EmilOgard Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Heisann, har fått en oppgave å gjøre rede for skjulte IKT kostnader i en bedrift (315 ansatte). Hvis jeg ikke tar feil så er dette kostnader som ikke kommer med i budsjettet? Noen som har mer å si om dette? Og hva disse kan være? Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Overtid mtp. uplanlagte driftsbrudd. Nedetid kan koste en del.... Uforventede oppgraderingsbehov? Innkjøp av ny/oppgradere software. 1 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Dette høres i utgangspunktet ut som et paradoks: 1) Opplæring 2) Manglende opplæring Det siste koster nok enda mer enn det første. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Veldig ofte vil 3-parter (software leverandører) ta betalt for "utvidet" support ved bruk av konsulenter. Samme med oppdateringer av programvare. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Ved innkjøp av hardware kan de tilby deg en løsning for å få en for innenfor men etterhvert viser det seg du må betale lisensutgifter for den funksjonaliteten du egentlig ville ha ut av hardwaren. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Driftsutgifter ut levetiden for de enkelte systemer. Altfor ofte kjører man sammen store prosjekter hvor man presenterer kostnaden for prosjektet som ferdig i det systemet går i produksjon. Altfor ofte sier man lite eller ingenting om resten av livsyklusen til systemet. Hva er levetiden? Hvor er kostnaden pr år? Hvordan ser et oppgraderingsløp ut med tanke på kostnader? Hvor mye vil det koste å ta ned systemet når levetiden er over? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Det bør kanskje også dekke tid som ansatte (som ikke er i IKT-stillinger) bruker på å fikse/jobbe rundt/vente på IT-systemene i stedet for å gjøre det man egentlig betaler dem for. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Ofte er det utgifter som "glemmes" ved outsourcing. Informasjon og innføring i prosedyrer som er relatert til den enkelte bedrifts IT drift. -> Kursing av ansatte hos outsourcings leverandør -> Kursing av nye ansatte hos outsourcings leverandør når dennes ansatte skifter jobb etter noen mnd -> Evt reiseutgifter for lokale IT folk når de skal lære opp folk hos outsourcings leverandør Ekstra utgifter pga manglende kommunikasjon eller feil i kommunikasjon (misforståelser) -> Kan gi øket nedetid. Hva koster x antall ansatte med 1 dags nedetid -> Manglende proaktivitet -> jfr øket nedetid -> Mindre eller større forsinkelser i prosjekter pga misforståelser Nye systemer/prosesser for å melde inn saker til outsourcings leverandør -> Kostnader ifbm kursing av ansatte Tap av salg -> Grunnet nedetid/forsinkelser Risiko for industrispionasje -> Sikkerhet koster. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Andre ting som kan gi merkostnader er f.eks. innføring av Lync eller andre applikasjoner som tillater video/tale-kommunikasjon. En ting er anskaffelse av applikasjon og lisenser, men ofte så kan hardware bli glemt. Headsett, webcam etc. Generelt perifert utstyr kan bli avglemt, eller få for liten pott i et budsjett. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Serviceavtaler på software og hardware blir ofte utelatt.. Og det rr DYRT.. Når du kjøper et produkt så er det gjerne inkludert serviceavtale for en tid.. Kjøper du ikke ny serviceavtale så får du ikke ny fw etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå