Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Dualboot W7 32 og 64bit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du verden hvor vanskelig det skulle være å få installert W7 x86. Selve installeringa av os gikk smertefritt. Hadde lastet ned EasyBCD og installert på x64 os-et og jeg så at alt vedrørende boot la seg på SSD-en da jeg bootet inn i x64 etterpå, akkurat slik jeg ville. Jeg startet installasjonen fra Windows i stedet for å boote direkte til installasjonsmedie. Vet ikke om dette var avgjørende for at bootmanager eller hva det heter la seg på SSD-en.

Så langt så vel. Skulle så installere drivere og oppdateringer, og her klusset det seg virkelig til. Først installerte jeg de viktigste som ethernet, grafikk, chipset, USB3 og lyd. Så noen oppdateringer, installerte kun en del oppdateringer i slengen pga tidligere problemer med flere oppdateringer på x64 os-et på denne maskinen som førte til krasj og at jeg måtte avinstallere de. Det var fortsatt to ukjente enheter i enhetsbehandling, fant de to siste driverene for dette, ene lot seg ikke installere pga ei manglende Windows oppdatering. Den andre lot seg tilsynelatende installere bortsett fra at det fortsatt var to ukjente enheter. Det kom ikke noen beskjed om å omstarte, så fortsatte med noen Windows oppdateringer, lette etter den som manglet for å installere den ene av de to siste driverene, men fant ikke den korrekte på windows update, men fant ei annen som hadde nøyaktig den samme beskrivelsen og nesten samme nummer. Installerte denne og startet på nytt som jeg fikk beskjed om. Etter omstart så virket hverken mus eller tastatur! Selv ikke numlock tasten med tilhørende lys reagerte. Måtte restarte med tast på kabinett. Startet om flere ganger, men det samme. Fikk ikke til med avansert feilsøking under oppstart. Endte med at jeg måtte installere os på nytt!

Neste forsøk. Viktigste drivere, ok. Noen oppdateringer, omstart, ok. Installerte den ene av de to siste driverene, den som ikke hadde gitt feilmelding om manglende oppdatering tidligere, så noen flere windows update, så omstart. Og på nytt virket ikke mus og tastatur! Hva skjer?!? Men nå greide jeg å velge avanserte feilsøkingsalternativer under boot, tastaturet virket sånn at jeg kunne velge systemgjenoppretting, opprettet tilbake, restartet og mus og tastatur virket igjen.

Nå husker jeg ikke detaljene lengre, men jeg reinstallerte ikke os flere ganger. Men jeg installerte og gjenopprettet over ti ganger før jeg greide å finne hva som feilet og var årsaken til at tastatur og mus sluttet å fungere. Må og nevne at under alt dette med installering av de to siste driverene så sluttet ethernet også å virke og jeg måtte gjenopprette flere ganger pga av det også.

Hovedkortet er MSI B85M-G43. De siste to driverene for å fjerne de to siste ukjente enhetene i enhetsbehandlinga som skapte så utrolig mye trøbbel er Intel Smart Connect Technology Driver og Intel Management Engine Driver+Microsoft hotfix. Den første var årsaken til at tastatur og mus sluttet å respondere, den siste gjorde at ethernet sluttet å fungere. Etter alle problemene jeg hadde hatt så fant jeg ut dette. Jeg ungikk disse driverene og fortsatte å installere oppdateringer. Da jeg hadde installert sikkert 150 oppdateringer så dukket det plutselig opp ei bittelita oppdatering som påsto å ha å gjøre med Intel Management Engine driver, Installerte denne, og den ene ukjente i enhetsbehandlinga forsvant. Så dukket utrolig nok opp den oppdateringa som den Intel Management Engine driveren klagde over at manglet helt i begynnelsen, installerte denne også. Restartet hele tiden og lagde gjenopprettingspunkter for å sjekke at alt fungerte. Da jeg hadde installert alle oppdateringene så prøvde jeg meg med den opprinnelige Intel Management Engine driver fra MSI. Denne er på nesten 100MB, sammenlignet med oppdateringa fra Windows som skulle ha med dette å gjøre og som gjorde at en ukjent enhet forsvant fra enhetsbehandlinga var kun på ca 600kB eller noe sånt. Restartet, alt ok. Prøvde så Intel Smart Connect Technology Driver fra MSI, den som gjorde at mus og tastatur totalt sluttet å respondere, installerte, restartet og alt utrolig nok ok.

Alt i alt så satt jeg i 8 timer og holdt på med dette. Jeg har kun ei 2Mbit linje, og pga av alle gjenopprettingene og den ene reinstallasjonen så lastet jeg sikkert ned alle oppdateringene minst 5 ganger. Så min erfaring med hk fra MSI har blitt kraftig svekket av denne opplevelsen. Tror ikke det blir MSI neste gang.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...