Gå til innhold

Hva forventes av en nyutdannet programmerer?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg studerer dataingeniør, og fullfører min bachelor neste mnd. Har begynt å søke litt jobb her og der, og lurte i den forbindelse på hva som forventes av en som er nyutdannet. Hvor dyktig forventes det at man er i å programmere dersom man skal begynne å jobbe som utvikler? Er det sånn at man blir satt rett i gang med å kode for seg selv, eller er det vanlig å begynne litt "lettere" med opplæring, lese kode fra eksisterende prosjekter, parprogrammering etc?

Forstår at dette selvfølgelig varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, men setter pris på alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må du nesten se i stillingsbeskrivelsen. Tips til søk (finn):

1. Begrens søket ditt geografisk først. Deretter begrens til f.eks fast - heltid. Så begrenser du f.eks til IT + IT Programvare. Åpne de du tror er relevante i nye faner.
2. Skum igjennom samtlige og se etter ord som junior, trainee, opplæring, nytudannet o.l.
3. Dropp stillinger som har x års erfaring som krav til å begynne med, men spar på URLene i et dokument.
4. Hvis ingenting er spesifisert, anta at de er åpne for forslag. Enten send søknad uansett, eller send en mail/ring og spør. Helst mail. F.eks:

Hei,

Viser til stilling xxxx, lagt ut xx-xx-xxxx.

Jeg er en nyutdannet dataingeniør som ser etter min første jobb. Vil dere vurdere nyutdannede for stillingen?

Mvh,

Ola Nordmann

Når du har samlet opp en god del, ta deg god tid til å skrive gode søknader. Du  skrive individuelle søknader for hver stilling. Tips til søknader finner du på tonnevis av på nett. Se igjennom minst 20-30 forskjellige og finn noen maler du syns virker gode som du kan gå ut fra. Husk å gjøre solid research på forhånd. Les stillingsannonsen minst 10 ganger før du søker, og besøk bedriftens hjemmeside o.l. for å finne ut mer om hva de driver med.

Siden du bare har en måned igjen bør du kjappe deg å søke nå. Mange bedrifter ansetter på våren, så du er egentlig litt sent ute. Prioriter de stillingene du syns ser best ut og send dit først.

Endret av Feh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...