Ketil_H Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Hei Jeg bygger et soveloft der det kan bli varmt på sommerkvelder. Jeg har derfor lyst til å sette inn en vifte som kan suge "kald" og frisk luft fra skyggesiden og inn i rommet. Det beste er å fått luften transportert helt bort til sove enden av rommet. Det betyr at røret må være ca. 7 meter langt. Jeg har begrenset plass, så diameteren på røret bør være minst mulig. Hvordan er det å bruke avløpsrør med 40mm i diameter. Hvordan regner jeg da ut hvor kraftig vifte som trengs( og er det i det hele tatt løsbart med så "trangt" rør)? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Høres ut som en løsning du vil bli misfornøyd med på grunn av støy. Trange rør gir mye vindstøy og det er neppe noe du vil ha rett ved senga. En måte å løse det på er å bruke lyddemper men jeg tviler på at de finnes i så tynne dimensjoner. Vanligvis brukes spirorør fra 100mm diameter og oppover. Finnes det noe kryploft for eksempel helt ute ved sidene av rommet, eller kan du lage kryploft der? Hvis det er skråtak til gulvet så brukes sjeldent den ytterste delen uansett. En annen ting er at lufteinntaket bør være mulig å stenge av om vinteren uten at det lekker for mye varme. Tar du den helt ut kan du vurdere et balansert ventilasjonsanlegg i hele huset. PS. Andre tips kan være å skaffe deg en madrass og overmadrass med god luftgjennomstrømning og sette en stillegående vifte til å blåse luft fra rommet inn under senga. Med lukket sengekasse vil da overtrykket under senga gi en viss luftgjennomstrømning og kjøling gjennom senga. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) TS. Jeg vet ikke hva du mener med "soveloft"? Men det virker som du har tenkt å bruke dette rommet, som er permanent soverom. I så tilfelle, er det spesifikke krav du bør overholde. Se TEK. Gjør du ikke det, er det et ulovlig soverom. Kan være viktig i et forsikringsoppgjør og ennå mer, ved et senere salg av boligen. Sjelden en god ide dette, hvis ikke huset er prosjektert for å ha soverom opp mot tak. For å få et kjøligere loft, må en tenke på mere, enn kun luft tilførsel. Og da du har to kilder som tilfører varme, må du også forsøke å begrense denne varmen, fra gulvet, vegger og tak, ved bedre isolering. Angående luft, så hjelper det ikke kun å blåse inn "kald" luft fra utsiden. Du må ha et avtrekk også, helst så høyt som mulig i rommet. Så du bør kanske tenke på, et naturlig innsug (til-luft) via en stor nok kanal/rør fra skyggesiden. Og et tilsvarende rør for utluften, da med vifta her. Og 40mm, er bare tull. Selv dimensjon som Simen1 nevner, er i det minste laget. Det må også taes hensyn til luftmenge i rommet (volum), som skal byttes ut relativt ofte. Dette vil være med å dimensjonere nødvendig størrelse på kanaler/rør. Men for at du ikke skal høre suget (luftstrømmen), må dimensjone økes ennå mer og viften tilpasses. Dette er jobb for proffe VVS ingeniører, ellers blir du nok skuffet. Eller kanskje tenke på en annen type luftkjøling. Endret 7. mai 2015 av Friluftskar Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Hei og takk for svar. Ser at jeg ikke har fått med at det gjelder en sommerhytte, der soveloftet kun skal benyttes i de få tilfellene hvor det er ekstra mange gjester. (og det er ofte på de varmeste sommerkveldene det er flest gjester). Det er trangt med plass, og det er nok lurt med et utsug i møne på "solveggen", slik at det naturlig trekkes luft inn fra skyggesiden i tillegg til det en vifte gir. Jeg skal se om jeg får plass til 100mm rør nede i i kanten der skråtaket møter gulvet ettersom små dimensjoner da helt tydelig blir et problem :/ Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Ser at jeg ikke har fått med at det gjelder en sommerhytte, der soveloftet kun skal benyttes i de få tilfellene hvor det er ekstra mange gjester. (og det er ofte på de varmeste sommerkveldene det er flest gjester). Da glemte du viktig informasjon. På en hytte med hems/loft, kan du gjøre det du vil (angående soveplasser) og det er lovlig, samt mye brukt. Inn-luften kan godt komme inn ganske lavt på veggen, bare den kommer inn i rommet. Men kommer den inn lavt, kan det føre til uønsket trekk, det nærmeste 1,5 - 2 m. (avhening av temp. forskjell). Beste ville kanskje vært, hvis du hadde plass til et vindu i gavlen (ende på hytte/hus), som er åpningsbart. Ofte må det da benyttes skråvinduer, de er litt mer kompliserte og dyre. Men da kommer inn-luften inn høyere og er ikke et trekkproblem for de på gulvet. Er det plassproblem, kan du innstallerere en luftehatt i mønet (ved mønet), med vifte. Uten bruk av tynne "Fleksit" kanaler, reduserer du bråk fra kanal. Men, ta likevel peiling på minst 5" rør, helst 6 ". Med litt planlegging (og noen ekstra kroner) kan dette kombineres med avtrekk fra kjøkken plass og ved bruk av en "omsjalter". Og for å få gunstig utskifting av luften, bør inn-luft komme inn i en ende av rommet og ut-luften ut i andre delen av rommet. Jeg vet ikke noe om størrelse på rommet og hvor stor motor du trenger motor (l/s). Men kontakter du et blikkenslager firma, har de ofte litt kunskaper om dette. Regn ut volumet på rommet og gi dem disse tallene. (Er det en åpen hems, vil det også trekken noe luft fra rommet under og dette må vurderes). Benytter du en luftehatt, som jeg foreslår, kan det likevel være en fordel å benytte et slikt firma til å lage luftehatten og så kan de også levere en tilpasset vifte. Det er å annbefale, i steden for å benytte lagervare. Hvis du ikke er dreven med tømerer/snekker arbeid, er det kanskej best en tømerer hjelper deg med hulltagning, gjennomføringer og nødvendige tettinger. Tenker på både vannlekasje og luftlekasje. Endret 7. mai 2015 av Friluftskar Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Er taket isolert? Isolasjon samt ventilert sjikt mellom isolasjon og tak gjør underverker for temperaturen når sola steiker på taket. Det hjelper også bra mot ising og istapper om vinteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå