stein111 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Som overskriften sier så tenkte jeg sakte men sikkert bytte over til Z-wave. Styrer i dag Nexa fra en Raspberry med RXFcom som kjører Domoticz, noe som er helt greit enn så lenge. Første steget blir å skaffe meg en Z-wave modul til raspberry. Først spørsmål blir da om jeg kan kjøpe en 5th Z-wave sender, vil den støtte både 3th og 5th? Det andre blir da om hvilken modul jeg skal skaffe meg, har sett på Razberry modulen minuset med den er jo at den bare passer til raspberry. Så kanskje en USB som fungere med Domoticz er tingen? Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Var kanskje ikke så vanlig problem? Det jeg lurer på er om jeg kjøper et USB/Razberry plug med Z-wave pluss, vil den da virke med både pluss og den eldre z-wave utgaven, eller må jeg har en for pluss og en for vanlig? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Du har et veldig spesifikt spørsmål, og derfor vanskeligere å gi anbefalinger på. Men kort fortalt: 1. Jeg hadde valgt en USB-stic, over en Razberry modul. USB støttes av vesentlig flere enn Razberry-modulen. 2. Jeg hadde valgt 5. generasjon, selvfølgelig. Den skal være bakoverkompatibel (iallfall i teorien), og vi forventer jo at mer og mer Z-wave utstyr oppdateres/fornyes til 5 generasjon. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 takk for svar! Det er litt der jeg heller også, slipper å kjøpe ny modul når Rasperryen ikke holder lengre. Denne: https://www.tronika.no/no/interface/830-pc-interface-zw090.html er vel den nye versjonen til AEOTEC, som har en fryktelig dårlig hjemmeside forresten. Ikke mulig å finne ut noe om produktene deres:) Lurer på om den egentlig heter noe annent enn det Tronika har kalt den? Første runde med innkjøp blir en slags testkit tenkte jeg, med en multisensor, dør/vindusensor og en AV/PÅ bryter. Gjør meg ikke noe at jeg må koble litt strøm har elektriker fagbrev og jobber som automasjonsing. så litt generell kunnskap/interesse føler jeg at jeg har:) Fibaro har jo et fristende utseende og virker som helt OK produkter, ellers ser jeg de får litt kritikk her og der men mye bra også. Virker som det meste er software problemer med tanke på det nye "OSet" de har gitt ut. Minuset er jo at de ikke støtter plus enda.. Derfor har jeg også sett litt på AEOTEC sin nye plus serie, der har de en ganske lik multisensor (https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/782-multisensor-zw074.html) som den Fibaro har. Den er nok en del større og har vel ikke denne "fancy" fargelys funksjonen som Fibaro har. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Merk at det er både fordeler og ulemper med Z-wave Plus foreløpig. F.eks. har Z-wave Plus "long range inclusion", altså kan du inkludere nye enheter i nettverket selv om de ikke er 30-50 cm fra kontrolleren. Det er et skritt i riktig retning. Men: F.eks. Aeon Labs vil nå at du f.eks. skal kryptere signalene fra en enkel på/av bryter (selv man man kan stille spørsmål ved om det er nødvendig), og da må du flytte enheten nær controlleren igjen. Altså et skritt tilbake. Kryptering krever også at flere signaler og lengre blir sendt når det skjer noe, noe som kan drepe batteritiden f.eks. på 5. gen multisensor. Men det skal visstnok være mulig å inkludere en slik dings uten å måtte kryptere signalene. Z-wave Plus er fremdeles i startfasen. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 ja det kan jo bli litt voldomst, men sikkert en standard de vil føre på alt de selger etterhvert. Virker som det skjer en del med z-wave i disse dager så kanskje man bare skal holde ut litt til med Nexa, vis man klarer det da:P Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Virker som det skjer en del med z-wave i disse dager så kanskje man bare skal holde ut litt til med Nexa, vis man klarer det da:P Tja... jeg bruker Nexa også, men jeg er glad det meste er Z-wave. Det er pålitelig. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Ja det er jo en stor fordel med denne toveiskommunikasjonen, ser den. Hva er din favoritt av Fibaro og Aeon Lab sin multisensor? Kan man kjøre z-wave plus der man vil ha kryptert, feks alarm etc og vanlig z-wave til lys og sånt. Eller vil det være enten eller i hele nette/man trenger da 2 z-wave interface som kjører separert for å få kryptert kommunikasjon på alarmen? Lenke til kommentar
Vitellius Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 (endret) Ja det er jo en stor fordel med denne toveiskommunikasjonen, ser den. Hva er din favoritt av Fibaro og Aeon Lab sin multisensor? Kan man kjøre z-wave plus der man vil ha kryptert, feks alarm etc og vanlig z-wave til lys og sånt. Eller vil det være enten eller i hele nette/man trenger da 2 z-wave interface som kjører separert for å få kryptert kommunikasjon på alarmen? Du vil uansett ikke få noe særlig utbytte av 5.gen utstyret til Aeon Lab (og sikkert de andre produsentene) ennå. OpenZwave (som du benytter i Domoticz med din Z-Stick) sliter med å få til "tilfredsstillende" kommunikasjon med dette utstyret. Dette har med "security command" funksjonen, som Moskus nevner lenger opp i tråden, å gjøre.Utviklerene jobber på spreng med saken, så det løser seg forhåpentligvis kjapt..... Jeg ville gått for Fibaro inntil videre, om du ikke er av den tålmodige typen da :-) Endret 8. mai 2015 av Vitellius Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Hva er din favoritt av Fibaro og Aeon Lab sin multisensor? Hvis du skal ha en liten og "søt" sensor og det ikke plager deg at det er et "spesialbatteri" i den, så velg Fibaro sin. Hvis du kan leve med en litt større, men med mindre irriterende LED-blinking samt at du har eller vil ha mulighet for å koble til fast strøm, så velg Aeon Labs sin. Jeg har havnet på at jeg primært velger Aeon Labs sin, mens Fibaro sin er grei der jeg likevel ikke får til fast strøm. Jeg stoler mer på Aeon Labs sine lysmålinger enn Fibaro sine. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 jaok, da går jeg for Aeon sin i første omgang. Det er jo bevegelse og lysmålingene som jeg først og fremst er ute etter så. Så får vi bare håpe gutta på OpenZwave løser problemet med 5gen snart:) Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Ny versjon kom nylig. Ser bedre ut, skulle gjerne hatt noe mer diskre/integrert. http://aeotec.com/z-wave-sensor Lykke til. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2015 (endret) Se der ja, en mye mindre versjon. Ja litt rart design på de. Helt sikkert for å passe designet til de firkantede stikkontaktene de har der borte:P Endret 9. mai 2015 av stein111 Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2015 Prøve å få et overblikk over de forskjellige interfaceene, så forsetter å spørre om ting jeg:) Sånn jeg ser det har vi noen alternativer man kan gå for: VeraEdge Denne har jeg lest lite om, kommer denne med eget program eller kan man velge? Fiabro HC2 Virker som det er bra og oversiktlig system, de har hatt litt problemer med den som jeg ser, men tror mye er rettet opp i. plus for lua støtte. Den har ikke mulighet for utvidelse (Z-wave plus) og støtter ikke NEXA etc. og det er stort minus for min del i tillegg er den dyr og lite fremtidsrettet. Zipabox Virker jo egentlig som en veldig smart sak, enkel å utvide med disse snap-on boksene, kommer sikkert en med z-wave plus etterhvert. Men mangler lua støtte og det kan kanskje bli litt irriternde hvis man får lyst til å lage noe avansert? Vil ha denne boksen med Fibaro brukergrensesnitt:) FutureHome Kan jo bli en morsom enhet, men får litt Fibaro følelse over denne, altså ganske låst. Men vet jo ikke. PC med linux og HomeSheer Dette er vel den dyreste løsningen, men kanskje også den beste? Veldig lite låst på godt og vondt. Hvordan data kjører dere her? Raspberry Tror dette blir for svakt i lengden, synes Domoticz er litt tungvindt og det ser ikke bra ut. Om alt her stemmer vet jeg nå ikke, dette er bare mine tanker etter at jeg har lest meg gjennom denne "rotete" verden av Z-wave:P Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 PC med linux og HomeSheerDette er vel den dyreste løsningen, men kanskje også den beste? Veldig lite låst på godt og vondt. Hvordan data kjører dere her? Jeg kjører HomeSeer på Windows 7 i en egen virtuell maskin. Men ryktene skal ha det til at det burde gå fint på en Raspberry Pi 2. HomeSeer i seg selv krever egentlig ikke så mye, men Raspberri Pi hadde litt for lite minne. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2015 (endret) Lurer nesten på om jeg skal prøve den Zipaboxen, virker som den billigeste måten å ha både z-wave/nexa i samme boks. HomeSeer er jo en forholdsvis dyr investering nå når den ikke er på salg, og den Domoticz synes jeg er så klønete å bruke at jeg ikke gidder/orker å sette meg ned med den lengre. Får lese meg litt opp på ZipaBoxen:) Endret 10. mai 2015 av stein111 Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Ikke glem VeraLite.. Lua innebygget. Støtter også nexa via usb. Men noen sliter med minnebruk om du kjører mye plugins og har et stort nett. Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2015 Ikke glem VeraLite.. Lua innebygget. Støtter også nexa via usb. Men noen sliter med minnebruk om du kjører mye plugins og har et stort nett. Ja har sett litt på den også (VeraEdge) men fikk et inntrykk av at den ble litt tregt når det ble lagt til mange enheter/mye plugins som du sier. Ser jo at denne ZipaBoxen har fått mye kritikk, de bruker lang tid på å fikse problemer og det er vist en del:P Viktigste eller tanker og ideer for meg er å automatisere lys/varme/persienner/Alarm i tillegg er det morro med noe Sonso-tekst til tale, etc. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Viktigste eller tanker og ideer for meg er å automatisere lys/varme/persienner/Alarm i tillegg er det morro med noe Sonso-tekst til tale, etc. *kremt* HomeSeer *kremt* Det var nettopp salg på HomeSeer, så det gjelder å følge med. Men som sagt: Software-kostaden er en liten kostnad hvis du har planer om å automatisere "lys/varme/persienner/alarm". Lenke til kommentar
stein111 Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Hehe, ja var akkuart for sent og nekter å betale dobbel pris nå Klarer sikkert å vente til neste salg. Skjønner at HomeSeer er et veldig bra program da det er så åpent. Synes bare det virker som et evig pengesluk med alle disse add-on'ene som man sikkert trenger til ditt og datt for å ikke programmere seg i hjel. Det er da jeg har tenkt at det er veldig greit med en sånn ZipaBox løsning, selvom den begrenser deg så holder det kanskje? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå