Gå til innhold

Noen som har prøvd å bygge en "lifter"?

Anbefalte innlegg

Noen her som, med suksess, har bygd en såkalt lifter? Jeg bygde en for ei god stund sida, men fikk aldri tak på noen passende PSU, så det endte med at jeg satt meg på den. Dvs, prøvde en gang å klistre aluminiumsfolie på TV-skjermen, og la det stå og lade seg opp - fikk til et lite hopp. :)

Hadde vært morsomt å høre om noens erfaringer, og hvis det ikke finnes noen erfaringer her på forumet, kanskje jeg kan klare å vekke litt interesse for temaet.

Sist gang jeg var noe særlig into detta her gikk diskusjonen i hvorvidt det bare var ionevind som fikk greiene til å fly, eller om det var noe mer eksotisk. Noen var vel inne på bøyning av rom-tid-greiene og greier. Vet ikke hvordan det ligger an nå - om dem har funni ut noe mere, altså.

link og link

edit: link det virker som om ionevind-teorien er ute av bildet. Greia fløy visst med pose rundt. Spennende.

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart ingen har laget seg ett skikkelig elektro-filter.

I stedet for å sette sokker og all slags foran viftene, så bygger man heller ett slags elektrostatisk filter som "zapper" støv og dritt.

Lange tunneler har slike filter i toppen, som zapper mye støv.

Noen som har sett slike? Evt, vurdert å bygge?

Lenke til kommentar
Rart ingen har laget seg ett skikkelig elektro-filter.

I stedet for å sette sokker og all slags foran viftene, så bygger man heller ett slags elektrostatisk filter som "zapper" støv og dritt.

Lange tunneler har slike filter i toppen, som zapper mye støv.

Noen som har sett slike? Evt, vurdert å bygge?

Nå fikk jeg lyst på slik...

Hvordan kan jeg lage?

Lenke til kommentar

hva er det dere snakker om fluesnappere for? snakk om en enkel konstruksjon av f.eks. balsatre, aluminiumsfolie, tynne kobberledere og en HV PSU som flyr uten noen bevegelige deler.

Den fungerer enten ved hjelp av ione-vind (Ion Drive'ish), noe som er både motbevist og bevist. At en ionevinden spiller en viss rolle her på jorda er det ingen tvil om. Men hvis det skulle vise seg at denne greia fungerer i vakuum, noe som enkelte forsøk tyder på at den vil, er effekten som er i spill noe vi bare kan spekulere i, med det vi vet om fysikk i dag.

De aller fleste forsøk innenfor emnet er utført av privatpersoner med spesiell interesse i garasjer og lignende, hvorav mange med hjelpsomme resultater og data finnes på nettet.

Lenke til kommentar

Jove: Hvis du hadde lest hele det innlegget du siterer fra ( :) ), ville du sett at man ikke vet dette med helt sikkerhet. At såkalt ionevind er inne i bildet, er det dog liten tvil om.

Spenningen ligger idet som kalles Biefeld-Brown effekten (De to forskerne som først lagde noe liknende dette for mange herrens år siden). Hva denne effekten er, hvordan, om den i det hele tatt eksisterer, eller om det kun er ionevind. Kort forklaring av ionevind:

Ioner er som du kanskje vet eller ikke vet, atomer med ladning (Et elektron for mye, eller for lite). Ioniseringen skjer i Høyspenningsfeltet mellom den positive tråden, og den negativt ladede aluminiumsfolien. Når dette har skjedd vil ionene tiltrekkes den lederen med omvendt ladning og vice versa. Det blir en vind ut av det. (kan kanskje sammenlignes med hvordan en crt-skjerm fungerer, ved å aksellere elektroner i et høyspenningsfelt)

Er forresten fremdeles litt spent på hvordan disse fluesnapperne kom inn i bildet :)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg leste faktisk hele, men forstod ikke.. Håpte bare at noen hadde en god forklaring :)

Det såg jo nesten litt film-triks-aktig ut.. Litt for utrolig. Men håper dem finner mer ut av det.

(Edit): Fikk lyst å prøve å lage en slik, men det såg litt skummelt ut også. -Med tanke på høyspent...

Er forresten fremdeles litt spent på hvordan disse fluesnapperne kom inn i bildet :)

Vet ikke, men tipper at det kan ha med en annen tråd som gikk/går samtidig, om høgspent-lyn. (Husker ikke navnet)

(Edit): Eller, at noen leste "filter" istedenfor "lifter"?

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...