Nizzen Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Cooler Master 212 EVO vil nok være et godt valg, ja. Ellers ser det greit ut. Minne har så å si ingenting å si for spillytelse, så lenge du kjøper noe ordentlig fra en god produsent (Corsair, Kingston osv.). Dessuten går høyere båndbredde på bekostning av lengre responstid i minnet, så det er ikke sikkert at det f.eks. vil være bedre å kjøre 2400 MHz enn 2133 MHz. Ville selv gått for hovedkort fra Asus, men det er mest ut ifra mine opplevelser med dem. Du trenger ikke så stor strømforsyning, men hvis du tenker å oppgradere til SLI, er det så klart greit (har gjort det selv). Hvis du ikke har SSD er dette et must! Jeg tenkte på å ha en litt større strømforsyning en det jeg trenger akkurat nå, sånn i tilfelle jeg skal bruke SLI. Om man har større strømforsyning, så vil strømforsyningen potensielt være mere stille. Noen strømforsyninger kjører ikkje vifta på før de bruker over 50% load. Hva er vitsen i å spare på det viktigste i en pc egentlig? En strømforsyning trenger man ikkje å bytte ut så ofte som andre komponenter om man bare kjøper en som er god nok. Buy cheap, buy twice Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Jeg støtter hvertfall nizzen i denne minne diskusjonen. Lenke til kommentar
MrHellemo Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Minne har så å si ingenting å si for spillytelse, så lenge du kjøper noe ordentlig fra en god produsent (Corsair, Kingston osv.). Dessuten går høyere båndbredde på bekostning av lengre responstid i minnet, så det er ikke sikkert at det f.eks. vil være bedre å kjøre 2400 MHz enn 2133 MHz. Så du testene jeg linket til? Så de nå. Har sett tester både av LinusTechTips og hardware.no som beviser det motsatte: og http://www.tek.no/artikler/jakten-pa-den-beste-spilloppgraderingen-del-4/135592. Jeg antar at de er bedre på fjerne feilkilder enn deg og meg. I tillegg er ikke Corsair helt objektive da de så klart vil selge dyrere minne... Så lenge du har dedikert skjermkort virker det for meg som minnefrekvensen ikke har mye å si for spillytelse. Linus Har selv jobbet hos pcworld, så tror jeg klarer å få bort feilkilder Problemet med de fleste tester av minne, er at de ikkje tester spill og scenarier som faktisk er begrenset av minnebåndbredde og cpu. Det er der det hjelper mest selvfølgelig. Ved kjøring av flere skjermkort sammen, så vil man få mest utnytte av raskere ram naturligvis, siden båndbredden som brukes er mye høyere. En annen ting raskere minne hjelper for er ssder. Ved høyere cpu og minnehastighet, så får man lavere latency, Dermed får man flere IOPS/ høyere hastighet på f.eks Random read og write om ssden er rask nok. Et godt eksempel på dette er med Intel P3700 og samsung 850pro. Jeg går fra 32MB/s random read 4k til 46MB/s på P3700. Prosentvis er ikkje dette til å kimse av Men det er jo samme for meg hva folk velger. Jeg bare prøver å guide folk til det beste kjøpet og valget. Dog noen vil ikkje høre uansett Har ikke sagt at det ikke finnes scenarioer hvor høyere minnefrekvens er merkbart, men gjennomsnittlig forbedring har så lite å si at det kanskje ikke er verdt det. Nå virker det som at du har ganske high end minne, og det er liten forskjell i latency på de to modusene du har testet i (cl 9.9.9 mot cl 10.12.12). Vi kan sammenligne med dette minnet f. eks: https://www.komplett.no/hyperx-savage-ddr3-1600mhz-8gb/824641og https://www.komplett.no/hyperx-savage-ddr3-2400mhz-8gb/824665. Her forandrer latency seg fra cl 9.9.9 til cl 11.13.14, og dette er ikke ved dobling av frekvens, slik du gjør. Ytelsesforbedringen, hvis den er der, vil nok være en del lavere i dette tilfellet. Her er prisforandringen 200 kr, og det kan være det er verdt det i ytelse/pris. Slik jeg ser det må det ihvertfall være forskjell i minsteverdiene hvis det skal være noe vits å kjøpe minne med høyere frekvens. Hvis f. eks. minnet ditt gjør at du faller under 60 fps enkelte ganger, og målet ditt er å kontinuerlig ligge over det, kan jeg se poenget. Hvis du opplever et hopp fra 80-90 fps ved økning av minnefrekvens og du enkelte ganger dupper ned til 60 fps, uansett minnefrekvens, ser jeg ikke poenget. Her ser man frame-by-frame latency i flere minneoppsett: http://www.tomshardware.com/reviews/memory-bandwidth-latency-gaming,3409-7.html Noen ganger har minnet med høy frekvens høyest frame-latency, mens andre ganger er det motsatt. Det kan være at frekvensen fører til bottlenecking i noen tilfeller, mens minneresponstiden fører til det i andre tilfeller. Et annet alternativ er at andre variabler er forandret... Uansett tviler jeg på at du i praksis vil kunne merke forskjell på oppsettene. Merk deg: Jeg sier ikke at høyere minnefrekvens ikke kan være fordelaktig. Her snakker jeg bare om spill, og jeg synes det er viktig å ta med i betraktning at økning av frekvens ikke bare er positivt, siden man øker forsinkelsen. Jeg synes det blir feil å finne ett sted hvor ytelsesforandringen er til fordel for høyere frekvens, når man sikkert kan finne et annet sted hvor responstiden er viktigere... Lenke til kommentar
borat Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) Cooler Master 212 EVO vil nok være et godt valg, ja. Ellers ser det greit ut. Minne har så å si ingenting å si for spillytelse, så lenge du kjøper noe ordentlig fra en god produsent (Corsair, Kingston osv.). Dessuten går høyere båndbredde på bekostning av lengre responstid i minnet, så det er ikke sikkert at det f.eks. vil være bedre å kjøre 2400 MHz enn 2133 MHz. Ville selv gått for hovedkort fra Asus, men det er mest ut ifra mine opplevelser med dem. Du trenger ikke så stor strømforsyning, men hvis du tenker å oppgradere til SLI, er det så klart greit (har gjort det selv). Hvis du ikke har SSD er dette et must! Jeg tenkte på å ha en litt større strømforsyning en det jeg trenger akkurat nå, sånn i tilfelle jeg skal bruke SLI. Om man har større strømforsyning, så vil strømforsyningen potensielt være mere stille. Noen strømforsyninger kjører ikkje vifta på før de bruker over 50% load. Hva er vitsen i å spare på det viktigste i en pc egentlig? En strømforsyning trenger man ikkje å bytte ut så ofte som andre komponenter om man bare kjøper en som er god nok. Buy cheap, buy twice Ja det er sånn jeg tenker, bedre å ha en PSU som ligger med passe last istedenfor at den ligger opp mot maks store deler av tiden. Og erfaringsmessig så er det kabinett og PSU som overlever flest oppgraderinger. Endret 8. mai 2015 av borat Lenke til kommentar
borat Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2015 Da var delene bestillt. Det ble : Prosessor Intel Core i5-4690K Skjermkort ASUS Strix GeForce GTX 970 Kabinett Fractal Design Define R5 Black Hovedkort ASUS Z97-A, Socket-1150 RAM HyperX Savage DDR3 2400MHz 8GB PSU EVGA SuperNOVA G2 750W Kjøler Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler Bare å vente til de kommer nå. Takk for alle svar og forslag. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Tror d blir fornøyd! Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Jeg er hvertfall det med psu/gpu Lenke til kommentar
borat Skrevet 28. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Da var delene bestillt. Det ble : Prosessor Intel Core i5-4690K Skjermkort ASUS Strix GeForce GTX 970 Kabinett Fractal Design Define R5 Black Hovedkort ASUS Z97-A, Socket-1150 RAM HyperX Savage DDR3 2400MHz 8GB PSU EVGA SuperNOVA G2 750W Kjøler Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler Bare å vente til de kommer nå. Takk for alle svar og forslag. Tenkte at i fremtiden så skal jeg kanskje kjøre SLI på dette oppsettet. Noen som vet om noen fordeler og ulemper? Endret 28. mai 2015 av borat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå