Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avbestille nybil grunnet forsinkelser?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte meg en nybil i midten av Februar, da fikk jeg høre at det kunne ta 3-4mnd før jeg fikk den. Dette godkjente jeg og vi skrev kontrakt.

 

I midten av April ringte forhandler og sa bilen nå ble produsert og var klar til levering i slutten av mai, begynnelsen av juni. 

 

Men nå fikk jeg en telefon om at det var feil og at jeg ikke kunne forvente bilen før i juli, bilen blir ikke produsert før om noen uker..

 

Jeg har lagt planer for bilferie i sommer, og nå blir alle disse planene lagt i grus.

 

Det står ikke noe i kontrakten om leveringstid.

Spec er så og si standard.

 

Jeg har ikke nevnt det for selger ennå, men har jeg noen rettigheter som tilsier at jeg kan avbestille bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Moralen er: Sett alltid leveringsdato i avtalen, så er det klart for alle parter. Når ser det ut som om din bil blir levert til noen andre, som HADDE leveringsdato i avtalen, og at en ny bestilles opp til deg. 

 

Dette er for sent, men jeg ville gått til forhandler og bedt om å få hevet avtalen pga utsatt leveranse. Dersom dette er en bil du mener er verdt å vente på, kan du be forhandleren dekke leiebil for deg i ferien. Ikke sikkert du får det, men det er lov å prøve.

Lenke til kommentar

En leiebil på ferie hjelper ikke, ferien er litt pga bilen ;-)

Jeg tror jeg får tygge litt på det, er absolutt en bil jeg vil ha. Takk for gode tilbakemeldinger, skal ha leveringsdato i kontrakt på neste bil jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På bruktbil er det enkelt, der er bilen tilgjengelig, nybil må produseres og fraktes til Norge. Jeg har kjøpt nybil mange ganger, og dersom man ikke sier noe, fører som regel ikke selgeren opp noe i dette feltet, utover "etter avtale" eller noe annet vagt. Dette bør presiseres, ev. spesifiseres med en siste leveringsdato. Man står selvsagt fritt til å avtale en senere overleveringsdato, noe jeg selv har gjort i påvente av salg av den bilen som den nye skal erstatte, men dette bør være skriftlig (epost holder).

Lenke til kommentar

For nysgjerrighetens skyld, hvilken importør/forhandler er dette?

 

Sist jeg skulle ha bil var jeg innom Mazda-forhandlere og vurderte 6 og CX5. Fikk da opplyst 3-7 måneders levering. Snakker om presisjon.... Det ble ikke Mazda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Japanske/asiatiske biler har alltid lang leveringstid dersom importøren ikke allerede har en ledig bil i bestilling i din farge. Dersom du bestiller en ny tysk (og sikkert andre europeiske også) bil, og skreddersyr den slik at den blir akkurat slik du vil ha den, tar det ca 3 mndr.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Etter forbrukerkjøpslova har du fleire alternativer:

 

 

§ 19.Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

 

At leveringstidspunktet berre er avtalt muntlig har berre betydning i forhold til bevissituasjonen. Men du kan nok langt på veg sannsynleggjere at dere hadde avtalt ei tidligare leveringstid, for om ikkje dere hadde avtalt noke anna, kvifor skulle då bilselgaren ha behov for å ringe deg dersom alt var i rute?

 

Uavhengig av det som står i lova så vil det nok også være mulig å avtale ei anna fornuftig løysning. Kanskje du kan få ordna deg med ein låne/leige-bil av omtrent tilsvarande type som den du har bestilt?

Kanskje du kan avtale å få litt avslag på prisen, eller litt rabatt på neste service?

Dei fleste selgarar vil være villige til å strekke seg litt lenger for at kunden skal være fornøgd med kjøpet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De fleste selgere ringer deg for å si at "I dag er bilen din ferdig produsert i Ingolstadt" eller annen info om status, selv om alt er i rute etter avtalen. Det regnes vel som kundeoppfølging.

Lenke til kommentar

Det er en Fiat, ja. Jeg føler selgeren har vært flink til å følge meg opp. Han kontaktet meg i April og sa bilen nå var produsert og at jeg kom til å ha den i slutten av mai. Bare synd han ble feilinformert og bilen ikke ble produser før over en mnd senere (Om den gjør det da?)

 

En slik telefon med at bilen er produsert og på vei anser jeg som reell og at da bilen nærmet seg... hadde jeg ikke fått den telefonen hadde faktisk ting vært litt enklere nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fiat 500X da eller? Den er jo stilig. :)

Selv har jeg bestilt en Jeep Renegade, som produseres ved samme fabrikk som 500x, og opplever også forsinkelser og tull. Det virker som importøren RSA og Fiat har dårlig orden på sakene. Jeg bestilte bilen i begynnelsen av februar, skulle få den før påske, men har ikke fått den ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...