Jay-Jay Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Huff... Jeg har en 60 gb harddisk som fulgte med maskinen jeg kjøpte. Jeg har selv formatert denne et par ganger og akkurat nå har den 2 partisjoner på ca 54 gb og 6 gb. På den 6 gb-partisjonen er Windows XP plassert. Men nå har jeg kjøpt meg en ny 60 gb harddisk som jeg gjerne også vil bruke. Jeg sliter kraftig med jumper-settingsene. Når jeg setter jumperne som de skal være (med master og slave) og starter maskinen så finner han "IDE Harddisk" på Primary Master og på Primary Slave. Men når jeg kommer inn i windows å skal ta en kikk på "Min datamaskin/My computer" så finner jeg ikke annet en de 2 partisjonene fra min gamle HD. Jeg klarte heller ikke formatere den nye HDen ved hjelp av partition magic eller andre ting. Derfor gav jeg den til en kompis som formaterte den og la inn masse "stash" til meg. Altså HDen skal nå være klar til bruk med masse innhold. Men hvorfor funker den hos han og ikke hos meg??? Hvilke jumper-settings er riktig i mitt tilfelle??? Hvorfor er ikke HDen på "Min datamskin"??? HVA ER GALT? :grine: PS: Jeg kjører begge HDene på samme IDE-kabel (primary). Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Prøvd cable select på begge diskene? Den ytterste kontakten på IDE-kabelen er master tror jeg. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Røsk ut kabelen til cd-rom og plugg den til der og test om det funker. Gjør den det, er det nok noe med jumperne du har oversett..... Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Det står vel på autodetect i BIOS da? Lenke til kommentar
Jay-Jay Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Nå er jeg ikke hjemme da. Men skal se på dette dere sier i ettermiddag. Jeg har Autodetect i bios Dazem. Han finner jo diskene men ikke inni windows liksom :\ Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hvis du ikke finner den i Min Datamaskin så er det fordi den ikke er formatert og tildelt en stasjon (f.eks E:\), men når det fungerte hos kompisen din så var det rart at den ikke skulle fungere. For å sjekke om disken ikke er blitt tildelt stasjon kan du på på (jeg har Windows 2000, er ikke helt sikker om det er likens for XP) Kontroll Panel, Administrative Verktøy, Datamaskin Behandling og Diskbehandling. Hvis du ser den der skal det bare være og formatere og tildele en stasjon. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Har du XP eller 2000? I så fall gå på "Control panel -> Administrative Tools -> computer management -> Disk Management" Sjekk om disken kommer opp i listen her. Jeg tipper den gjør det, og at alt du må gjøre er å aktivere den. Lenke til kommentar
Jay-Jay Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Jeg vil helst unngå å formatere på nytt siden jeg har så mye fet "stash" på den nå. Nesten hele disken er full av stash. Dessuten ser jeg ikke noen grunn til å formatere når den nettopp er blitt formatert. Til Signatur: Det du sier om at den bare må aktiveres høres interessant ut.. Må teste det senere. Jeg har Windows XP, som jeg skrev i det første innlegget mitt. Lenke til kommentar
Jay-Jay Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Hmmm..... se på denne: http://home.arcor.de/kaltestille/computer/...atten-raid.html Se nesten nederst på siden. Er bilder liksom!!!!! Skal jeg bruke "16 logical head" eller "15 logical head" jumper-settings? Skal slave være device 1 eller 0???? Lenke til kommentar
Jay-Jay Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Nå er jeg kommet hjem. Jeg prøvde å gjøre som du sa phoen|x (og forsåvitt Signatur) og det funket. Jeg gav bare disken bokstav G så kom den fram på "Min Datamaskin". Jeg trykte også på aktiver etterpå. Vet ikke hva det betyr da. Men nå funker den iaf. Håper jeg TAKK ALLESAMMEN! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå