Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utvide terrasse i borettslag, hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å prøve å få utvidet terrassen min til ca det dobbelte, i dag er det knapt plass til en liten sofa og 2 stoler før den er stappfull. Ikke store saken altså.

Det er bare 4 boliger, og jeg er den eneste som har terrasse på min siden av bygget. Ingen bruker hagen til noe, kun klipping. Så sånn sett er det positivt at jeg bygger ut, det blir da mindre å klippe :)

Men, hvordan går jeg frem for å få det til? Jeg kommer så klart til å betale morroa selv :)

Styreleder syntes det er kjempebra, så ingen problemer der, men må jeg snakke med de andre i styret, søke noen om det eller hva?

En barnehage er forresten nærmeste nabo, utenom det er det 100m+ til nærmeste nabo. Ingen er altså berørt av dette utenom de som bor i borettslaget.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såkalt fasadeendring skulle i hvert fall før søkes til kommunen om. Jeg vet ikke hvordan det har blitt etter den nylige oppmykningen av lovverket.

Endringer må uansett skje i tråd med kommunens reguleringsplan for området og i tråd med brannforskrifter. Jeg ser for meg at verandaen potensielt kan få en brannsmittende effekt mellom boligene hvis det er rekkehus. Det er også en 8m-regel om minimum avstand til nærmeste annet bygg (brannsmitte via varmestråling, forutsatt brennbart byggemateriale begge steder).

Lenke til kommentar

Terrasse går vell ikke under fasadeendring? Så lenge det er vanlig terrasse, som ligger på bakken, ikke takterrasse, veranda eller balkong. 

Hovedregelen for terrasse er vell at den ikke er søknadsplikting så lenge den er mindre en 0.5 meter over bakken, og mindre enn 4 meter fra nærmeste nabo. Uansett, sjekk dette med din kommune! 
I Bergen kommune er en terrasse ikke søknadspliktig så lenge den ikke er høyere enn 0.5 meter. https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/byggesakshjelpen/lage-terrasse-biloppstillingsplass-vei-eller-terrenginngrep

Lenke til kommentar

Såkalt fasadeendring skulle i hvert fall før søkes til kommunen om. Jeg vet ikke hvordan det har blitt etter den nylige oppmykningen av lovverket.

Endringer må uansett skje i tråd med kommunens reguleringsplan for området og i tråd med brannforskrifter. Jeg ser for meg at verandaen potensielt kan få en brannsmittende effekt mellom boligene hvis det er rekkehus. Det er også en 8m-regel om minimum avstand til nærmeste annet bygg (brannsmitte via varmestråling, forutsatt brennbart byggemateriale begge steder).

Det er ca 30 meter til nærmeste annen bebyggelse, det er en 4-mannsbolig, så det er ikke noe brannproblem med naboer i borettslaget.

Har sjekket ut naboer, det er 1 beboer som regnes som nabo, men de ser antagelig ikke terrassen fra eiendommen sin engang. Den vil uansett gå langt under ett ca 2,5m høyt gjerde, så ingen mister noe utsikt, bortsett fra en evt. utsikt mot gjerdet.

Uansett er "standarden" her at man snakker med naboen(e) som er berørt og bygger uten innblanding fra kommunen, aldri hørt om noen som har fått problemer med det i etterkant, så ser ikke på det som noe problem.

Men, noen som vet hvordan og hvem man søker til i ett borettslag? Vi har ingen standard-skjema eller noe for søking, når jeg satte opp varmepumpe hørte jeg med naboene og kjørte i gang :)

Så jeg er egentlig mest opptatt av borettslaget, evt. boligbyggelaget...

Lenke til kommentar

Du må skrive en søknad til styret..

Nå vet ikke jeg hvordan dette borettslaget er men de jeg har bodd i tidligere har ønsket tegning med mål.

Godtar de det så er det bare tut og kjør. Trenger ikke ta hensyn til andre naboer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...