Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Depositum tilbakeholdelse næring

Anbefalte innlegg

Hei!

Har depositum liggende i utleiers/gårdeiers konto (ikke depositumskonto). For cirka litt over 8 måneder siden ble virksomheten solgt videre til en annen og derifra ble det tegnet ny leiekontrakt mellom gårdeier og kjøper og vår kontrakt ble selvfølgelig sagt opp. Utleieren utførte ingen befaring av stedet/lokalet med oss eller nye leietakere.

Jeg spurte om depositum de første ukene og han sa at han hadde mye å gjøre så han fikk ikke overført eller noe slikt. Det hadde gått en måned og jeg spurte fremdeles om depositumpengene, men han brukte utrolig lang tid på å svare og når han til slutt svarte fikk jeg det samme som svar, dette har nå skjedd i snart ett år og jeg har fortsatt ikke fått depositum tilbake.

Fikk høre av noen at jeg kommer til å få halvparten av depositum på grunn av rørleggerarbeid og lignende, men han hadde ikke noe befaring på det tidspunktet da nye leietakere overtok. I tillegg til dette så har nye leietakere pusset opp og jeg aner ikke hva annet de har gjort og bør ikke stilles til ansvar for dette, mener da jeg.

Og når det gjelder rørleggerarbeid, er det ikke utleier sitt ansvar uansett?

Har jeg krav på forsinkelsesrenter fra en måned etter at nye leietakere overtok stedet?

Viser til utsnitt tatt fra lovdata om forsinkelsesrenter:

"Renten løper fra forfallsdag når denne er fastsatt i forveien, og ellers fra 30 dager etter at fordringshaveren har sendt skyldneren skriftlig påkrav med oppfordring om å betale." 

Saken er at dette er depositum og det ikke er fastsatt noe når det vil bli utbetalt, men er det ikke noe lov som sier at det skal bli overført til leietaker så snart og innen en gitt tidsperiode?

Og hvis jeg har krav på renter (9,5%, hvis jeg ikke tar feil) for 8 måneder + depositumsrente (vanlig kontorente) hvordan bør jeg gå frem? Og hvordan kan jeg kreve dette? Er det en prosess jeg må følge eller er det bare å sende et formell brev til gårdeier om at jeg krever 9,5% rente for disse 8 månedene + f.eks 5 års kontorente på hele depositumsbeløpet?

Ble litt mye her, men håper noen gidder å lese og komme med råd/veiledning!

Håper noen kan hjelpe meg her, har kommet i en slitsom økonomisk situasjon.

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spørs hva rørleggerarbeidet består av, bl.a. plikter leietaker å holde sluk åpne etc.

Du har krav på renter av depositum (fra dato når dep. ble innbetalt- unntak her er studentboliger), evt. også forsinkelsesrente (maks 10% tror jeg) på sen utbetaling. Forsinkelsesrente er særtilfeller da dette egentlig ikke kan oppstå fordi:

Normalt kan du kreve av banken å få utlevert pengene, men dette betinger jo bruk av depositumskonto (noe anstendige utleiere burde benytte seg av). Da vil du få pengene 5 uker etter innlevert utbetalingskrav om ikke utleier kan bekrefte søksmål/tvist.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hva står i leieavtalen? I næringsforhold viker hele husleieloven kapittel 3 for avtale. Bestemmelsen i § 3-7 om forsinkelsesrente fra beløpets innbetaling gjelder kun i boligforhold. 

Forsinkelsesrenteloven § 3 bestemmer at forsinkelsesrente kan kreves fra 30 dager etter at debitor har sendt skriftlig påkrav med oppfordring om å betale. Siden du ikke har sendt noe påkrav ennå løper det ingen forsinkelsesrenter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...