Gå til innhold

Tilbud uten førpris.

Anbefalte innlegg

Er det lov å markedføre seg med f.eks. tilbudsXXXXX som firmanavn?  Firmaet jeg referer til selger varer med inntil 65% rabatt og lignende. Problemet er at dette er direkte importerte varer som selger bestiller og selger etter kundens spesifikasjoner. Varene selges aldri til full pris, hva nå den vil vært.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel skrive at prisene er inntil 65% lavere enn veiledende, men å skrive at varene er på "tilbud" når man ikke kan dokumentere at varene er solgt til en vesentlig høyere pris tidligere er ulovlig og man kan risikere å møte Forbrukerrådets vrede og sanksjoner. 

Om man kan kalle et selskap f.eks "Tibudstorget" er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Man kan vel skrive at prisene er inntil 65% lavere enn veiledende, men å skrive at varene er på "tilbud" når man ikke kan dokumentere at varene er solgt til en vesentlig høyere pris tidligere er ulovlig og man kan risikere å møte Forbrukerrådets vrede og sanksjoner. 

Om man kan kalle et selskap f.eks "Tibudstorget" er jeg ikke sikker på.

Opererer man med "Lavere en veiledene", tilsier ikke det at det er samme produkt fra samme produsent man sammenligner med? Samme type vare selges til langt lavere pris hos konkurentter med varer fra annen produsent

Endret av Eivor
Lenke til kommentar

Ikke sikker på hva slags produkter du snakker om og hvilke rabatter og tilbud du tenker på. 

Er det ikke samme produsent er det ikke samme vare, og ikke samme kvaliteter og kan følgelig ikke sammenlignes. 

Jeg kan ikke selge en Doro mobiltelefon og si at den er rabattert 90% fordi Apple selger mobiltelefoner til 7000kr pr stk. 

Tror du må komme med noen eksempler, for jeg har falt av... 

Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig ikke ut med noe informasjon som kan identifisere firmaet. Kvaliteten på varene er ganske sammenlignbart, ut i fra spesifikasjoner og prisnivå andre norske forhandlere av samme type produkt opererer med. Varene i dette tilfellet importeres fra Lithauen.

Lenke til kommentar

Har helt mistet tråden her. Hva lurer du på? Om du kan kalle firmaet ditt (som skal importere varer billig fra Litauen) "Tilbudsmarkiser" (eller noe annet, avhengig av hva du skal selge) og skrive i reklamen at kunder som handler hos deg får 65% rabatt? 

Nei til det siste, dersom du aldri selger til full pris. Du kan ikke bruke andre butikker sine priser på "lignende" varer som referanse på ditt prisnivå for å gi illusjon av at det er tilbud. Rema1000 kan ikke reklamere for at en vare er på tilbud kun fordi Rema har lavere priser enn Meny, varen må faktisk være på tilbud i den aktuelle butikken. Dvs. at varen må koste mer i perioden før OG etter tilbudet er gjeldende. 

Når det gjelder firmanavn tror jeg du kan kalle det omtrentlig hva du vil... Ingen hvalbiff i Hval Sjokoladefabrikk, og Apple selger ikke frukt. 

Husk moms, garanti og reklamasjonskostander når du lager priskalkyle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...