Gå til innhold

[Løst] Ny pc. Intel, Nvidia ca 10000,-

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal til å kjøpe ny PC og er ikke helt oppdatert på komponenter for tiden.

Har lest litt og satt sammen et forslag.

Prosessor        Intel Core i5-4690K

Hovedkort       Gigabyte GA-Z97X-GAMING 5, Socket-1150  

RAM                HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black

Grafikkkort      ASUS GeForce BLACK GTX 970 4GB

Kabinett           Fractal Design Define R5 Black

PSU                EVGA SuperNOVA G2 750W           

Harddisk, tastatur, mus og skjerm har jeg allerede.

PC'en skal hovedsaklig brukes til spilling, programmering, streaming, skolearbeid og andre vanlige ting.

Er det noen som har noe å¨bemerke på valget av komponenter?

Passer alle delene sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut det der ja :)

Jeg burde nok vente å se om noen andre har noen forslag, men så langt ser det bra ut.

Har så å si samme oppsettet og er meget fornøyd. Bruker da MSI gtx 970 isteden for Asus, og har et litt dyrere hovedkort. I tillegg til 16GB ram. Vet ikke om du er oppdatert på minneproblemene til gtx 970? Hvis du kjører 1080p burde ikke dette være et problem, men ville tatt en titt på artikkelen under før du bestiller.

Ville også slengt med en Cooler Master 212 EVO til cpuen din.

http://www.pcgamer.com/why-nvidias-gtx-970-slows-down-using-more-than-35gb-vram/

Endret av Magsamm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg burde nok vente å se om noen andre har noen forslag, men så langt ser det bra ut.

Har så å si samme oppsettet og er meget fornøyd. Bruker da MSI gtx 970 isteden for Asus, og har et litt dyrere hovedkort. I tillegg til 16GB ram. Vet ikke om du er oppdatert på minneproblemene til gtx 970? Hvis du kjører 1080p burde ikke dette være et problem, men ville tatt en titt på artikkelen under før du bestiller.

http://www.pcgamer.com/why-nvidias-gtx-970-slows-down-using-more-than-35gb-vram/

OK. takk

Lenke til kommentar

Han trenger ikke raskere ram enn det han selv han foreslo om han ikke skal drive mye med Adobe og redigeringsarbeid.

Har satt opp 8 GB av de raskere på lista foreløpig. Trenger nok ikke, men så var det "lyst-på"-syndromet da. Jeg får se.

Har også lagt til kjøler, men er det nødvendig hvis jeg ikke skal overklokke? Kan jo bli litt senere så kanskje greit å ha med en gang?

Lenke til kommentar

Han trenger ikke raskere ram enn det han selv han foreslo om han ikke skal drive mye med Adobe og redigeringsarbeid.

Hvorfor kjøpe 1600mhz når 2133mhz eller 2400mhz koster nesten det samme?  :hmm:

Raskere minne hjelper ALDRI i noen spill, det er oppskrytt... Eller? 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164

Ah, har ikke oppdatert meg så mye på prisforskjellene på en stund, så regnet med at 2400 mhz var mye dyrere, my bad :p

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ikke til å få noen problemer med det at gtx 970 bare har 3,5GB

Lenke til kommentar

Cooler Master 212 EVO vil nok være et godt valg, ja. Ellers ser det greit ut.

Minne har så å si ingenting å si for spillytelse, så lenge du kjøper noe ordentlig fra en god produsent (Corsair, Kingston osv.). Dessuten går høyere båndbredde på bekostning av lengre responstid i minnet, så det er ikke sikkert at det f.eks. vil være bedre å kjøre 2400 MHz enn 2133 MHz. 

Ville selv gått for hovedkort fra Asus, men det er mest ut ifra mine opplevelser med dem. 

Du trenger ikke så stor strømforsyning, men hvis du tenker å oppgradere til SLI, er det så klart greit (har gjort det selv).

Hvis du ikke har SSD er dette et must!

Lenke til kommentar

Minne har så å si ingenting å si for spillytelse, så lenge du kjøper noe ordentlig fra en god produsent (Corsair, Kingston osv.). Dessuten går høyere båndbredde på bekostning av lengre responstid i minnet, så det er ikke sikkert at det f.eks. vil være bedre å kjøre 2400 MHz enn 2133 MHz. 

Så du testene jeg linket til?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så de nå. Har sett tester både av LinusTechTips og hardware.no som beviser det motsatte: 

og http://www.tek.no/artikler/jakten-pa-den-beste-spilloppgraderingen-del-4/135592. Jeg antar at de er bedre på fjerne feilkilder enn deg og meg. I tillegg er ikke Corsair helt objektive da de så klart vil selge dyrere minne... Så lenge du har dedikert skjermkort virker det for meg som minnefrekvensen ikke har mye å si for spillytelse.
Lenke til kommentar

Så de nå. Har sett tester både av LinusTechTips og hardware.no som beviser det motsatte: 

og http://www.tek.no/artikler/jakten-pa-den-beste-spilloppgraderingen-del-4/135592. Jeg antar at de er bedre på fjerne feilkilder enn deg og meg. I tillegg er ikke Corsair helt objektive da de så klart vil selge dyrere minne... Så lenge du har dedikert skjermkort virker det for meg som minnefrekvensen ikke har mye å si for spillytelse.

Linus  :wee:

Har selv jobbet hos pcworld, så tror jeg klarer å få bort feilkilder ;)

Problemet med de fleste tester av minne, er at de ikkje tester spill og scenarier som faktisk er begrenset av minnebåndbredde og cpu. Det er der det hjelper mest selvfølgelig. Ved kjøring av flere skjermkort sammen, så vil man få mest utnytte av raskere ram naturligvis, siden båndbredden som brukes er mye høyere.

En annen ting raskere minne hjelper for er ssder. Ved høyere cpu og minnehastighet, så får man lavere latency, Dermed får man flere IOPS/ høyere hastighet på f.eks Random read og write om ssden er rask nok. Et godt eksempel på dette er med Intel P3700 og samsung 850pro.

Jeg går fra 32MB/s random read 4k til 46MB/s på P3700. Prosentvis er ikkje dette til å kimse av :)

Men det er jo samme for meg hva folk velger. Jeg bare prøver å guide folk til det beste kjøpet og valget. Dog noen vil ikkje høre uansett :D

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cooler Master 212 EVO vil nok være et godt valg, ja. Ellers ser det greit ut.

Ville selv gått for hovedkort fra Asus, men det er mest ut ifra mine opplevelser med dem. 

Du trenger ikke så stor strømforsyning, men hvis du tenker å oppgradere til SLI, er det så klart greit (har gjort det selv).

Hvis du ikke har SSD er dette et must!

Jeg tenkte på å ha en litt større strømforsyning en det jeg trenger akkurat nå, sånn i tilfelle jeg skal bruke SLI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...