnapChat, men har de laget en App for iPad? Tror de bare har en for iPhone...

Hm, i så fall har jeg akkurat kastet noen tusen ut vinduet :dontgetit: Trodde iOS var iOS på det området...

Men jeg må vel fremdeles ha hjelp med å få dem på lufta, så de kan finne ut at det ikke finnes, før de kan begynne å mase om å få iPhone også :eek:

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Aner ikke ... Men kan du ikke bruke den ene iPad'en og "logge deg inn" med din foreldrekonto og deretter gjøre de oppsett-tingene som trengs for en eller flere barne-konti, for så å la avkommet "logge seg inn" med sin egen konto igjen?

Da skulle du vel ikke trenge å bruke iPad'en noe særlig mer.

edit: Eller kan dette være noe? https://appleid.apple.com/

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Aner ikke ... Men kan du ikke bruke den ene iPad'en og "logge deg inn" med din foreldrekonto og deretter gjøre de oppsett-tingene som trengs for en eller flere barne-konti, for så å la avkommet "logge seg inn" med sin egen konto igjen?

Da skulle du vel ikke trenge å bruke iPad'en noe særlig mer.

edit: Eller kan dette være noe? https://appleid.apple.com/

Da har jeg prøvd denne linken. Ja jeg får opprettet en konto for meg selv, men mulighetene jeg har på nettet er ikkeeksisterende ut over å endre passord og legge inn telefonnummer.

Jeg finner heller ikke noen måte jeg kan logge på med flere brukere på samme Device på, i det minste ikke out of the box. Jeg kan sikkert i teorien opprette barnekontoer, wipe enheten, og la dem logge på, men da får jeg ikke administrert noen verdens ting i ettertid. Nå vet jeg ikke hvilke muligheter jeg i utgangspunktet har heller, men jeg regner med at jeg kan sette tidsbegrensninger i både antall timer bruk per dag, og når på døgnet de kan brukes, samt gi tilgang til apper etc. Dette og mye mer er jeg vant til i dag, og noe annet ville vært en nedtur.

Snapchat finnes bare som iPhone app ja, men du kan fint kjøre den på iPad fordi, den er bare ikke tilpasset den store skjermen.

Det er i det minste en liten pluss i fortvilelsen.

Burde kansje gått for en Android tablet om du bare skulle brukte den til Snapchat. Slipper alt det du må gjennom også da.

I tillegg kunne du spart litt penger :p

Det var nå en gang iDings de absolutt ville ha. Har allerede en Galaxy Tab 3, og den ser jeg har mulighet til å opprette flere kontoer på samme Device, men jeg har ikke testet det så jeg vet ikke hvor bra det fungerer, eller hvilke muligheter jeg har til å kontrollere en barnekonto. Men, jeg kommer nok uansett ikke til å kjøpe et sett androidbrett ekstra til dem, det er sikkert...

Lenke til kommentar

Dersom barna trenger en dings med iOS kun for Snapchat, og har både windowstelefoner og -nettbrett, er en iPod Touch et bra alternativ: http://www.apple.com/no/ipod-touch/. Gjør det samme som en iPhone, unntatt å ringe.

Det var ikke kun SnapChat, men det var det som ble den store greia. Og det ble litt vanskelig å argumentere når det er helt klart at SC ikke vil komme til Windows med det første. Synes egentlig iPod er en enhet som mangler det meste når man trekker i fra funksjonalitet som allerede finnes på de andre devicene. Har uansett kjøpt tre iPadder nå da.

Satser på at Skype Qik utvider mulighetene etter hvert, men enn så lenge er det som det er.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enkleste er vel å lage en iTunes-konto for hvert av barna, og "jukse" på fødselsåret slik at de blir gamle nok til å ha egen konto. Og ikke legge til kredittkort.....

Lenke til kommentar

Du kan fint logge på en iPad med en konto, så logge på med en annen konto etterpå. Så, om du skal ha en egen konto, gå på:

Innstillinger

Itunes og App Store

Velg din ID øverst og logg av

Da kan du logge på med ny konto :)

Apple-ID kan du opprette her: https://appleid.apple.com/account?&localang=NO-NO&app_id=2083&returnURL=http%3A%2F%2Fstore.apple.com%2Fno

Så, da kan du lage en voksen-konto og en barne-konto og bytte mellom disse etter eget ønske på iPaden :)

Lenke til kommentar

Dette er et jævla mareritt, i det minste når jeg forsøker å oppnå det jeg ønsker.

Altså, når jeg fyrer brettet for første gang får jeg beskjed om at jeg må opprette konto på en annen iOS8 Device.

Jeg kjøpte like greit enda en iPad i dag som fruen fikk slik at vi skulle kunne administrere dette på en grei måte. Trodde jeg.

Ser nå noen her skriver at man kan bytte pålogget bruker på et vis, men F*** it, gidder ikke plages med det.

Fikk da etter mye om og men, og du kan bare glemme dette om du ikke har kredittkort, her holder det ikke med noe så barnslig som visa, opprettet en barnekonto for minstemann på fruens ipad, en konto som selvfølgelig MÅ ha en @icloud.com adresse. Selv fikk jeg velge fritt og bruker den jeg allerede har på livekontoen, men barn kan tydelig vis kun ha nytte av en adresse fra apple. Som om de ikke har nok å huske på allerede. Jeg kan også endre min, det kan ikke de.

Så skulle jeg opprette passord, minst åtte tegn, minst en stor bokstav, minst en liten bokstav og minst et tall.

Skal vi se. Anakin123 burde fungere.

Men nei da, det blir for lett å gjette i følge Apple. Her må vi finne på noe vi er sikre på at seksåringen garantert ikke klarer å huske på.

Men konto ble da opprettet.

Så, da regnet jeg med at det var bare å logge på. Tut og kjør. Men nei.

Skriver inn hans konto under førstegangs oppsett på brettet, og får full stop. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men nå står det at bare en organisator eller hva det var kan opprette barnekonto på iPadden, be mor eller far logge på eller noe i den dur. WTF?

Så, jeg logger da på med min kones konto, og hva skjer? Jo, nå får jeg en jævla wizzard for å opprette barnekonto, etter at jeg har opprettet den på den andre devicen jeg kjøpte ekstra. Skriver jeg inn dataen for kontoen jeg akkurat opprettet får jeg så klart beskjed om at denne allerede eksisterer.

Så jeg kan ikke logge på med min sønns konto, og logger jeg på med min kones konto går den rett i opprett ny bruker modus. Så hva skal man gjøre? Jo, man må hoppe over påloggingssteget, og da kommer man på magisk vis inn på devicen like vell. Og der kan jeg gå inn på innstillinger å legge inn brukernavn og passord for min sønn.

Dette er jo helt på bærtur.

Etter som det ble så mye hyss tenkte jeg at jeg skulle opprette konto på nett for min datter slik jeg gjorde for meg selv. Men når jeg forsøker dette får jeg følgende feilmelding ved fødselsdato. "Du kan ikke endre fødselsdatoen for øyeblikket" Hæ? På en ny bruker? Nå leser jeg online på forum at det vist nok ikke er mulig å lage kontoer for barn under 13 på nett, men hvordan skal jeg som ny iPad bruker skjønne det ut i fra den feilmeldingen?

Men tilbake til min sønns nettbrett, som nå omsider er på lufta. Jeg fikk velge "Ask to buy", høres ganske smart ut. Men det er det ikke. Det er noe jævla drit. For nå blir min kones konto spammet hver eneste gang et barn skal laste ned noe nytt, også gratis apper. Mengden apper tre barn klarer å laste inn på kort tid er ikke ubetydelig. At de må ha godkjenning hver gang kommer til å bli en kjempefrustrasjon i løpet av de neste to dagene, garantert. Hva i svarte har Apple tenkt med her?

Og hva med mikrotransaksjoner i spill vi nå godkjenner? Jeg måtte jo legge inn kredittkort og koble dette til barnets konto. Blir jeg spurt når barnet forsøker å kjøpe noe i spillet? Må pin brukes ved kjøp på hans iPad, og i så fall vår eller hans. Det er jo pengebruken jeg vil ha kontroll på, ikke om han laster ned spill eller ikke. Og dette er ikke beskrevet i det hele tatt.

Dette familieopplegget er bare ubrukelig søppel slik det fremstår for meg akkurat nå...

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ta feil, men tror ikke du kan det du etterlyser på en ios enhet. Jeg skal ikke si noe 100%,.

Du kan se her. Kanskje dette hjelper deg. http://www.hongkiat.com/blog/tricks-make-ios-device-kid-friendly/

Så litt på denne også.

1. Men dette er på barnas Device, og de har egen pin. De kan vel derfor i teorien slå på denne funksjonen om de da ønsker det. Men jeg stoler velg egentlig på at de ikke gjør det. Så den er kjekk. Men dette burde være en del av, og kanskje den viktigste delen av Family sharing programmet.

2. Jeg vil jo at de skal kunne laste ned apper, men ikke de som koster penger.

3, 4 og 5 er litt utenfor det jeg ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...