Reo89 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Hei, jeg og min kjæreste har nettopp skreve leiekontrakt på en fin leilighet med 2 soverom. Vi flytter inn 15mai. Skal begynne å betaler 13k i mnd. Men min lillebror trenger en plass å bo i noen mnd, kankje ett år, så jeg lurer på om det går imot leiekontrakten/regler hvis jeg tar inn en ekstra person?isåfall må jeg betale mer. Har jeg plikt å informere verten om det? Har lite peiling på dette her. Første gang jeg skal leie. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Blir populært hos kjæresten det tenker jeg! Men ja, du skal følge det som står i kontrakten du har skrevet under, men hadde det vært meg hadde jeg heller bare vurdert hvor stor sjangse det er for at utleier merker noe, så lenge utleieren ikke bor i etasjen over går det nok greit. Lenke til kommentar
Sopranosfc Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Ja. Er deg og kjæresten huseier har leid ut til. Ikke lillebroren din... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Du skal si ifra, men det skal i utgangspunktet gå greit. Dere skal ikke måtte betale mer. §7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Endret 7. mai 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Du skal si ifra, men det skal i utgangspunktet gå greit. Dere skal ikke måtte betale mer. §7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Søsken er ikke omfattet av "har rett til"-regelen, så vidt jeg kan se. Da krever opptak godkjenning. Men utleier skal i utgangspunktet si ja, det skal en del til før et husrom er "klart overbefolket", og "vedkommende persons forhold" er vel sjeldent aktuelt. 2 Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 tror nok du bør ta en prat med din kjæreste først;) det er ho det påvirker mest Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Hadde blitt dårlig stemning i kåken min om samboer hadde tatt inn søster til å bo på gjesterom. Greit nok for en liten uke eller så, men flere mnd og potensielt opp til ett år?? Ikke f*** om jeg hadde gått med på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå