Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i engelsk om 5 dager.. Har ikke bok eller forbedert meg i det hele tatt

Anbefalte innlegg

Faktumet er at jeg var dum og trodde jeg bare trengte å vise at jeg kan engelsk, og det er det, så jeg skaffet meg ikke lærebok. Nå har jeg google litt og fant ut at det er litt vanskeligere enn som så og at jeg kanskje blir spurt om filmer og slikt fra pensum som jeg ikke har sett eller hørt om siden jeg er privatist. Noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Hva skal jeg gjøre uten lærebok? En online ressurs kanskje?

EDIT:
Jeg burde påpeke at jeg heller ikke har lest noe til skriftlig som er om in 15 dager, hvor ute å kjøre er jeg?

Jeg vurderer å bare ringe til biblioteket i morgen for å få tak i studebøker lynraskt, men vet ikke hvor mye av skaden som faktisk er gjort.

Endret av huskycc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok engelsk muntlig eksamen i fjor, og brukte heller ikke lærebok. Jeg så på kompetansemåla og sørget for at jeg kunne svare utfyllende på de. Informasjon hentet jeg fra nettet og det jeg kunne fra før. Bruk gjerne NDLA for å se sånn generelt hva som legges til grunn for de forskjellige kompetansemåla. Fant leselister fra andre skoler og leste de nødvendige tekstene for å dekke kompetansemåla på en adekvat måte.. Brukte fire dager på å forbrede meg til engelsk eksamen. Fikk 6. Når det er sagt hadde jeg allerede en bachelor i statsvitenskap fra USA, så hadde inngående kunnskap om amerikansk samfunn og politikk. 
På engelsk eksamen fikk jeg tema "Freedom fighters". Synes igrunn det var sketch, for det var en ganske snevert utdrag av "samfunnsforhold i engelsktalende land"... Men men. Jeg kunne generelt lite om det utover civil rights kampen i USA, men jeg passet på å snakke sakte for å strekke ut tiden og å dra inn andre kompetansemål (la ut om et dikt som handlet om the civil rights movement i det videt og det brede feks, og snakket om declaration of independence vs. svartes rettigheter dritlenge) og en og annen novelle som omhandlet raseproblematikk. Poenget er: Se på kompetansemåla (fins på udir), så lenge du kan svare godt på de skal det være greit. 

I tillegg får du en lytteprøve (hadde hvertfall jeg), så hvis du kan lite om temaet ditt så anbefaler jeg og prøve å dra samtalen om det du fikk lytteprøve i ut så mye som mulig. Da kan du jo bare sitte å diskutere det du akkurat hørte.

Ang skriftlig eksamen: Hvis du har god engelsk ville jeg ikke brukt et sekund på lese til den for å være ærlig. Du får forbredelse og tema en dag i forveien, og det holder i massevis med tanke på forbredelse. Når du får tema anbefaler jeg å brainestorme alle potensielle oppgaver, løsninger og "undertemaer" som kan komme, og finne nyheter, kilder, artikler, analyser etc etc om det. Det gjorde jeg og jeg fikk 6 også på skrifltig. Husk at dette er vg1 nivå. God engelsk og et minimum av interesse for samfunn og politikk skal nok få deg i havn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...