Gå til innhold

Hva sees etter i en jobb søknad?

Anbefalte innlegg

Jeg går per dags dato bachelor i Informatikk, og lurer på hva som ses etter. Håper dere kan hjelpe meg å svare på noen av de følgende spørsmålene:

1. Hvilke arbeidsgivere ser etter masterutdanning/bachelor?
2. Hva slags valgfag er attraktive på en CV?

3. Hvor positivt/negativt er det å spesialisere seg(f.esk kun ta valgfag innenfor A.I)?

4. Hvor positivt er det å vise til prosjekter gjort utenfor skole(typ. apps) på bekostning av karakter.

5. Hvor mye vekt blir lagt på karakterer som ex-phil og andre første/andre- klasse fag.

6. Hvor mange av bachelor fagene blir sett hvis man har fullført en masterutdanning?

7. Er  det vanskelig å få seg jobb med kun bachelorutdanning, og er det i det hele tatt noe poeng å ta en master når vi tenker på hva som kan læres på arbeidsplassen på to år kontra to år med ekstra studie?

Svar gjerne ut ifra deres erfaringer og på de spørsmål dere orker.

Takk for svar.

- Ares NOR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste spørsmålene dine avhenger veldig på hva type jobb du søker.. (Spm: 2, 3, 5, 7).

Personlig har jeg "kun" Bachelor innenfor IT. Min erfaring er at arbeidsgivere ser etter en kombinasjon av utdanning/erfaring. Personlig valgte jeg bort masteren da jeg ønsket erfaring og synes selv det er mer naturlig å kurse seg innen arbeidsområdene sine etterhvert innenfor sitt yrke.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ser at det kan avhenge av hvilken stillingstype det er snakk om.

Spørsmålet blir vel kanskje om det generelt er bra med en bred bakgrunn, eller at det er positivt med litt spesialisering. Vi har 8 valgfri emner i bacheloren, ut av 24 fag. 6 av disse kan være hva som helst. Hvordan reagerer arbeidsgiver om disse fagene er fugletitting og steinkasting? Altså helt irrelevant til studiet.

Er det bedre å viste til noen decent mobil apps med et karakter snitt på C-B, eller kun vise til B-A men ingen ting gjort på siden av skolen.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ser at det kan avhenge av hvilken stillingstype det er snakk om.

Spørsmålet blir vel kanskje om det generelt er bra med en bred bakgrunn, eller at det er positivt med litt spesialisering. Vi har 8 valgfri emner i bacheloren, ut av 24 fag. 6 av disse kan være hva som helst. Hvordan reagerer arbeidsgiver om disse fagene er fugletitting og steinkasting? Altså helt irrelevant til studiet.

Er det bedre å viste til noen decent mobil apps med et karakter snitt på C-B, eller kun vise til B-A men ingen ting gjort på siden av skolen.

Hvis du er spesialisert innen A.i: Programmering, er selvfølgelig det positivt om du søker en AI programmerings jobb... Søker du en mer generell programmeringsjobb, er mer generelle spesialiseringsfag bra. Hvis du ikke ønsker å jobbe med fugletitting og steinkasting er selvfølgelig ikke dette valgfagene du bør velge. Valgfagene kan godt være irrelevant til studiet, men helst ikke irrelevant til det du vil jobbe med.

Jeg hadde ikke toppkarakterer på skolen, men jobbet veldig mye på siden. Fikk en del spørsmål rundt dette og om jeg personlig syntes det var riktig prioritering. Og jeg følte at så lenge jeg hadde en decent forklaring på hvorfor jeg valgte som jeg gjorde så var det bra. (Men om du og en medelev søker samme stilling, kommer det litt an på den som evalurer deg hva han vektlegger av karakterer kontra erfaring). Appene du har laget påsiden gjelder litt som erfaring...

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de som gjør utvelgelsesprosessen ved ansettelse består av HR eller en avdelingshøvding, og en seniorutvikler, eller noen med tilsvarende teknisk rolle.

Legger du ut ting på github og lignende, så vil det jo gjøre det lettere for seniorutvikleren å se hva du interesser deg for og hva du kan. Det viser jo også at du er i stand til å lære mer enn bare det som er påkrevd av studiestedet eller arbeidsplassen. Jeg bruker github/bitbucket til å dumpe ut små demoprosjekter som jeg snekrer på når jeg prøver å lære noe nytt, det betyr ingenting om koden ikke er perfekt.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

Bakgrunn til flere av spørsmålene kommer kanskje av spørsmålet om arbeidsgiver generelt kun ser på gjennomsnitt på vitnemål, eller går dypere inn. Ser hvilke fag som arbeidstaker har gjort det bra i, og hvor relevant/hardt han har gjort studieløpet sitt etc. Hvor mye man da evt. reagerer på dårlige karakterer i fag som er obligatoriske men kan ses på som noe irrelevant eller mindre viktig. Vil tro at en person som fullfører en bachelor, men velger flere 4-5års(master) valgfrie emner burde stille sterkere eller like godt som en person som har tatt lettere valgfrie emner, selv om karakteren er noe høyere pr.valgfag.

Går NTNU og hovedprofilen(som man søker master med) er kun ?12/24? fag man tar under bacheloren, disse er vel da de fagene NTNU ser på som mest relevante til videre studier innen programmering. Og blir naturlig å legge mest vekt på disse karakterene, både pga. videre utdanning og interesse. F.esk sikrer meg heller A i programmeringfag enn å få C i Ex-phil istedet for enn E.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver ser nøye på karakterene dine i begynnelsen av karrieren, og selvsagt kan alt det du lurer på være avgjørende. Det kommer an på stillingen hvilket fag arbeidsgiver er mest opptatt av. Men hvorfor satse på E i Ex-phil visst man lett kan klare det bedre? Det gir ikke mening. Det er heller ikke noe nederlag å få lavere enn A i teknologifag.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Karakterer er irrelevant hos fleire bedrifter. Eg hadde blant anna bare sett på fagene og om du har fullført.

Irrelevant er det åpenbart ikke. Om kandidaten har fått E i alle fag vil det jo stilles spørsmål ved det. Tyder jo på at kandidaten ikke har gjort sitt ytterste og muligens er lat (?). 

Min far rekrutterer IT-konsulenter. Han sier at karakterer ikke er det viktigste, men at de ser på det. Om man har C eller B i snitt er nok mer irrelevant, men om man normalt ligger på C/B og så plutselig har en E på vitnemålet vil man nok få spørsmål om det.

Når det er sagt betyr nok hvilke kurs du har tatt litt. Om man bare kjører på de obligatoriske kursene og så velger masse tilfeldige greier så er nok ikke det positivt. Likevel, om du tar 1-2 kurs som ikke er direkte relevant til studiet ditt er nok ikke det noe problem. Selv tok jeg et astronomikurs som var totalt irrelevant, men morro. 

1. Hvilke arbeidsgivere ser etter masterutdanning/bachelor? Alle? Mange bedrifter "krever" at man har en master. Det vil si, unntak gjøres for spesielle kandidater. Erfaring kan veie opp for manglende master. Anbefaler at du tar en mastergrad. Du vil lære mye, ikke nødvendigvis bare teoretisk, men også hvordan jobbe på en langsiktig prosjekt, jobbe strukturert, skrive, gjøre research, etc som man vil få bruk for i arbeidslivet. Ved å fullføre en master har du bevis på at du klarer dette. 

2. Hva slags valgfag er attraktive på en CV? Kommer helt an på. Ta de du synes virker spennende innenfor graden din. Om du tar 1-2 kurs som ikke er direkte relevant så spiller nok ikke det så stor rolle for arbeidsmulighetene dine. 

3. Hvor positivt/negativt er det å spesialisere seg(f.esk kun ta valgfag innenfor A.I)? Igjen, det kommer an på. Skal du ha en jobb der du skal programmere AI så er det jo åpenbart positivt å ta det. Tror nok ikke det vil utelukke mulighetene om du søker på en "vanlig" programmeringsjobb. Igjen, ta det du synes virker spennende. Ville nok ikke spisset det for mye, men om du tar 1-2 AI kurs så går nok dette helt fint.

4. Hvor positivt er det å vise til prosjekter gjort utenfor skole(typ. apps) på bekostning av karakter. Hvorfor på bekostning? Uansett, å kunne vise til prosjekter er ikke dumt, men neppe "make or break". Mange som begynte samtidig som meg rett etter skolen hadde ingen til liten erfaring utenom skolen. 

5. Hvor mye vekt blir lagt på karakterer som ex-phil og andre første/andre- klasse fag. Det kommer igjen an på hvilke første/andre-klassefag det er snakk om. Grunnkurs i programmering? Neppe særlig. Spesielt om du har vist fremgang i andre programmeringsfag. Ex-phil? Neppe noe særlig. Jeg fikk D i Ex-phil. Har aldri fått noen spørsmål om det. 

Det viktigste er nok at du viser progresjon. 

6. Hvor mange av bachelor fagene blir sett hvis man har fullført en masterutdanning? De ser nok på alle. Hvilke kurs du har tatt for eksempel, om du har vist progresjon opp gjennom studiet eller bare gjort absolutt minimum for å fullføre. 

7. Er det vanskelig å få seg jobb med kun bachelorutdanning, og er det i det hele tatt noe poeng å ta en master når vi tenker på hva som kan læres på arbeidsplassen på to år kontra to år med ekstra studie? Er nok vanskeligere å få jobb med "kun" bachelor ja. Som sagt, mange bedrifter ønsker helst kandidater med en master. Ja, det er vits. Helt klart. Du får også høyere startlønn (sannsynligvis) med en master. 

Lenke til kommentar

Eg har møtt fleire med E i snitt, som outperformer folk med A i snitt med stor margin. Ergo karakterer er irrelevant, akkurat som kva slags skole du er i frå.

Og eg gjekk ut med E i programmering i min tid. Var aldri problem å få seg jobb som utvikler.

Lenke til kommentar

For førstegangsjobb har vitnemålet litt å si. Min erfaring er dog at rekrutterere i seriøse bedrifter har egne tester for å vurdere kandidatenes nivå og legger liten vekt på vitnemålet. Et vitenmål viser bl.a. ikke hvor god du er til å løse problemer, eller nødvendigvis hvor stort kunnskapsnivå du har.

IT-bransjen er også litt rar i forhold til en del andre bransjer ettersom det du blir sittende å jobbe med stort sett går så langt ut over det du har lært på skolen, at det er umulig å finne nyutdannede kandidater med nok kompetanse til å gå rett inn i stillingen og produsere fra dag 1. Personlige egenskaper har, etter min erfaring, derfor mer å si enn bokstaver på et ark, og hvordan du presenterer deg selv på søknad og i intervju teller mye, mye mer enn karakterer.

Her er også en interessant artikkel ang. master vs. bachelor og lønn: http://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/621-it-bransjen-her-lonner-det-seg-ikke-med-mastergrad. Mine personlige erfaringer støtter også oppunder det som står beskrevet der. Hvis vi tar utgangspunkt i det tallet der, at masterstudenter tjener ca. 4300 kr i mnd mer enn bachelor, så vil det ta dem ca. 15 år å tjene det inn i forhold til to års "tapt" arbeidsinntekt. Og når man kommer til det punktet i karrieren så er det erfaring og kunnskap som har noe å si for lønnsutviklingen - ikke hva slags grad man har.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Setter stor pris på det.

Kan vel "raskt" begrunne spørsmålene mine og hvorfor jeg lurte på dem.

Grunnen til jeg ofte sier at noe går på bekostninger av karakterer er på grunn av første-års fagene vi har hatt så langt. Hvis man innser at å sikre seg A eller B i matematikk-/datafag tar så mye jobb at fag som Ex-phil blir nedprioritert. Ønsker da å vite hvor akseptabelt det er med høy variasjon i karakterene.  Føler det er tyngre å gå fra B til A enn E til C, så med å jobbe rundt like mye pr.fag vil da øke snittet. Derimot veier programmering tyngre hos arbeidstaker enn Ex-phil er det jo liten grunn til å gjøre det på den sistnevnte måten.

Hvis arbeidsgiver ikke har innsikt i at et fag er ment til førsteklassinger kontra femteklassinger så kan jo også dette påvirke hvordan de ser på karakterkortet hvis de ser for mye på snitt, da femteklasse fag er vanskeligere, og man har det hardere for å oppnå toppkarakterer. Dermed ønsker man høyt/høyere snitt hopper man kanskje over disse fagene.

Tror også at det å holde på med sideprosjekter er positivt å vise til, men dette er tidkrevende. Dette vil da gå utover karakter.

Når man søker master, søker man også med hovedprofilen, dette er data-/programmeringfag(11/24 fag), det å nedprioritere fag som ikke er på hovedprofilen gjør det også lettere å søke master etter tredjeåret. Derimot hvis arbeidsgiver ser negativt på å nedprioritere noen av disse fagene så er det jo ikke optimal fremgangsmåte. (Nå er jo ikke 13/24 fag irrelevante, så blir ikke så stort problem. Men vil si enn 4-5 fag er det.)

Sist og ikke minst er vel dette nesten jeg som søker en bekreftelse på at det ikke er helt krise å ned prioritere fag som virker noe irrelevante. Har allerede tatt en bachelor fra før av, men måtte ta opp alle videregående fag for å komme inn på informatikk, og merker jeg er sliten av fag som jeg syntes er tullete. Når man da starter på informatikk for å programmere ble det fort litt hat av så lagt er det 2/8 fag som er programmeringfag.

Takk for de som tok seg tid til å lese.

Ser det er dårlig norsk, er brått sliten merker jeg.

Lenke til kommentar

Eg har møtt fleire med E i snitt, som outperformer folk med A i snitt med stor margin. Ergo karakterer er irrelevant, akkurat som kva slags skole du er i frå.

Og eg gjekk ut med E i programmering i min tid. Var aldri problem å få seg jobb som utvikler.

Dette.

Arbeidslivet krever en sammensetning av egenskaper som ikke kan konsentreres i en bokstav på ett vitnemål. Jeg liker denne keynoten av Jacob Kaplan-Moss, btw. td:tl; Å være en gjennomsnittlig utvikler er fantastisk, senk skuldrene! Jeg var en gjennomsnittlig elev, og er en ok utvikler, som i min målestokk betyr at jeg prøver å ikke etterlate meg spagettikode, det lærte jeg ikke på skolen.

https://www.youtube.com/watch?v=hIJdFxYlEKE

Lenke til kommentar

At du får E i exphil shiter de fleste arbeidsgivere i. Når det gjelder karakterer så er det helhetsutrykket som teller og la oss være ærlige exphil er noe de fleste driter i.

Sideprosjekter er positivt. Alt som viser at du ikke bare er faglig dyktig men kan jobbe med mennesker. Så ta fag som innebærer gruppearbeid, bli med i en stundentforeninger. Ikke minst skaff dere sommerjobber som utviklere(begynn gjerne i september året før å søk.)

Lenke til kommentar

Sist og ikke minst er vel dette nesten jeg som søker en bekreftelse på at det ikke er helt krise å ned prioritere fag som virker noe irrelevante. Har allerede tatt en bachelor fra før av, men måtte ta opp alle videregående fag for å komme inn på informatikk, og merker jeg er sliten av fag som jeg syntes er tullete. Når man da starter på informatikk for å programmere ble det fort litt hat av så lagt er det 2/8 fag som er programmeringfag.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg nedprioriterte de fagene jeg fant mindre interessante. Vitnemålet mitt går fra A til E og et snitt på C. Vitnemålet mitt har heller aldri vært nevnt med et eneste ord i jobbintervjuer. Jeg har fått spørsmål om utdanningen min og hva den inneholdt (hva jeg lærte), men ikke spørsmål eller bemerkninger i forhold til karakterene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...