Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Dualboot W7 32 og 64bit?

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt program for programmering av pls. Det lar seg overhodet ikke installere på 64bit W7, men det ser ut som det lar seg installere og fungere på 32bit W7. Forøvrig er programmet i utgangspunktet lagd for W95 til xp, men som sagt, har testet på en gammel pc jeg har W7 32bit på, og det ser ut til å fungere helt fint der. Men jeg ville helst hatt programmet på en av mine nyere maskiner, som jeg dog kun har 64 bit W7 versjoner på. Så derfor spørsmålet, er det mulig med dualboot W7 64 og 32 bit på samme maskin? I såfall, hvordan får man det til?

Takker så mye for hjelp på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en komplett guide

System reserved 100mb for boot/bcd

Og to primære standard partisjoner , dette på en og samme disk drive .

Bruker en primær partisjon for hver windows installasjon.

How to Dual Boot Windows 7 32-Bit with Windows 7 64-Bit - Part 1

http://www.pagestart.com/win7db06171101.html

How to Dual Boot Windows 7 32-Bit with Windows 7 64-Bit - Part 2

http://www.pagestart.com/win7db06171108.html

Lenke til kommentar

Takker for linker, Sogndal, skal se på de litt senere. Syar, har ikke behov for tilkoblet utstyr i dette tilfellet, og linkene dine var veldig gode, har sett på de nå.

Men da er det vel mulig å installere xp også i virtuell maskin? Har flere xp dvd-er liggende, har og gamle lisensnøkler, men vet ikke hva det kreves her, må installasjonen i virtuell maskin aktiveres på vanlig måte med nøkkel?.  Hvordan er det med drivere, antar det ikke er nødvendig å installere noen drivere?

Lenke til kommentar

må installasjonen i virtuell maskin aktiveres på vanlig måte med nøkkel?.

- Ja

Hvordan er det med drivere, antar det ikke er nødvendig å installere noen drivere?

- Drivarar installerar du fra Guest Additions

Men hvilke drivere må man installere, chipset drivere f.eks? Men på et relativt nytt hk så finnes det jo ikke drivere for et gammelt os som xp.

Lenke til kommentar

Ok. Så da blir konklusjonen at hvis jeg installerer virtuell xp på en nyere W7 maskin så skal det ikke installeres noen drivere i den virtuelle xp installasjonen, men samtidig kan det by på problemer for programvare installert på virtuell xp å kommunisere gjennom f.eks com port?

Hvordan blir det for virtuell xp å kommunisere på andre måter, som f.eks usb eller ethernet?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

i en virtuell maskin har man virtuell hardware som mappes gjennom hypervisor til fysisk hardware som host os har enhets kontroll på.

Unntaket er pluggin enheter som USB dingser.

Ang com port. Det kommer helt an på programmet som skal aksessere om det funker eller ikke , som jeg har prøvd å si.

Jeg har selv drevet med dette i arbeidet og gamle legacy ting som lisens dongeler etc og kan nesten sikkert si du vil få problemer med et w95 program som skal aksessere en fysisk com port i host os.

Funker programmet med virituelle com porter er det bedre muligheter.

Men du må bare prøve for å se du trenger ikke aktivisere win7 32bit engang , bare kjøre grace periode.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har noen programmer som jeg vet har com port driver inkludert, regner med et slikt program ikke vil finne fysisk com port hvis det er installert virtuelt? Men det programmet jeg nå tenker på TROR jeg ikke har noen com port driver inkludert. Vet ikke om det kan gjøre noen forskjell?

Men uansett, da tror jeg at jeg vil prøve å installere W7 32bit dual boot, om ikke annet for å se hvordan det funker. Så får jeg se om jeg setter meg inn i virtuell maskin etterpå og prøver det også. Det har jeg aldri installert før, så det vil jo bli interessant å lære i såfall.

Det var en detaljert beskrivelse i de linkene du postet tidligere, syar. Men det var et par ting jeg lurte på i tillegg. På denne maskinen har jeg en 250GB SSD med os-et på. Jeg hadde ikke lyst å fylle den opp med enda ett os. Jeg har også en 1TB raptor med mye ledig plass hvor jeg har to partisjoner, en for lagring og en for sikkerhetskopi. Der kan jeg frigjøre en passende partisjon på et par hundre GB og installere W7 32bit på.

Nåværende os har ikke dedikert boot partisjon på 100MB. Når jeg skal installere W7 32bit, skal jeg da starte installasjon fra eksisterende os og så peke på ledig plass på Raptoren? Eller skal jeg boote rett fra installasjonsmedie? Det jeg vil oppnå er at boot sektoren på eksisterende os blir oppdatert så jeg under oppstart får valget mellom hvilket os jeg skal starte, og ikke at jeg må inn i bios og sette hvilken SSD/HDD som skal bootes.

Lenke til kommentar

Du må ikke ha den 100mb partisjonen.

Det er forklart i guidene . Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke to disker og fremdeles følge den guide. Og ha boot filene /bcd store på SSD.

Jeg var klar over at jeg ikke behøver den 100MB partisjonen. Det jeg lurte på var bare om jeg skal starte fra Windows eller boote opp på installasjonsmedie, eller om det ikke har noen betydning. Jeg skal ta en titt til på guiden nå.

I allefall, mange takk for hjelpen så langt :)

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...