Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 316ti 2004 - Ujevn tomgang, kryp modus, kommer å går (Video)

Anbefalte innlegg

Litt lang lesing, setter pris på de som gidder å lese igjennom.

Kjøpte bil i fjor høst.

2004 316ti. Fikk 25 000 kr i rabatt fra bilforhandler, da det viste seg i etterkant at det var noe problemer med bilen. Kjempeflott gjort av han. Betalte derfor under 30 000 kr for bilen. Årets deal tenkte jeg.

Nye sommerdek ble kjøpt inn. Gasspjeld skiftet november 2014, da den fusket på tomgang. Alt var fint. Bilen gikk igjennom vinteren uten problemer.

I mars begynte den å fuske igjen, og EML lampen lyste. Gikk innom Bavaria Stavanger, og de sa at gasspjeldet ikke var innialisert, de fikset dette, slette feilkoder etc. Bavaria Bryne som skiftet gasspjeldet til en pris av ca 5000 kr til å begynne med, kunne dekke 1200 kr av jobben. Syntes det var veldig lavt, men orket ikke bruke mer energi. Etter Stavanger hadde sett på den, fungerte den fint.

Kom i April, og EML lyste kom på igjen, men det som var merkelig at jeg kunne bare stoppe. Slå av tenninga, slå på igjen og lyset var borte samt at bilen var god. Så orket ikke bruke mer penger på det. Jeg kontaktet Bavaria Bryne og Stavanger, men fikk aldri svar tilbake som jeg ble lovet.

I løpet av April la jeg merke til noe rart. Hver gang jeg håndvaska bilen så slet bilen etterpå. Fukt? Vann? Regner mye i Stavanger. Uansett, kanskje bare tilfeldig.

I dag satt jeg meg i bilen igjen. Har vært 2 uker uten noe problemer. Starter bilen, så kommer EML lyset og motorblokka opp. Prøver å gi på gass, men bilen vil ikke over 1500rpm, uansett om jeg bånner gassen. Prøver jeg å gi gass, begynner bilen å riste ganske mye. Det kommer veldig mye røyk ut fra eksospotte.

Prøver flere ganger og starte bilen om igjen, noen ganger dør den bare, hvis jeg ikke møter med gass. Etter 5-10 min går EML lyset bort. Men gult lys av motorblokk vises fortsatt og har gjort det i hele dag. EML lyset har ikke kommet tilbake i løpet av dagen. 

Det jeg vet er feil med bilen:
Cam oksygensensor (innsug)

Men dette har vel ikke noe med tomgang å gjøre. Bilen skal vel heller ikke nekte meg å gi på gass på tomgang.

Så nå sitter jeg her, fattig student, å kjøre bil har blitt til angst, fordi bilen kan stoppe bare at jeg tar inn clutchen og at den dør på tomgang.

Sitter å tenker på registerkjedet, om dette er slakt? Kan det føre til "krypmodus", ujevn tomgang? Lambdasonde? LMM? Sist gang jeg tok diagnose, 1 måned siden, så gav det bare feil på gasspjeld og cam oksygensensor insug.

To første videoene er fra i dag, nr 3 er fra 1 måned siden

#1: Stabil tomgang, men null respons ved trykk på gasspedal. Bil rister

https://www.youtube.com/watch?v=5ymWujLauRM

#2: Slår av motoren. Starter så opp motoren igjen, så blir det sånn som i videoen under.

https://www.youtube.com/watch?v=j4XZgBPNKGU

#3: For 1 måned siden, før Bavaria Stavanger "fiksa det" ved å inntialisere gasspjeldet

https://www.youtube.com/watch?v=-X6Twd-eWMk

Tips mottas gjerne. Sorry for lang forumtråd!

OBS OBS! Viktig å påpeke at jeg ikke gir gass i video nr 2 og 3, den gjør det av seg selv. At den går ujevnt på tomgang.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting som faller inn momentant. Hadde du problemene sist gang du tok diagnose? Hvis ikke så ville jeg tatt en ny.

Jeg tenker veiv-/kamsensor og at motoren feiltenner. Om bilen din har gått i nødmodus så skal du ihvertfall ha en feilkode som forteller hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Ingenting som faller inn momentant. Hadde du problemene sist gang du tok diagnose? Hvis ikke så ville jeg tatt en ny.

Jeg tenker veiv-/kamsensor og at motoren feiltenner. Om bilen din har gått i nødmodus så skal du ihvertfall ha en feilkode som forteller hva som er problemet.

Video nr 3 der er jo før Stavanger innitaliserte gasspjeldet (hva nå det enn betyr). Men det er jo samme greia igjen nå. Ble som sagt mye værre i går. Kjørte en rask tur i dag, I dag er bilen kjørbar, men EML lyset kommer på. Når det kommer på mister jeg halve effekten så og si. Han går ikke over 3000 rpm. Altså kjører jeg opp en halvveis bratt bakke klarer den det ikke på 3 giret. Siden tomgangen også er så ujevn så er det halvveis skummelt å krypkjøre på førstegiret, fordi han kjører på med gass/turtall av seg selv. Som vist i video nr 2 og 3.

Litt lei av å ta diagnose. Har tatt 2 diagnoser i år, og den viser feil på cam oksygenssensor insug, noe som jeg vet, men som ikke skal ha noe å si med tomgang såvidt jeg vet, og gasspjeld. Dette ble skiftet i november, samt at Stavanger fikset i April. Koster jo penger å ta diagnose og, da jeg ikke kjenner noen med utstyr. Dog tror jeg mekonomen skal bare ta 500 kr for å sjekke dette.

Men skal prøve å få renset LMM når jeg har tid, evt koblet det av og se om motor reagerer.

Så får jeg oppdatere.

PS; Ingen som har tro på registerkjede? Kan jo føre til ujevn tomgang, men da skulle det vel vært litt permanent, problemet her er jo at bilen kan være fin i 2 uker, så dårlig 1 uke, så fin igjen i 2 uker osv. Men å kjøre med slakt registerkjede kan jo før eller senere være katastrofalt 

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

I dag satt jeg meg i bilen igjen. Har vært 2 uker uten noe problemer. Starter bilen, så kommer EML lyset og motorblokka opp. Prøver å gi på gass, men bilen vil ikke over 1500rpm, uansett om jeg bånner gassen. Prøver jeg å gi gass, begynner bilen å riste ganske mye. Det kommer veldig mye røyk ut fra eksospotte.

Det der hørtes faktisk ut som da min far hadde problemer med løs registerreim. Dvs. tannhjulet på ene kamakslingen var løsna og holdt på å ramle helt av.

Lenke til kommentar

Det der hørtes faktisk ut som da min far hadde problemer med løs registerreim. Dvs. tannhjulet på ene kamakslingen var løsna og holdt på å ramle helt av.

Jeg har kjede da og ikke reim.

Trodde først det var kjede selv, men litt merkelig at feilen ikke er der konstant, men frem og tilbake. Er så mye det kan være, lmm, topp pakning, kjede, lambda, så får bare ta en ting av gangen og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Hva er kilometerstand? Om du er godt oppe i 200k så er det ikke urimelig at du bare har strekt kjedet nok til at det må byttes, hvis du har kort kilometerstand så høres kjedet nokså urimelig ut.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hva er kilometerstand? Om du er godt oppe i 200k så er det ikke urimelig at du bare har strekt kjedet nok til at det må byttes, hvis du har kort kilometerstand så høres kjedet nokså urimelig.

97 000 km.

Renset maf/lmm. Ingen forbedring. Fikk fikset goodwill på bavaria. Så de skal lese feilkoder på onsdag uten kostnad. Så får vi se om de hoster opp de samme kodene.

Han jeg snakket med trodde det kunne være defekt lmm. Eller coil. At han ikke fyrte på alle cylinderne Men også toppakning grunnet all røyken. Får se. Har ihvertfall gjort det jeg klarer med det verktøyet jeg har. Setter pris på all hjelpen jeg har fått.

Oppdaterer tråden i neste uke. Hvis noen med e46 i fremtiden møter på lignende problem.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Forøvrig så var bilen helt fin i kveld. Alle lys borte i dashboard. Kom hjem. Bestemte meg for å starte den.

Motor er varm, kommer en del røyk ut av eksosen, ikke mye men litt. SOm ikke var der når jeg kjørte. 

Store mengder hvit røyk er jo et tegn på gåen toppakning.Men syntes ikke det var så mye røyk. Gåen coil kan vel føre til at den ikke kjører på alle cylinderne og går ujevnt som fører til hvit røyk. 

Blir spennende å se på onsdag.

Lenke til kommentar

Det er fort gjort å finne feil om du leter etter det, så med mindre det klart er mye hvit røyk ut av eksos så ville jeg ikke konkludert med toppakning enda. Du kan jo sjekke om oljen har en fin farge, eller om det mangler kjølevæske.

Men å vente til Onsdag er lurt. Vi kan ikke gjøre noe annet enn å gjette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...