Gå til innhold

Innkalling Heimevernet?

Anbefalte innlegg

Har fått innkalling til heimevernet og det skal skje i morgen klokken 09. Jeg har siden innkalling gått å tenkt at dette ikke er noe jeg er interessert i overhodet. Et år i garden under førstegangstjenesten er for min del nok militær og jeg har ingen motivasjon lenger for dette feltet. 

Er det noen muligheter for å ikke måtte stille til start og hva skjer om jeg f.eks ikke møter i morgen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbereder Norge seg på krig mot Russland? Du har fullført 12 måneders militær utdannelse så du er pliktig til å delta på heimevernet. Så lykke til og håper du koser deg. Du må være der til du blir 44 år. Med andre ord. Du er tvangrekruttert inn i Norges arme og må gi ditt liv til den norske nasjonen. Å folk sier at Russland var ille :)

Den eneste måten du kan unnslippe heimevernet. Er å si at du er en buddhist og buddhister er fredelige mennesker. Buddhister dreper ikke andre mennesker. Da kan det hende at du slipper tvangsrekruttering inn i heimevernet på grunn av et annet religiøs syn.

Utdanning

​Heimevernets mannskaper er vernepliktige, hovedsaklig utdannet i Hæren, men med vesentlige innslag også fra Sjøforsvaret og Luftforsvaret. Etter grunnutdanningen på tolv måneder (førstegangstjenesten), overføres 4 500 soldater hvert år til Heimevernet for tjeneste frem til de fyller 44 år. Grunnutdanningen holdes ved like og videreutvikles gjennom årlige øvelser, men Heimevernet utdanner også befal ved sitt eget kurs- og kompetansesenter, som også har en rekke andre tilbud.

https://forsvaret.no/fakta/organisasjon/Heimevernet

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg er "pliktig", men jeg bryr meg overhodet ikke om militæret. Greit, nok at det var en morsom opplevelse når jeg var 18 år og ikke skjønte bedre. Opplevelsen var jo også en faktor som spilte inn da. 

Har jeg eventuelt mulighet for å forklare min situasjon om jeg møter i morgen? pliktig møteplikt i HV..spar meg

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg er "pliktig", men jeg bryr meg overhodet ikke om militæret. Greit, nok at det var en morsom opplevelse når jeg var 18 år og ikke skjønte bedre. Opplevelsen var jo også en faktor som spilte inn da. 

Har jeg eventuelt mulighet for å forklare min situasjon om jeg møter i morgen? pliktig møteplikt i HV..spar meg

Du unnslipper ikke heimevernet, men jeg gir deg 3 alternativer.

1. Møt opp og si at du har konvertert til Buddhismen. Buddhismen er en fredelig religion og buddhister dreper ikke mennesker. Da kan det hende du slipper tvangsrekrutteringen inn i heimevernet.

2. Bli med i heimevernet

3. Flykt fra Norge

§ 3.Heimevernet rekrutteres av pliktige og frivillige. Heimevernssoldat er:

1) Den som er pålagt pliktig tjeneste i Heimevernet etter § 4. 2) Den som er antatt som frivillig i Heimevernet etter § 5.

Plikt til å gjøre tjeneste i Heimevernet har etter nærmere bestemmelser fastsatt av Kongen

1. alle vernepliktige som forutsettes ikke kalt inn til annen militærtjeneste hverken i fred, ved styrkeoppbygging eller i en viss tid etter styrkeoppbygging, og 2. vernepliktsfrie i vernepliktig alder og eldre til og med det år de fyller 55, alle for så vidt de er kjent dyktige for heimevernstjeneste og ikke er eller ville vært fri for verneplikt på grunn av statsborgerlig forhold.

Enhver over vernepliktig alder kan pålegges tjeneste i Heimevernet i den utstrekning Heimevernets oppgaver på vedkommende sted ikke kan løses ved hjelp av pliktige i yngre alder og frivillige.

I krig har også enhver under vernepliktig alder tjenesteplikt i Heimevernet fra og med fylte 18 år, når vedkommende fyller vilkårene etter første ledd nr. 2.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-07-17-28

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Tja å ikke møte spørs vel på økonomien din. Det er vel 3000,- i bot eller 10dager fengsel.

Å konvertere til buddhismen... er ikke helt sikker på om du kommer fryktelig langt med den løgnen, men er du dum nok kan du prøve.

Når du blir innkalt til HV øvelser får du en frist til å søke fritak, det skal ikke fryktelig mye til for å få fritak, men denne fristen er nok for lengst gått ut for gjeldne sak. 

Lenke til kommentar

Tja å ikke møte spørs vel på økonomien din. Det er vel 3000,- i bot eller 10dager fengsel.

Å konvertere til buddhismen... er ikke helt sikker på om du kommer fryktelig langt med den løgnen, men er du dum nok kan du prøve.

Når du blir innkalt til HV øvelser får du en frist til å søke fritak, det skal ikke fryktelig mye til for å få fritak, men denne fristen er nok for lengst gått ut for gjeldne sak. 

Det fungerer for muslimer så tror det kommer til å fungere for han også. Bare si at du nettopp har konvertert over til buddhismen. Du er smart hvis du prøver. Du er dum hvis du ikke prøver å unnslippe heimevernet. Du lever bare 1 gang og har bare 1 sjanse i livet. Gjør det beste ut av det.

Si at du er buddhist og du nekter å drepe andre mennesker. Bare stå fast ved dette punktet. Ditt liv er eid av kongen uansett. Så det er verdt et forsøk. Enten slipper du eller så blir du eid av kongen. Kongens soldat :)

Er du villig til å ofre livet ditt for kongen og norske politikere helt til du fyller 44 år? Det er soldatene som sloss i krig. Kongen og politikerne rømmer landet. Under 2 verdenskrig så rømte kongen og politikerne til utlandet, mens unge norske menn måtte dø for fedreland.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Du kan gjerne prøve, men les gjerne: 

§ 33.Den som ved forgåelse som nevnt i § 32 nr. 1 eller 2, søker å unndra seg tjeneste i Heimevernet, straffes med fengsel fra 3 måneder til 2 år. På samme måte straffes den som medvirker til slik forgåelse. 0 Endres ved lov 20 mai 2005 nr. 28 (ikr. fra den tid som fastsettes ved lov) som endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Og jeg tror ikke det er første gang folk føler buddhismens kall fra skyfri himmel kvelden før.

Er også en sjangse for at du settes til sivilforsvaret også, de driter i om du er pasifist, pingle eller buddhist.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Det fungerer for muslimer så tror det kommer til å fungere for han også. Bare si at du nettopp har konvertert over til buddhismen. Du er smart hvis du prøver. Du er dum hvis du ikke prøver å unnslippe heimevernet. Du lever bare 1 gang og har bare 1 sjanse i livet. Gjør det beste ut av det.

Si at du er buddhist og du nekter å drepe andre mennesker. Bare stå fast ved dette punktet. Ditt liv er eid av kongen uansett. Så det er verdt et forsøk. Enten slipper du eller så blir du eid av kongen. Kongens soldat :)

Er du villig til å ofre livet ditt for kongen og norske politikere helt til du fyller 44 år? Det er soldatene som sloss i krig. Kongen og politikerne rømmer landet. Under 2 verdenskrig så rømte kongen og politikerne til utlandet, mens unge norske menn måtte dø for fedreland.

VI har nok et ganske så likt syn på akkurat dette og jeg er enig.

Lenke til kommentar

Søk om å bli overført til sivilforsvaret med en god grunn , som regel er sivilforsvaret stappe full så man slipper som regel unna.

Venn av meg sa at han ikke lenger kunne støtte Norges bruk av "forsvaret" i utenlands oppdrag der de var med på å drepe sivile , var ikke noe problem å bli flyttet over.

Lenke til kommentar

Søk om å bli overført til sivilforsvaret med en god grunn , som regel er sivilforsvaret stappe full så man slipper som regel unna.

Venn av meg sa at han ikke lenger kunne støtte Norges bruk av "forsvaret" i utenlands oppdrag der de var med på å drepe sivile , var ikke noe problem å bli flyttet over.

Sivilforsvaret..jaja, det er vel i utgangspunktet bedre det. Lengst mulig unna alt som har med offiserer og menige å gjøre 

Lenke til kommentar

Lykke til. Soldater er jo bare bondebrikker i et større politisk spill. Hvis du noen gang har lest grunnloven. Så handler grunnloven om å begrense makten til kongen. Du er en soldat. Du er bare bondebrikken til kongen og politikerne. Politikerne provoserer mange andre nasjoner, men det er ditt liv og det er du som dør i krig. Du som soldat må dø for at politiker og monarki skal få leve videre.

Verste fall får du fengselstraff på 2 år. 2 år er ingenting sammenlignet med at du må utføre militærplikt til du fyller 44 år. Ditt liv vil være eid av staten uansett. Det er verdt å prøve.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Lykke til. Soldater er jo bare bondebrikker i et større politisk spill. Hvis du noen gang har lest grunnloven. Så handler grunnloven om å begrense makten til kongen. Du er en soldat. Du er bare bondebrikken til kongen og politikerne. Politikerne provoserer mange andre nasjoner, men det er ditt liv og det er du som dør i krig. Du som soldat må dø for at politiker og monarki skal få leve videre.

Verste fall får du fengselstraff på 2 år. 2 år er ingenting sammenlignet med at du må utføre militærplikt til du fyller 44 år. Ditt liv vil være eid av staten uansett. Det er verdt å prøve.

Herregud, ta deg en bolle. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

fengselstraff på 2 år blir det neppe for å ikke møte til første innrullering, men en bot på 3000 kan godt være. Ser som sagt ikke meningen med HV og synes alt er tull i utgangspunktet. Kommere russerne så er nok HV de som står i fremste linje for å bli slaktet. Det gidder jeg heller ikke  :nei: 

Lenke til kommentar

Mulig jeg dropper å møte, men ringer de i morgen å forklarer situasjonen. Har ikke bestemt meg enda

Du må ikke droppe. Du må møte opp. Hvis du ikke møter opp så får du politi på døren hjemme hos deg. Så du blir nødt til å møte opp uansett.

Lenke til kommentar

Mulig jeg dropper å møte, men ringer de i morgen å forklarer situasjonen. Har ikke bestemt meg enda

Hadde tatt meg bryet. Selvsagt er det tull, spesielt hvis du allerede har tjenestegjort et år, men du kan iallefall prøve å unndra deg på en litt bedre måte med minst mulig problemer. Ta tipset om sivilforsvaret om du absolutt ikke takler en uke i året, men det er heller ingen garanti for at du får være i fred.

Lenke til kommentar

Trådstarter: HV må du nok møte på, det er dog ikke så ille, noen dagers oppkledningsøvelse, og er du heldig så er det flere år til neste gang du må ta en langhelg i grønt. Mener da også at det er mulig å søke fritak dersom studier \ jobb krever din tilstedeværelse, og kan da vanskelig forestille meg at du har en arbeidsgiver som nekter å skrive under på et slikt dokument, gitt at du er i jobb.

Å ikke møte kan ihvertfall gi deg noe på rullebladet,og er det SÅ ille at det er verdt det..?

Rioter: Veldig frista til å ikke gi deg et svar en gang, men når du nå refererer til grunnloven uten å en gang vite hva det faktisk dreier seg om... Du henviser til at soldater bare er en brikke for å bevare kongens makt, en konge som ikke en gang har noen reell politisk makt i dagens Norge. Den sitter hos de folkevalgte. Forøvrig, alt det andre du presterer å lire av deg beviser bare at du virkelig ikke forstår hva et samfunn faktisk dreier seg om...  Ta deg en bolle.. Oppfordre folk til å skaffe seg et rulleblad bare fordi du er imot at Norge som nasjon skal ha et forsvar... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rioter: Veldig frista til å ikke gi deg et svar en gang, men når du nå refererer til grunnloven uten å en gang vite hva det faktisk dreier seg om... Du henviser til at soldater bare er en brikke for å bevare kongens makt, en konge som ikke en gang har noen reell politisk makt i dagens Norge. Den sitter hos de folkevalgte. Forøvrig, alt det andre du presterer å lire av deg beviser bare at du virkelig ikke forstår hva et samfunn faktisk dreier seg om...  Ta deg en bolle.. Oppfordre folk til å skaffe seg et rulleblad bare fordi du er imot at Norge som nasjon skal ha et forsvar... 

Norge er et parlamentarisk styre! Makten er delt opp i 3 parter.

1. Kongen er utøvende makt

2. Stortinget er lovgivende makt

3. Domstolen er dømmende makt

Det er sant at stortinget styrer politikken, men det betyr ikke at kongen har null makt. Kongen er faktisk øverste leder i militæret. Jeg vet faktisk hva jeg prater om. Grunnloven handler om å begrense kongens makt. Les gjennom grunnloven. Majoriteten av grunnloven er lover som begrenser kongens makt.

§ 3. Den utøvende makt er hos kongen eller hos dronningen, hvis hun har ervervet kronen etter bestemmelsene i § 6, § 7 eller § 48 i denne Grunnlov. Når den utøvende makt således er hos dronningen, har hun alle de rettigheter og plikter som ifølge denne Grunnlov og landets lover innehas av kongen.

§ 4. Kongen skal alltid bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion.

§ 5. Kongens person er hellig; han kan ikke lastes eller anklages. Ansvarligheten påligger hans råd.

§ 9. Så snart kongen, som myndig, tiltrer regjeringen, avlegger han følgende ed for Stortinget: «Jeg lover og sverger å ville regjere kongeriket Norge i overensstemmelse med dets konstitusjon og lover, så sant hjelpe meg Gud den allmektige og allvitende!» Er intet storting på den tid samlet, nedlegges eden skriftlig i statsrådet og gjentas høytidelig av kongen på første storting.

§ 11. Kongen skal bo innen riket, og han må ikke uten Stortingets samtykke oppholde seg utenfor riket lenger enn seks måneder ad gangen, med mindre han for sin person vil ha tapt retten til kronen. Kongen må ikke motta noen annen krone eller regjering uten Stortingets samtykke, hvortil fordres to tredjedeler av stemmene.

§ 12. Kongen velger selv et råd av stemmeberettigede norske borgere. Dette råd skal bestå av en statsminister og i det minste syv andre medlemmer. Kongen fordeler forretningene blant statsrådets medlemmer således som han finner det tjenlig. Til å ta sete i statsrådet kan kongen ved overordentlige leiligheter foruten statsrådets sedvanlige medlemmer tilkalle andre norske borgere, men ingen medlemmer av Stortinget. Ektefeller, foreldre og barn eller to søsken må ikke på samme tid ha sete i statsrådet.

§ 25. Kongen har høyeste befaling over rikets land- og sjømakt. Den må ikke forøkes eller forminskes uten Stortingets samtykke. Den må ikke overlates i fremmede makters tjeneste, og ingen fremmede makters krigsfolk, unntatt hjelpetropper imot fiendtlig overfall, må gis adgang til riket uten Stortingets samtykke.

Landvernet og de øvrige tropper som ikke kan henregnes til linjetroppene, må aldri uten Stortingets samtykke brukes utenfor rikets grenser.

§ 26. Kongen har rett til å innkalle tropper, begynne krig til forsvar av landet og slutte fred, inngå og oppheve forbund, sende og motta sendemenn. Traktater om saker som er av særlig stor viktighet, og i alle tilfeller traktater hvis iverksettelse etter Grunnloven nødvendiggjør en ny lov eller stortingsbeslutning, blir først bindende når Stortinget har gitt sitt samtykke dertil.

§ 118. Ingen grevskaper, baronier, stamhus og fideikommisser må for ettertiden opprettes.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17

Ser du ordentlig etter kan du se at grunnloven er delt i 3 deler.

Den første punkten handler om kongen som er utøvende makt.

Andre del handler om lovgivende makt som er stortinget.

Tredje del handler om den dømmende makt som er domstolen.

insomeseriousproblems ikke la de andre brukerne skremme deg med rulleblad. Den lille straffen på rullebladet er ingenting i forhold til tjenesten i militæret.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...