Gå til innhold

Folket krever en avvikling av pelsindustrien!


Anbefalte innlegg

 

Du ser ikke noe galt med metodene som brukes her? Med det ser jeg ihvertfall hva som er galt med deg, nemlig manglende empati for dyr. At du mangler dette skal da ikke gå ut over dyrene.

Selvfølgelig har jeg empati for dyr, jeg mener at det er bra at vi har humane metoder for avliving. Du kan forøvrig prøve å formulere et nytt svar når du vil diskutere saken her og ikke meg som person.

 

At du mener den praksisen der er human, er for meg ubegripelig. 

Bruk av gasskammer og metallsonder står ikke på min liste over humane ting å gjøre, i alle fall. 

Du sier det er smertefritt, men har du tenkt på frykten? 

Både jeg, norges lovverk og mattilsynet er enige i at dette er humane former for avliving. Dyret besvimer og avlives, dette er likt for både griser, kyr, sauer og andre dyr. Det er ikke noen rettighet for dyr at de aldri skal føle redsel, katten til en veninne av meg hopper i taket og blir livredd når hun støvsuger, er hun da en fæl person som påfører dyret redsel?

 

 

Du svarer meg kun på avlivingen, men leste du resten av innlegget? Velger å trekke frem et utsnitt av sitatet på nytt: 

Minken, et dyr med svømmehud mellom tærne, sperres inne på under 0,3 kvadratmeter uten å noensinne føle jord eller vann under potene.

Dette har jeg problemer med. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha seg til å gjøre sånne ting mot dyrene. 0,3 kvadratmeter er hele verdenen som dyret har fått tildelt. Du kan bevege deg så mye du vil og gjøre akkurat det som passer deg best. Minken er lagd for å være i skog, i nærheten av vann. I stedet for å la dyret få være i sine naturlige omgivelser, så har mennesket tatt dem og satt dem i et bur fordi vi vil ha pelsen den gror. Det er ikke annet enn motbydelig, spør du meg. 

Minkbur har jeg kommentert tidligere i tråden. Jeg har besøkt flere gårder og minkene så ut til å ha fin plass å bevege seg på. Syns ikke det skal være noe dyrerettighet at de skal leve i sine naturlige omgivelser, men at de skal slippe unødvendig lidelse er en selvfølge for meg.

Jeg syns også det er greit å sette griser i båser og høner i bur slik at jeg kan spise egg og bacon til frokost, så lenge dyrene ikke har levd et liv med unødvendig smerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å gjette på noe tall, men minkene så ut til å ha god plass. Noen av burene var utstyrt med 2 etasjer og leker i form av baller og rør, noe som overrasket meg. Hovedarealet bestod av stålnetting, og i den ene enden var det en boks med halm inni hvor de stort sett lå og sov.

Dette er hvordan man mishandler mink. Det er i slike tilfeller man finner dyr med avgnagde bein og stykke sår på kroppen.

Minkbur har jeg kommentert tidligere i tråden. Jeg har besøkt flere gårder og minkene så ut til å ha fin plass å bevege seg på. Syns ikke det skal være noe dyrerettighet at de skal leve i sine naturlige omgivelser, men at de skal slippe unødvendig lidelse er en selvfølge for meg.

 

Jeg syns også det er greit å sette griser i båser og høner i bur slik at jeg kan spise egg og bacon til frokost, så lenge dyrene ikke har levd et liv med unødvendig smerte.

Det du har beskrevet er selve essensen av unødvendig dyremishandling.

 

Etter å ha gått igjennom alle mulige absurde argumenter, skal du nå komme trekkende med griser og høner i bur?

 

Da mangler vi bare "de er bare dyr, så de har ikke følelser".

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ser ikke hva som er forferdelig her. Avliving av dyr er helt vanlig, og når du attpåtil skal begynne å klage når dette skjer på en human måte forstår jeg ingenting av. All avliving av både rev og mink som blir gjort riktig i henhold til loven er smertefritt for dyrene.

Ikke? Da vet du åpenbart ingenting eller langt ifra nok om dyrene som faktisk sitter inne i burene.
Lenke til kommentar

 

Vanskelig å gjette på noe tall, men minkene så ut til å ha god plass. Noen av burene var utstyrt med 2 etasjer og leker i form av baller og rør, noe som overrasket meg. Hovedarealet bestod av stålnetting, og i den ene enden var det en boks med halm inni hvor de stort sett lå og sov.

Dette er hvordan man mishandler mink. Det er i slike tilfeller man finner dyr med avgnagde bein og stykke sår på kroppen.

Minkbur har jeg kommentert tidligere i tråden. Jeg har besøkt flere gårder og minkene så ut til å ha fin plass å bevege seg på. Syns ikke det skal være noe dyrerettighet at de skal leve i sine naturlige omgivelser, men at de skal slippe unødvendig lidelse er en selvfølge for meg.

 

Jeg syns også det er greit å sette griser i båser og høner i bur slik at jeg kan spise egg og bacon til frokost, så lenge dyrene ikke har levd et liv med unødvendig smerte.

Det du har beskrevet er selve essensen av unødvendig dyremishandling.

 

Etter å ha gått igjennom alle mulige absurde argumenter, skal du nå komme trekkende med griser og høner i bur?

 

Da mangler vi bare "de er bare dyr, så de har ikke følelser".

 

1. Dyrene blir kontrollert for skader minst en gang til dagen utenom foring, og dyr med skader blir avlivet med gass.

 

2. Er det absurt å sammenligne en høne i et bur med en mink i et bur? Hva er forskjellen?

 

Dyr har også følelser og skal slippe å lide unødvendig. Jeg har jobbet som avløser på gård med griser og kyr, og du blir glad i dyrene og vil selvfølgelig at de skal ha det godt.

Lenke til kommentar

Du vet ikke forskjellen på en høne og en mink i bur? Dette nærmer seg under nivået jeg er villig til å diskutere.

 

Det finnes ikke et eneste individ i pelsdyrnæringen som har det godt. Det vet de som liker å plage dem. Og de som ikke vet det lukker øynene for dyr som gnager av seg sine bein.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Nei, forklar gjerne. For de som ikke vet det er dette bilder av høner i bur og mink i bur.

Begge har det kjempefint. De levet i et godt og trygt miljø hvor de får mat, vann og har mennesker som passer på at de er friske og raske og er glade i de. Jeg ser ikke dyr som lider på noen av bildene.

3631378.png?367      Mink_396544y.jpg

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Det blir litt som å komme med en gullfisk også skal jeg forklare hvorfor det ikke blir det samme som å sette rev i akvarie.

 

Du vet altså ingenting om dyrene du diskuterer. Det er ikke rart du er så hårreisende ute på viddene i denne diskusjonen. Du sammenligner pattedyr med dinosaurer. Minkens naturlige behov er like ulikt hønens naturlige behov som de er ulike i utseende.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det blir litt som å komme med en gullfisk også skal jeg forklare hvorfor det ikke blir det samme som å sette rev i akvarie.

 

Du vet altså ingenting om dyrene du diskuterer. Det er ikke rart du er så hårreisende ute på viddene i denne diskusjonen.

Du må gjerne forklare hva du mener, jeg føler at du gjentar den samme setningen om og om igjen uten å komme til noe poeng.

 

E: En gullfisk er en fisk, og fisker lever under vann. Rever lever ikke under vann hvis du ikke var klar over dette.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Du må gjerne forklare hva du mener, jeg føler at du gjentar den samme setningen om og om igjen uten å komme til noe poeng.

 

E: En gullfisk er en fisk, og fisker lever under vann. Rever lever ikke under vann hvis du ikke var klar over dette.

Å si at fordi en høne lever i bur, så kan mink leve i bur er omtrent det samme som at fordi en fisk lever i vann så kan du ha rev i akvarium. Det viser omtrent hvor mye du vet om dyrene. Eller klarer du bare å skille på landdyr og vanndyr?

Meitemarken er et landdyr som kan trives alene under jorden. Mennesket er et landdyr akkurat som meitemarken. Sånn sett var det jo ikke så galt av Fritzl å stenge dattera si i kjelleren? :)

 

Høna har nebb. Minken har tenner.

Hæna har vinger. Minken har bein.

Høna har klør. Minken har tær.

Høna har fjær. Minken har pels.

Høna legger egg. Minken føder levende avkom.

Høna er for det meste planteeter. Minken er rovdyr.

 

Dette er en kort oppsumering på noen av forskjellene. Forskjeller i adferd er mye større.

 

Til nå har jeg hørt de mest groteske og absurde bortfklaringer og unnskyldninger for å mishandle dyr.

 

"Hvis du aldri har fått mat kan du ikke føle sult"

"Hvis du ikke liker pedofili så kan du avstå fra det. Du trenger ikke forby det og innskrenke pedofiles frihet"

"Hvis du forbyr pedofili i Norge så blir alternativet å ha sex med barn i utlandet, og der er forholdene mye dårligere"

"Hvis en fisk kan leve i et akvarium kan reven leve i et akvarium"

 

Jeg venter fortsatt på "men dyr har jo ikke følelser" eller "å gnage av seg beinet er omtrent som å få en flis i fingeren for oss"

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er greit at minker kan leve i bur fordi høner kan leve i bur. Jeg sier at begge deler er greit fordi dyrene har det godt selv om de lever i et bur.

Hvis du har sett en mink i et bur med dine egne øyne noen gang hadde du visst at de har det fint. De er aktive og lekne og nesten alltid nysgjerrige på mennesker.

Lenke til kommentar

Det er greit å ha mennesker i bur fordi dyr har det godt selv om de lever i et bur.

 

Det finnes ikke et eneste individ av arten mink som er i nærheten av å "ha det godt" i norsk pelsdyrnæring.

 

For et menneske med normal empati og forståelse på dyr så tar det ikke mer enn ett minutt å se hvordan pelsdyrene mistrives.

 

Eller gnager de av seg beinene i glede?

 

Jeg har sett mennesker på death row i USA som trives bedre enn det mink gjør i Norge.

 

Hvis jeg hadde slengt deg inn i isolasjon på 1x1 kvadratmeter så ville jeg ha sett hvordan du var aktiv og leken. Du ville kanskje vært nysgjerrig på mennesker også?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
 

Meitemarken er et landdyr som kan trives alene under jorden. Mennesket er et landdyr akkurat som meitemarken. Sånn sett var det jo ikke så galt av Fritzl å stenge dattera si i kjelleren?  :)

 

Nå trekker du likhetstegn mellom mennesker og dyr igjen.
 

 

Til nå har jeg hørt de mest groteske og absurde bortfklaringer og unnskyldninger for å mishandle dyr.

 

"Hvis du aldri har fått mat kan du ikke føle sult"

"Hvis du ikke liker pedofili så kan du avstå fra det. Du trenger ikke forby det og innskrenke pedofiles frihet"

"Hvis du forbyr pedofili i Norge så blir alternativet å ha sex med barn i utlandet, og der er forholdene mye dårligere"

"Hvis en fisk kan leve i et akvarium kan reven leve i et akvarium"

 

Jeg venter fortsatt på "men dyr har jo ikke følelser" eller "å gnage av seg beinet er omtrent som å få en flis i fingeren for oss"

 

 

​Dette er ting du har funnet på selv, så du må bare vente. Jeg kjenner ikke et eneste menneske, pelsdyrbonde eller ei, som mener noe av det du har nevnt her.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke en eneste person i pelsdyrnæringen som ikke liker å mishandle dyr eller som faktisk oppfatter hvor jævelig dyrene har det.

 

Du kjenner ingen biologer. Du kjenner ingen veterinærer. Du kjenner ikke et eneste menneske som vet noe om dyr?

 

 

 

Meitemarken er et landdyr som kan trives alene under jorden. Mennesket er et landdyr akkurat som meitemarken. Sånn sett var det jo ikke så galt av Fritzl å stenge dattera si i kjelleren?  :)

 

Nå trekker du likhetstegn mellom mennesker og dyr igjen.
 

Mennesker er ikke dyr?

 

Du har tidligere trukket likhetstegn mellom fugl og pattedyr. Så jeg er nok ikke den første å rette fingeren mot for å trekke likhetstegn mellom pattedyr og pattedyr.

 

Hvis ett landlevende dyr kan trives alene i et jordhull, hvorfor kan ikke mennesket som landlevende dyr leve isolert i en jordhule? Dette er kriteriet ditt når du sier at reven kan leve i et bur fordi høna kan det.

 

Det er forkastelig å sette pelsdyr i bur slik pelsdyrnæringen gjør det. Det er ren dyremishandling, og om ikke beskjeden er klar nok for deg vet at dyrene selv biter av seg sine egne bein, så er det knapt noe jeg kan fortelle deg som vil gjøre forskjell. Kanskje det bare er leken oppførsel.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
 

Det er greit å ha mennesker i bur fordi dyr har det godt selv om de lever i et bur.

 

Det finnes ikke et eneste individ av arten mink som er i nærheten av å "ha det godt" i norsk pelsdyrnæring.

 

For et menneske med normal empati og forståelse på dyr så tar det ikke mer enn ett minutt å se hvordan pelsdyrene mistrives.

 

Eller gnager de av seg beinene i glede?

 

Jeg har sett mennesker på death row i USA som trives bedre enn det mink gjør i Norge.

 

Dette med at mink "gnager av seg bein" har jeg aldri hørt fra noen pålitelig kilde. Mink sloss med hverandre, og det gjør også katter, hunder og et lass andre dyr, det er helt normal dyreatferd.

Lenke til kommentar

Ja så ikke vet du noen ting om mink, du kjenner ikke en eneste biolog eller veterinær, nå vet du attpåtil ikke noe om norsk pelsdyrnæring.

 

Jeg kunne like gjerne diskutert saken med en marsboer.

 

Jeg orker ikke diskutere med noen som sier at fordi flaggermus henger opp-ned så er det greit å lenke mennesker fast etter beina i trær. Jeg blir kvalm av ignoransen din.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er forøvrig ikkje berre høner og mink som står i bur, kyrne gjer det også.

2839407.jpg?498

 

Ein kan sjølvsagt gjerne meine noke om at det er dyreplaging å holde dyr på ein så avgrensa plass at dyret ikkje fritt kan bevege seg, men eg ser ikkje kvifor pelsdyra skal ha eit betre vern enn kva andre husdyr har.

Lenke til kommentar

Ja så ikke vet du noen ting om mink, du kjenner ikke en eneste biolog eller veterinær, nå vet du attpåtil ikke noe om norsk pelsdyrnæring.

 

Jeg kunne like gjerne diskutert saken med en marsboer.

 

Jeg orker ikke diskutere med noen som sier at fordi flaggermus henger opp-ned så er det greit å lenke mennesker fast etter beina i trær. Jeg blir kvalm av ignoransen din.

Du er god på å lage stråmenn du. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stråmenn? Var det ikke du som sa at fordi en fugl som lever i flokk med hjerne på størrelse med en ert kan leve i knøttsmå bur, så er det greit å ha territoriale ensomme rovdyr som har biologisk behov for å leve på stort område med både vann og land stuet sammen i små trange bur?

 

For litt siden så fikk jeg inntrykk at du ikke engang visste at høna hadde nebb og minken hadde tenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...