Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo v50 2008 - montere hengerfeste

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe en 2008 modell v50 uten hengerfeste. Vil da gjerne ha dette på da jeg kommer til å kjøre litt med henger. Noen som vet om noen fastmonterte hengerfester som passer? 

Jeg utdanner meg som bilmekaniker, så kan skru, og lurer på om dette er en grei jobb å gjøre selv. Var forferdelig dyrt å få montert av volvo :( Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjenner ikke V50 spesielt, men på nye biler er det installasjon av nytt kablingsnett som koster når hengerfeste må ettermonteres. Selve kroken koster ikke all verden, men det varierer mye avhengig av biltype.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Verdt å sjekke, men det gjør det vel kanskje ikke, siden det er "forferdelig dyrt å få montert av Volvo".

Vanligvis legges ledningsnett til hengerfeste opp kun på de bilene der dette er bestilt, og utenom Norge er det ikke så mange som har hengerfeste. Mener det kostet over 40.000 å få hengerfeste ettermontert på min MB B-klasse, eller ca 5 x å bestille dette fra fabrikk. Ledninger må strekkes fra bakfanger gjennom bilen frem til elektronikken, som ofte sitter i dashboardet. Ikke vanskelig, men tar mye tid, og blir derfor dyrt på et verksted. Unntaket er Opel, som har elektronikken i sideveggen i bagasjerommet, her er det enkelt å ettermontere.

Lenke til kommentar

På endel biler må du programmere at den har hengerfeste. Dette kan henge sammen både med ESP og lyspære-deteksjon. Det varierer fra bil til bil hvor mye jobb dette er. Har hørt rykter at noen biler må få ny typegodkjenning / inn i vognkortet, men dette vet jeg for lite om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Mine 2 siste biler har hatt ESP med trailerstøtte, som her: 

http://techcenter.mercedes-benz.com/en/esp_trailer_stabilisation/detail.html. Vet ikke om dette er noe som ligger inne og enkelt kan legges til, men det bør et verksted vite. Lyspærekontroll har funket fint på mine biler. I tillegg er det greit at parkeringssensorer bak slås av når man kobler til henger, det har det vært automagisk på mine.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar.

Volvo sa det skulle ligge klart til hengerfeste i alle v50 modeller, men hva dette innebærer vet ikke jeg. De skulle ha ca 7000 for alle delene uten montering på volvo og jeg har funnet hengerfeste til under 3000, men vet ikke om disse passer på bilen eller om det er riktig ledningsnett. Omprogrammering tror jeg også trengs på volvo. http://hengerdeler.com/category/volvo-v-50-270/

Endret av Jolko
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min korte anbefaling; Dersom du har behov for tilhengerfeste, bør du velge en bil som allerede har dette. Du er oppe i 10k + bare i deler, og kostnader og/eller tid for montering kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

Et tips er å kjøpe en av de 48 V50'ene (2007-2009) MED hengerfeste. Riktignok kan de ikke dra mer enn 1500 KG (og de er hvis de har litt motor), så det store tapet er det jo ikke.

Takk takk, det hadde jeg ikke tenkt på. Skal se litt nærmere på det.

Må man ikke ofte ha oljekjøler i tillegg hvis man har automatgir?

Edit: Med mindre man har det fra før.

V50 har bare automatgir på 2l motorene og jeg skal ha manuelt gir uansett :)

Problemet er at jeg har funnet den som har alt riktig av farge, motor og alt, men mangler hengerfeste. Så derfor jeg spurte om noen tips til montering ;) Har også en prisgrense på ca 70-75000kr da det er førstebilen :) Bilen jeg har funnet er innafor prisen men ikke hvis jeg må punge ut med 10k for hengerfeste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du er oppe i 10k + bare i deler (...)

Nei. Han er oppe i 7k med originaldeler, alternativt 3k i "ikke-originaldeler". ;)

Mulig jeg leste litt fort, jeg oppfattet at det kostet 7k for delene fra Volvo (kabelsett, releer etc) + 3k for selve hengerfestet (uoriginalt).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Du er oppe i 10k + bare i deler (...)

Nei. Han er oppe i 7k med originaldeler, alternativt 3k i "ikke-originaldeler". ;)

Mulig jeg leste litt fort, jeg oppfattet at det kostet 7k for delene fra Volvo (kabelsett, releer etc) + 3k for selve hengerfestet (uoriginalt).

Var kanskje formuleringen min, men kostet 7k for alt fra Volvo. Så 3k for alt en annen plass :) 

Lenke til kommentar

her er monteringsanvisning for fast tilhengerfeste til 2008 Volvo V50.

http://accessories.volvocars.com/nb-no/V50/InstallationInstruction/Document/VCC-315507-1/2008/2.0D/Manual

Dette gjelder da for orginale volvo deler men ser vel ikke for meg at det er store forskjellen for ikke orginalt.

Da jeg kjøpte min V50 brukt fikk jeg ettermontert hengerfeste uten problemer så alt nødvendig er vel på plass unntatt selve hengerfeste.

edit: ser at den første var uten ledninger så her er link for installasjon av det elektriske: http://accessories.volvocars.com/nb-no/V50/InstallationInstruction/Document/VCC-329149-1/2008/2.0D/Manual

Endret av Gerber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...