Gå til innhold

Mac til informatikkstudie

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg starter på informatikkstudie til høsten, og skal i den forbindelse gå til innkjøp av ny PC/Mac. Har hittil bare hatt PC, men hører mange som mener Mac fungerer like så godt(om ikke bedre) til et slikt studie. Problemet er  bare at jeg ikke vet hvilken Mac som egner seg best, og hva den bør "ha" av prosessor osv. Er det noen som har veldig peiling og kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har valgt feil studie.

Uansett er det greit med 13,3" når man er student og tar med seg PC'en overalt. Nye virker greie. Matt skjerm hadde jo også vært å foretrekke da du ofte kan komme i mange ugunstige lysituasjoner rundt på campus men dette tilbyr ikke Apple, om du skal i denne prisklassen er nok Dell desidert det bedre alternativet. 

Endret av Rudde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Kjøp nyeste modell mac pro retina 13" med 8GB minne og 256GB SSD. ferdig snakka. Du kommer aldri i ugunstige lyssituasjoner, trust me, im an informatikkstudent. I dette prissjiketet får du faktisk ikke noe mer for pengene enn apple. Hadde en samsung ativ 9 pro som var dyrere, og den var mye "dårligere", og jeg har alltid hatet mac.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Uansett er det greit med 13,3" når man er student og tar med seg PC'en overalt. Nye virker greie. Matt skjerm hadde jo også vært å foretrekke da du ofte kan komme i mange ugunstige lysituasjoner rundt på campus men dette tilbyr ikke Apple, om du skal i denne prisklassen er nok Dell desidert det bedre alternativet. 

Fordi jeg som ny Applebruker ikke vet hvilken Mac som er å foretrekke? Unødvendig kommentar.

Lenke til kommentar

Kjøp nyeste modell mac pro retina 13" med 8GB minne og 256GB SSD. ferdig snakka. Du kommer aldri i ugunstige lyssituasjoner, trust me, im an informatikkstudent. I dette prissjiketet får du faktisk ikke noe mer for pengene enn apple. Hadde en samsung ativ 9 pro som var dyrere, og den var mye "dårligere", og jeg har alltid hatet mac.

Flott! Har sett på den, tror nok jeg kommer til å bli fornøyd. Takk for godt svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi jeg som ny Applebruker ikke vet hvilken Mac som er å foretrekke? Unødvendig kommentar.

Nei, fordi du skiller på PC og Mac, når det er en og samme sak. Kommentarer som

Mac fungerer like så godt(om ikke bedre) til et slikt studie.

Som viser at du kommer et uttalelser om ting du tydeligvis ikke har noe peiling på, du vet det til og med selv, men kommer fremdeles med slike uttalelser. 

Kommentaren min hadde mer konstruktivt, så kanskje du skal slutte å filtrere ut all kritikk til apple og faktisk lese hva jeg skrev en gang til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

"men hører mange som mener Mac fungerer like så godt(om ikke bedre) til et slikt studie." 

Akkurat dette er jo et faktum, så mmidro har et godt poeng.

Lenke til kommentar

"men hører mange som mener Mac fungerer like så godt(om ikke bedre) til et slikt studie." 

Hvordan fungerer den bedre? Fagene omgår somregel windows å linux, så du har faktisk ingen av de OS'en du blir opplært i, den er mindre kompatibel med programvaren du skal kjøre i et IT studie (om kompatibel i det heletatt).

Jeg kjører selv linux så jeg er jo enda mindre kompatibel, men utsanget hans er ikke sant. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvordan fungerer den bedre? Fagene omgår somregel windows å linux, så du har faktisk ingen av de OS'en du blir opplært i, den er mindre kompatibel med programvaren du skal kjøre i et IT studie (om kompatibel i det heletatt).

Jeg kjører selv linux så jeg er jo enda mindre kompatibel, men utsanget hans er ikke sant. 

Jo, det at mange mener det er sant, bare å dra på en datasal på campus hvor de har informatikk det. Det var nettopp det han argumenterte med, ikke at det behøver å være sant, men at mange mener det.

Lenke til kommentar

Nei, fordi du skiller på PC og Mac, når det er en og samme sak. Kommentarer som

Mac fungerer like så godt(om ikke bedre) til et slikt studie.

Som viser at du kommer et uttalelser om ting du tydeligvis ikke har noe peiling på, du vet det til og med selv, men kommer fremdeles med slike uttalelser. 

Kommentaren min hadde mer konstruktivt, så kanskje du skal slutte å filtrere ut all kritikk til apple og faktisk lese hva jeg skrev en gang til. 

"..men hører mange som mener Mac fungerer like så godt(om ikke bedre) til et slikt studie."

Hvilken uttalelse har jeg kommet med? Hva vet du om hva jeg har hørt av informatikkstudenter? Hvordan kan du si at jeg tar feil?

Den unødvendige kommentaren jeg siktet til var første del av svaret ditt. Jeg kan å lese, og har ikke oversett siste del.

Lenke til kommentar

Jeg tar 3 år av informatikk studiet mitt doge, jeg er fullstendig klar over hva en sal inneholder. Observer omtrent 2% mac brukere på de faktisk tunge fagene, altså ikke "informatikk" fag, men informatikk fag. 

Hvilken uttalelse du har kommet med mmidro? Den du selv og jeg har sitert ovenfor her. Jeg kan si du tar feil fordi jeg har gjennomgått studiet? Og det har ikke du? Jeg kan også argumentere for hvorfor du tar feil.

Lenke til kommentar

Nå er det da ikke umulig å kjøre Linux og Windows på en Macbook.

Lenke til kommentar

Jeg tar 3 år av informatikk studiet mitt doge, jeg er fullstendig klar over hva en sal inneholder. Observer omtrent 2% mac brukere på de faktisk tunge fagene, altså ikke "informatikk" fag, men informatikk fag. 

Hvilken uttalelse du har kommet med mmidro? Den du selv og jeg har sitert ovenfor her. Jeg kan si du tar feil fordi jeg har gjennomgått studiet? Og det har ikke du? Jeg kan også argumentere for hvorfor du tar feil.

Jeg skriver at de jeg har snakket med sier Mac fungerer godt til studiet, og du sier JEG tar feil? JEG har da ikke hevdet noe som helst angående hva som er best.

Lenke til kommentar

I dette prissjiketet får du faktisk ikke noe mer for pengene enn apple.

Man ikke å gå opp i det prissjiktet.

Jeg må presisere for deg at du trenger ikke en kraftig PC til informatikk. Du kan kjøpe denne: Lenovo M30-70 13.3" HD til 4690 kr. Den er bra nok i massevis, garantert.

Personlig så anbefaler jeg en PC. Vil du ikke ha Windows, installer Linux.

Du kan også kjøpe en Dell XPS 13. De er lettere og billigere enn MacBook 13.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Først - dumt at du skal få slike usaklige kommentarer, og spesielt en slik nedlatende kommentar om at du har valgt feil studie fra en som ikke kjenner deg, slikt er bare trist å komme med. Jeg tviler ikke på at du har valgt riktig studie!

Når det er sagt - du vil klare deg strålende gjennom et informatikk-studie uansett om du velger PC eller Mac, billig eller dyrt. Det er ikke noen store krav til maskinvare, og jeg ville heller tenkt på batteritid og hvor lett den er å ha med seg rundt. Dvs, har du lyst på Mac, kjøp Mac, den vil fungere utmerket til studiet, men det vil også en PC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først - dumt at du skal få slike usaklige kommentarer, og spesielt en slik nedlatende kommentar om at du har valgt feil studie fra en som ikke kjenner deg, slikt er bare trist å komme med. Jeg tviler ikke på at du har valgt riktig studie!

Når det er sagt - du vil klare deg strålende gjennom et informatikk-studie uansett om du velger PC eller Mac, billig eller dyrt. Det er ikke noen store krav til maskinvare, og jeg ville heller tenkt på batteritid og hvor lett den er å ha med seg rundt. Dvs, har du lyst på Mac, kjøp Mac, den vil fungere utmerket til studiet, men det vil også en PC.

Takk for svar! 

Lenke til kommentar

Jeg må presisere for deg at du trenger ikke en kraftig PC til informatikk. Du kan kjøpe denne: Lenovo M30-70 13.3" HD til 4690 kr. Den er bra nok i massevis, garantert.

Skal sjekke de ut! Som student med økonomi deretter er det supert om PC-kjøp ikke gjør at jeg må leve på nudler i flere måneder.

Lenke til kommentar

Uff, det var en trist Lenovo-PC, som faller igjennom på alt annet enn pris. Elendig skjerm, elendig batteritid og elendig ytelse, sammenlignet med XPS 13 og MacBook Pro. Men greit nok, man får det man betaler for (eller ikke), nok en gang...  

Lenke til kommentar

Uff, det var en trist Lenovo-PC, som faller igjennom på alt annet enn pris.
Den er ikke trist, det er en helt vanlig PC med en helt grei ytelse. Alle kan ikke kjøre ferrari.

Man trenger ikke en PC til 10 000 kroner for det studiet det er spurt om. Lenovo-PCen er mer enn bra nok til formålet. Det er litt for enkelt å peke på det dyreste når man ikke betaler selv.

Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg kjøpt en fysisk større maskin 15 tommer skjerm eller mer. Det er ganske viktig når du skal programere, da mange av programmene som brukes, i alle fall emacs, matlab, ol, kommer med standard skriftstørrelse og kan, i alle fall under linux, være noe knote å forandre.

Videre får du også mye mer hardware for pengene. Hvis du i tilegg kan litt om bygging av data kan du kjøpe en billigmodell og sette in en ssd selv, det er alltid flaskehalsen i en laptop. Jeg ville godt for fks denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2769687og en 120Gb ssd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...