Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

På boligjakt. Varsle før oppmøte på fellesvisning?

Anbefalte innlegg

Det er en fellesvisning på en leilighet jeg ønsker å sjekke ut. Visningen står med dato og klokkeslett på finn, og det blir kalt for en fellesvisning.

Er det normalt å bare "droppe innom" på slike visninger eller er det bedre aksept om jeg varsler i forveien til eiendomsmegler?

Er helt fersk og gjør dette litt fordi jeg er interessert i leiligheten men også for å samle erfaring mens jeg venter på svar fra bank om hvor stort lån jeg får ta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje nødvendig å gi beskjed før du møter opp på fellesvisninga, det er berre å møte opp innanfor dei oppgitte tidspunkta for visning.

Men det du kan gjere er å ta kontakt med meklaren for å be om ei privatvisning i forkant av fellesvisninga. På ei privatvisning vil du få betre tid til å sjekke boligen, og du vil lettare sleppe til med å stille spørsmål.

Etter ei privatvisning vil det i teorien også være mulig å kuppe boligsalget ved å tilby selger ein god pris, men då må du vanligvis by ganske høgt over takst for at ein velger å selge direkte til fyrstemann som byr i staden for å sjekke kva prisnivå ein kan oppnå på det åpne markedet.

Sjølv om du går på ei privatvisning, så vil det likevell være lurt å gå på fellesvisninga i tillegg. Om ikkje anna for å sjå litt ann kor mange andre som møter på visninga, og kor mange av dei som virker interessert i å kjøpe.

På fellesvisninga vil du også kunne gjere deg eit inntrykk om kva dei andre synest om boligen, noke som igjen kan indikere kor høgt dei er villige til å by.

Dersom du er ute etter erfaring så kan det også være ein idé å gå på visningar av boligar som er litt større eller litt mindre enn det du eigentleg har sett for deg. Det kan være ganske lærerikt å sjå på kva type folk som går på dei forskjellige visningane.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Jeg avventer fortsatt melding fra banken om hvor stort lån de kan tilby meg. Og har familie og besteforeldre i bakhånd som skal hjelpe til med å finansiere egenkapital.

Jeg ser da for meg en plass mellom 1-2 mill på min første bolig. Kan jo se på de under millionen og de over 2 for å se forskjellene, og se an hvem som drar på slike visninger.

Gode råd. Visningen på denne leiligheten er om 30 min så litt sent å be om privatvisning. Men det skal jeg huske på til senere anledning når jeg begynner å bli skikkelig seriøs.

Litt få boliger på markedet denne perioden av året. Så ser for meg at jeg kanskje får et større utvalg å velge i rundt sommertider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...