secretx Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Kan noen sammenligne disse for meg? Endret 6. mai 2015 av secretx Lenke til kommentar
Zash Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Dette er fjerde tråden din i dag, der du ber folk gjøre leksene dine. Sjette tråden hvis vi teller med de to som du postet to ganger. Folk her inne er ikke interessert i gjøre leksene dine, eller å finne svar på enkle spørsmål som du fort finner svaret til via Google, og til og med i læreboken din! Har du problemer med å tolke en oppgave, så gjør du et forsøk, og så hjelper folk deg på vei hvis tolkningen ikke er helt på rett spor. Det samme med oppgaven som du spørr om her, vis i det minste at du har forsøkt på oppgaven..!I tillegg, når det gjelder å sammenligne de to vedleggene dine, så er de helt identiske! Endret 6. mai 2015 av Zash 2 Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Du har nå laget 6 tråder siste 2 timene. Tror du bør lage deg en tråd som heter "Hjelp secretx med leksene sine" og poste alt der.Lær deg å følg reglene her og lag skikkelig overskrifter Edit: Der var vi veldig likt ute Zash Endret 6. mai 2015 av Brattus 2 Lenke til kommentar
secretx Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Greit, hvordan sletter jeg tråder? Lenke til kommentar
MartenAndre Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg ønsker gjerne å hjelpe. Hva er det som skal sammenlignes? Bildet, og teksten? Lenke til kommentar
secretx Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Hei. Tusen takk for at du ønsker å hjelpe! Ja, jeg skal sammenligne diktet og bildet! Jeg ønsker gjerne å hjelpe. Hva er det som skal sammenlignes? Bildet, og teksten? Lenke til kommentar
MartenAndre Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Bildet er vel ganske klart et 3D-manipulert bilde med ny teknologi. Altså relativt nytt i forhold til diktet som ble skrevet i 1945. For det andre, er Lara Croft en fiktiv karakter fra spillet Tomb Raider. Selve innholdet i teksten handler om _________(Her må du sette deg inn i handlingen og skrive kort om hva diktet handler om) mens bildet viser ei kvinne (litt lettkledd?) med to pistoler. Altså ikke akkurat noe nasjonalt, som diktet henviser til. Hvis du synes bildet ikke passer med teksten, begrunn hvorfor (f.eks teksten taler til folket, og referer til Norge som nasjon, med et folk som er samlet. Det er også snakk om kongen, altså noe rojalt. Bildet viser derimot noe helt annet, altså en lettkledd kvinne med to pistoler) - argumenter deg fram Jeg har skrevet dette med tlf, så rettskrivinga,osv er det ikke satt mye fokus på. Du får i hvert fall en slags ide om hvordan å sammenligne. Hvilket år går du? I videregående vil det være relevant å analysere virkemidler som blir brukt. (Du kan også tolke kvinnen som en motstander i krigsårene. Altså mot nazistene, og hun gjenspeiler motstandsmenn - helter / modighet pga måten hun står på)Noe annet som kan være viktig å nevne er at det vises en kvinne, istedet for en mann. Kvinner bruker vanligvis ikke å kjempe/sloss. Så når det framstilles en kvinne som står på denne måten, med to pistoler, får vi et inntrykk av at hun er modig (hun tørr dette). Kongen - først og fremst med mye respekt. Han har troverdighet, ære, og rojalitet. Under andre verdenskrig måtte kongen rømme, eller skjule seg for tyskerne under krigen. I diktet blir han framstilt som en helt fordi han kjempet for folket, for et selvstendig Norge, men nå må han skjule seg, og folket venter ham igjen. Endret 6. mai 2015 av MartenAndre Lenke til kommentar
secretx Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Ååå! Akkurat det jeg var på leting etter! Tenkte kanskje at diktet setter igang nasjonalistiske følelser, mens Lara croft har en totalt annen mening. Men våpen er brukt i begge, kanskje som et slags symbol? Jeg selv mener de har lite til felles da, men likevel har du hjulpet meg slik jeg kan snakke fra det som er både likt og ulikt. Nei, ifølge oppgaven og noen jeg har snakket med, skal jeg ikke analysere i og med at dette fører til trekk i karalterene grunnet dårlig forståelse av oppgaven. Jeg skal bare sammenligne som en kort sammenhengende tekst. Tusen takk for hjelpen, det betyr utrolig mye! lykke til på din tentamen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå