Audi s4 q Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Hei! Har elenergi eksamen i morgen, vg1! Og føler jeg er klar på de fleste tingene, bortsett fra de skjemaene som følger med på denne gamle oppgaven! Kan noen hjelpe meg med de? Feks oppgave 1a, utkryssingskjema. http://www.stfk.no/upload/Eksamen/Eksamensoppgaver/ELE1002-2011-H.pdf Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Hvordan kan jeg svare på det første nedlegget med den infoen jeg får? Lenke til kommentar
Visn!ngsnavn Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Vedlegg 1 er en standard risikovurdering for skal gjennomføres før alle jobber. Du skal svare "Ja", "Nei" eller "Ikke aktuelt" i forhold til spørsmålene som stilles ved hvert sjekkpunkt. Feks.: Skal oppdraget planlegges og utføres i henhold til NEK400?Her må du spørre deg selv det samme spørsmålet. Skal det det?Hvilke installasjoner skal utføres i hht NEK400? Fordi det er en boliginstallasjon du skal jobbe på, reguleres dette normalt av NEK400. Dermed kan du besvare spørsmålet med "ja". Hvis det f. eks. hadde vært en industriell installasjon, kan det hende at denne skulle fulgt et annet direktiv, f. eks. NEK EN 60204-1 eller en offshorenorm som spesifiserer installasjoner i oljevirksomheten.Det er egentlig så lett som det. Det er egentlig bare å svare blant de tre alternativene du har til hvert spørsmål. Spør gjerne her hvis du er usikker på et spesifikt spørsmål, men det blir litt for dumt om vi skal sitte her og fylle ut din risikovurdering på din eksamensoppgave. De fleste spørsmålene som stilles kan du finne informasjon om i NEK400 som viser hvilke krav som gjelder for de forskjellige punktene. Ut fra kravene som står her kan du svare på spørsmålene. Hvis du ikke er vant til å bruke forskriften så kan det være litt tungt å lese, men det kommer seg. Vedrørende elektroinstallatør, oppdragsgiver osv så ville jeg bare skrevet opp meg selv om installatør, og skolen/institusjonen du gjennomfører eksamenen ved som oppdragsgiver. Lykke til Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Vedlegg 1 er en standard risikovurdering for skal gjennomføres før alle jobber. Du skal svare "Ja", "Nei" eller "Ikke aktuelt" i forhold til spørsmålene som stilles ved hvert sjekkpunkt. Feks.: Skal oppdraget planlegges og utføres i henhold til NEK400?Her må du spørre deg selv det samme spørsmålet. Skal det det? Hvilke installasjoner skal utføres i hht NEK400? Fordi det er en boliginstallasjon du skal jobbe på, reguleres dette normalt av NEK400. Dermed kan du besvare spørsmålet med "ja". Hvis det f. eks. hadde vært en industriell installasjon, kan det hende at denne skulle fulgt et annet direktiv, f. eks. NEK EN 60204-1 eller en offshorenorm som spesifiserer installasjoner i oljevirksomheten. Det er egentlig så lett som det. Det er egentlig bare å svare blant de tre alternativene du har til hvert spørsmål. Spør gjerne her hvis du er usikker på et spesifikt spørsmål, men det blir litt for dumt om vi skal sitte her og fylle ut din risikovurdering på din eksamensoppgave. De fleste spørsmålene som stilles kan du finne informasjon om i NEK400 som viser hvilke krav som gjelder for de forskjellige punktene. Ut fra kravene som står her kan du svare på spørsmålene. Hvis du ikke er vant til å bruke forskriften så kan det være litt tungt å lese, men det kommer seg. Vedrørende elektroinstallatør, oppdragsgiver osv så ville jeg bare skrevet opp meg selv om installatør, og skolen/institusjonen du gjennomfører eksamenen ved som oppdragsgiver. Lykke til Tusen takk for svar? dette er en gammel eksamen, så dere svarer ikke på min eksamen, kan godt hende jeg får noe annet:) Ja, jeg lurer på, de spørsmålene som omfatter om jeg har nok informasjon og nok opplysninger om...!? Jeg har jo ikke fått noe opplysninger av arbeidsgiver ? Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Og, "har du tatt hensyn til "dette" ved innstaleringen? Hvordan kan jeg svare på deg? Jeg har jo ikke "gjort" jobben enda:) Lenke til kommentar
Visn!ngsnavn Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Du skal ta utgangspunkt i de opplyseningene du får utlevert i oppgaven din. Sammen med kravene som defineres i NEK400 må du redegjøre for om du har høyde for de aktuelle problemstillingene. Med "arbeidsgiver" i risikovurderingsskjemaet menes den som har gitt deg oppgaven. Vedrørende siste post her så skal du svare på om du har hensynstatt den aktuelle problemstillingen i forhold til det du skal gjøre. Det er ingen spørsmål her som spør om noe du allerede har gjort av fysisk arbeid. Dette skal redegjøres for i dokumentasjonen din, sluttkontroll og samsvarseklæring. Oppsummert er hele poenget at du skal tenke gjennom hva du skal gjøre før du begynner å gjøre det, tenke over spesielle hensyn og farer som kan oppstå. Først når du har gjort dette kan du på bakgrunn av de risikoene du har vurdert planlegge resten av jobben. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Og, "har du tatt hensyn til "dette" ved innstaleringen? Hvordan kan jeg svare på deg? Jeg har jo ikke "gjort" jobben enda:) Det er bare å venne seg til hypotetiske situasjoner i skolesammenheng, spesielt når fagprøva etterhvert kommer. Du skal planlegge jobben, og ta hensyn til spesifikke ting i forkant, slik at du er klar over dette ved installeringen og har løsningene klare. Apropos fagprøve eller andre praktiske prøver så er det mange punkter som man bør skrive opp på en avviksliste, som regel grunnet lite tilgang på materiell og også defekt materiell. Jeg ble tildelt en defekt ringeklokke på min fagprøve, men det hadde jeg feilsøkt meg frem til på forhånd. Siden det ikke var flere klokker igjen da dette ble oppdaget skrev jeg det opp på avvikslista, slik at når sensor spurte hva som var på ferde så pekte jeg bare på avvikslista de fikk i forkant av befaringen. Ting som dette har de bare med for at de skal se at du har med deg hodet i planleggingsfasen, og tar med deg nyttige ting videre til når du skal utføre det praktiske. Selvfølgelig skal man ikke være et orakel som kan se fremtiden, men man kan forutse en del ting dersom man tar et skritt tilbake og visualiserer. I forbindelse med risikovurdering så er det riktig som det sies her, bare svar spørsmålene ett og ett av gangen, og dersom det er enkeltspørsmål du står fast på så kan vi heller være behjelpelig med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå