Gå til innhold

Leie leilighet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og min kjæreste har nettopp skreve leiekontrakt på en fin leilighet med 2 soverom. Vi flytter inn 15mai. Skal begynne å betaler 13k i mnd. Men min lillebror trenger en plass å bo i noen mnd, kankje ett år, så jeg lurer på om det går imot leiekontrakten/regler hvis jeg tar inn en ekstra person?isåfall må jeg betale mer. Har jeg plikt å informere verten om det? Har lite peiling på dette her. Første gang jeg skal leie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir populært hos kjæresten det tenker jeg!

Men ja, du skal følge det som står i kontrakten du har skrevet under, men hadde det vært meg hadde jeg heller bare vurdert hvor stor sjangse det er for at utleier merker noe, så lenge utleieren ikke bor i etasjen over går det nok greit.

Lenke til kommentar

Du skal si ifra, men det skal i utgangspunktet gå greit. Dere skal ikke måtte betale mer.

§7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du skal si ifra, men det skal i utgangspunktet gå greit. Dere skal ikke måtte betale mer.

§7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Søsken er ikke omfattet av "har rett til"-regelen, så vidt jeg kan se. Da krever opptak godkjenning. Men utleier skal i utgangspunktet si ja, det skal en del til før et husrom er "klart overbefolket", og "vedkommende persons forhold" er vel sjeldent aktuelt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...