Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte ut med kjæresten og jeg skal da gå på vetrinærhøyskolen. 

Kan jeg få stipend av lånekassen uten å måtte betale lån av dette?

Og hvor mye kan jeg få som stipend uten å betale lån?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint søke Lånekassen om kun stipend. Imidlertid er det sånn at pengene uansett utbetales som lån. Når/hvis du står på eksamen blir lånet omgjort til stipend, og du behøver dermed ikke å betale noe tilbake.

Lånekassen skriver på sin nettside:
Utdanningsstipendet er på 40 prosent av basisstøtten og blir utbetalt som lån. Etter eksamen blir beløpet omgjort til stipend, forutsatt at du består eksamen i fag som tilsvarer full studiebelastning og at du ikke bor sammen med foreldrene dine.

Når du søker om stipend/lån på Lånekassens nettside vil du i løpet av utfyllingsprosessen få spørsmål om du ønsker å søke kun stipend, og da krysser du av der.

Ett lite mikrotips er jo å søke lån og stipend, og sette alt av lån inn på egen sparekonto eller lignende. Disse er rentefrie og renten begynner ikke løpe før studiet er ferdig. Da kan du betale alt tilbake og ha noen rentekroner igjen på konto. 

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Du kan også søke om bare omgjøringslån, altså lån som kan gjøres om til stipend om du består eksamen.

så man kan ikke få alt som stipend? man må betale noe lån?
Det er lån når du får det, men det slettes når du består eksamen (og du betaler ikke så lenge du er student).
Lenke til kommentar

God ide og kun søke stipend og ikke gjøre deg til gjeldsslave til staten. Prøv å få deg en jobb ved siden av så du kan dekke de resterende utgiftene du vil ha. Gjeld er moderne slaveri.

Så lenge det ikke går utover studiene... Lånekassen sitt lån er ett av de "beste" lånene man kan ha. Lav rente, fryst når man ikke er i arbeid o.l. Tar heller ett lån hos lånekassen enn ett ekstra år studier, dårlige karakterer o.l.

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Lånekassen har sine fordeler men også sin ulemper. Du kan f.eks. aldri få strøket din gjeld i lånekassen før du dør. Og hvis du ikke kan betale er du statens gjeldsslave for altid. Jeg vil mene at statenslånekasse er en skatteøkning på arbeidsomme og produktive mennesker for å dekke opp for økende statlig byråkrati.Så hvis du kan unngå gjeld så mye som mulig også lånekassen så gjør det. Bare fordi en lånehai har tilsynelatende bedre betingelser enn en annen så betyr ikke det er bra gjeld. Gjeld er slaveri...

Lenke til kommentar

Enig med deg at gjeld i de fleste tilfeller er negativt. Men må se litt på alternativene her.

Om lånekassen kan hjelpe deg til den utdanningen og yrkesveien du ønsker er det ett bra alternativ. Mange studier har ikke rom for at du skal jobbe ved siden av studiene. Og det er heller ikke alle som klarer å jobbe nok utenfor studiene til å dekke sine utgifter. Lesing og studier tar for mye tid og fokus. Si du tar en bachelor og har 3 år med studielån, noe som tilsvarer 224 000,- hvorav 152 000 av disse er lån mens 72 000 er stipend (Forutsatt at du består eksamenene dine). Da kan du betale 2500,- i mnd i 5 år så er studielånet ditt borte. Om det at du har kunne fokusere maks på studiet ditt, fått gode karakterer og får en jobb innenfor det du ønsker så vil jeg si dette er en god løsning, kontra og få middelmådige karakterer, en dårligere jobb som betaler mindre og du har tapt på det i det lange løp.

Sier ikke lånekassen er bra gjeld, men det kan være smart gjeld....

Lenke til kommentar

Du har lest for mye på amerikanske forum... Lånekassens gjeld er tvert imot mye lettere å få slettet enn de fleste andre. Den er usikret, har lav rente, kan ettergis på diverse vilkår og slettes når du dør (i motsetning til andre kreditorer, som krever inn gjelden før arvingene får sitt). Du kan gjerne være prinsipielt imot gjeld, men det har ingenting å si om man sammenligner forskjellige lån. Gjeld er for øvrig ikke slaveri.

Lenke til kommentar

Vell, det er ikke helt sant. Ved alderpensjon KAN du faa gjelden strøket. I tillegg vil den bli redusert ved forskjellig grad og lengde av uførhet. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Toppmeny/Forskrifter/tilbakebetaling-2015/annen-del-rentefritak-betalingsutsettelse-og-ettergivelse/

Og hvorfor er gjeld slaveri? I mine øyner er gjeld ofte en nødvendighet. Aa kjøpe bolig i Norge i dag uten laan er det veldig faa som klarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må det være sånn at man må ha masse gjeld for å kjøpe bolig? Dere er blitt for kondisjonert til den nåværende situasjon uten å se at det fint finnes muligheter for å løse ting uten gjeld. Gjeld er slaveri, og dette er blitt langsomt implementert i hodet på nordmenn som normalt. Uten gjeld har du muligheter for å utvikle deg som person på en helt annen måte en en gjeldsslave. "Debt is a trap, especially student debt, which is enormous, far larger than credit card debt. It's a trap for the rest of your life because the laws are designed so that you can't get out of it. If a business, say, gets in too much debt, it can declare bankruptcy, but individuals can almost never be relieved of student debt through bankruptcy".

Read more at http://www.brainyquote.com/quotes/keywords/debt.html#kL4VDSUFYFDLsBRd.99

Lenke til kommentar

Jaja. Da kan du jobbe i mange år å spare opp til å kjøpe bolig cash, mens du betaler meg 10 000 i mnd for å leie kjelleren min (eller du kan bo hjemme hos mamma og pappa). Jeg tar opp ett lån, leier ut kjelleren til deg, betaler mine renter til banken men bor behagelig og fint :)

Blir og HELT feil å ta inn USA sin policy på studielån da det er HELT annerledes der borte... 

(litt spendt på hvilke muligheter du løser boligkjøp på uten å ta opp lån). 

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Tror ikke man kan si så mye negativt om gjelden man får fra utdanning.

Lånekassa har veldig gunstige avtaler og de er fleksible med tanke på tilbake betaling. Du får en stor andel omgjort til stipend når du består eksamen, det er som andre sier mulig å kun søke denne delen av lånet. Du får mindre penger, men hvis du står eksamen blir hele beløpet ditt gjort om til stipend.

Hvis jeg ikke skulle tatt opp lån måtte jeg jobbet ved siden av, men jeg måtte uansett tjent en lignende mengde penger. Alt et lån gjør er å gi meg muligheten til å tjene de pengene senere. Jeg må betale litt renter, så det blir litt dyrere for meg. På den andre siden er jeg godt utdannet og vil tjene mer penger med utdanningen min enn det jeg hadde gjort uten. På den måten betaler jeg for studiene mine når jeg har bedre råd til å gjøre det. Det er et utrolig logisk og godt system, som resulterer i at alle i Norge har mulighet til å ta høyreutdanning.

Med gjell har jeg muligheten til å utvikle meg til en person som har godt forståelse for matematikk, fysikk, programmering, og alle andre ferdigheter jeg lærte under mine studier. I tillegg fikk jeg nyte fem ganske rolige år på universitetet, jeg jobbet deltid og om sommeren, men jeg hadde mye fritid til å ha det gøy.

Uten gjell kunne jeg sikkert utviklet meg på en helt annen måte, men jeg er ikke sikker på om jeg vil det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...