Elefantmesteren Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Det er en analogi, logikken er den samme i de to eksemplene. "å behandle dyr dårlig er ok så lenge de er født inn i det, siden de ikke kan være ulykkelige hvis de ikke vet noe bedre" "å behandle mennesker dårlig er ok så lenge de er født inn i det, siden de ikke kan være ulykkelige hvis de ikke vet noe bedre" hvis logikken ikke er akseptabel i siste setning, så kan den heller ikke være det i første setning Planeter sirkler rundt solen, på samme måte som elektroner sirkler rundt kjernen. 1. Elektroner kan plutselig hoppe ut av bane. 2. Derfor følger det at planeter kan også plutselig hoppe ut av bane. Hvis logikken ikke er akseptabel i setning 2, så kan den heller ikke være det i setning 2, eller? Elektroner hopper ut av bane hvis de får mer energi, hvis en planet fikk mye mer energi ville den også gå ut av bane Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Elektroner hopper ut av bane hvis de får mer energi, hvis en planet fikk mye mer energi ville den også gå ut av bane Elektroner kan hoppe til en lavere bane (og gi fra seg energi) Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Det er en analogi, logikken er den samme i de to eksemplene. "å behandle dyr dårlig er ok så lenge de er født inn i det, siden de ikke kan være ulykkelige hvis de ikke vet noe bedre" "å behandle mennesker dårlig er ok så lenge de er født inn i det, siden de ikke kan være ulykkelige hvis de ikke vet noe bedre" hvis logikken ikke er akseptabel i siste setning, så kan den heller ikke være det i første setning Analogien din er mer riktig om du sammenligner kjæledyr og slaver, og med din logikk er det altså greit med mennesker som slaver siden vi kan ha dyr som kjæledyr. Burde lagt til i posten at siden mennesker er en slags dyr, så er det antatt at hvis mennesker har et biologisk minimumskrav til lykke, så har også (noen) dyr det, hvis annet ikke kan bevises Forøvrig har ikke jeg sagt at det er etisk akseptabelt å holde dyr som kjæledyr Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Det fins ikke noen dyr i verden som har det så godt som kjæledyr, men dette er ikke etisk akseptabelt?! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Analogien er likevel gal siden man fint kan være mot slavehold av mennesker samtidig som man er for pelsdyroppdrett og kjæledyr. Blir litt flisespikkeri dette, men det er ganske viktig å skille på disse tingene. Endret 7. mai 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg sa bare at jeg ikke har uttalt meg om det er greit å holde kjæledyr. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Analogien er likevel gal siden man fint kan være mot slavehold av mennesker samtidig som man er for pelsdyroppdrett og kjæledyr. Blir litt flisespikkeri dette, men det er ganske viktig å skille på disse tingene. Det jeg snakker om er dårlig behandling av dyra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Det jeg snakker om er dårlig behandling av dyra Jeg vet. Men vi snakker om dyr nå, derfor blir det galt å trekke tråder til slaveri av mennesker. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Analogien er likevel gal siden man fint kan være mot slavehold av mennesker samtidig som man er for pelsdyroppdrett og kjæledyr. Blir litt flisespikkeri dette, men det er ganske viktig å skille på disse tingene. Det er også mitt poeng, i mitt hode er det helt feil å trekke likhetstegn mellom mennesker og dyr på den måten. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Det jeg snakker om er dårlig behandling av dyra Jeg vet. Men vi snakker om dyr nå, derfor blir det galt å trekke tråder til slaveri av mennesker. Hvorfor det? Endret 7. mai 2015 av BrentPizzaMedBanan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg kan bruke meg selv som eksempel: Jeg er mot slaveri av mennesker. Jeg er for at man skal kunne ha kjæledyr (har selv verdens mest bortskjemte katt). Jeg er mot pelsdyroppdrett, men jeg påroper meg ikke retten til å forby dette. Det jeg derimot mener er at de som vil holde på med pelsdyroppdrett får finansiere dette selv, dvs null statsstøtte. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg er ikke nødvendigvis imot pelsdyroppdrett, men imot dyreplageri. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg har besøkt flere pelsdyrgårder og har aldri hørt eller sett noe som er i nærheten av det du beskriver. De bøndene jeg har møtt er stolte og hardtarbeidende mennesker som bryr seg om at dyrene har det greit. Interessant. Hvor mange kvadratmeter vil du annslå at det var per dyr? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Analogien er likevel gal siden man fint kan være mot slavehold av mennesker samtidig som man er for pelsdyroppdrett og kjæledyr. Blir litt flisespikkeri dette, men det er ganske viktig å skille på disse tingene. Klart! Men ikke ved bruk av det argumentet. Du kan fint være for pelsdyroppdrett, men ikke ved å bruke det ugyldige argumentet "hvis du aldri har fått mat kan du ikke føle sult" eller lignende versjoner av det. Jeg kan bruke meg selv som eksempel: Jeg er mot slaveri av mennesker. Jeg er for at man skal kunne ha kjæledyr (har selv verdens mest bortskjemte katt). Jeg er mot pelsdyroppdrett, men jeg påroper meg ikke retten til å forby dette. Det jeg derimot mener er at de som vil holde på med pelsdyroppdrett får finansiere dette selv, dvs null statsstøtte. Jeg er imot pedofili, men jeg påberoper meg retten til å forby dette. Jeg er imot dyremishandling for luksus, jeg påberoper meg retten til å forby dette. Jeg er imot barnearbeid, jeg påberoper meg retten til å forby dette. Det jeg mener er at de som vil finansiere pedofili/dyremishandling/barnearbeid selv, de får støtte til soning med gratis kost og losji i noen år. Endret 7. mai 2015 av Abigor Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg har besøkt flere pelsdyrgårder og har aldri hørt eller sett noe som er i nærheten av det du beskriver. De bøndene jeg har møtt er stolte og hardtarbeidende mennesker som bryr seg om at dyrene har det greit. Interessant. Hvor mange kvadratmeter vil du annslå at det var per dyr? Vanskelig å gjette på noe tall, men minkene så ut til å ha god plass. Noen av burene var utstyrt med 2 etasjer og leker i form av baller og rør, noe som overrasket meg. Hovedarealet bestod av stålnetting, og i den ene enden var det en boks med halm inni hvor de stort sett lå og sov. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Hele pelsdyrnæringen mishandler dyr idag. Hvorfor vil du forby dyremishandling, men ikke pelsdyroppdrett som nettopp er dyremishandling? Det har aldri eksistert noen pelsdyroppdrett i Norge som ikke er dyremishandling. Ifølge din selv oppdiktede versjon av hva mishandling er ja, men ikke ifølge norsk lov. Da er det kun noen ytterst få som bryter loven mens resten er lovlydige, og disse som utgjør det store flertallet vil du altså straffe kun fordi du ikke liker pels, for noe ordentlig argument for forbud har du jo ikke klart å komme med Regner med at du så den dokumentaren filmet med skjult kamera som ble vist her i vinter, om du også har sett alle skrekkbildene ifra Norges pelsfarmer og fulgt debatteno så syntes jeg det er rart at man får seg til å glorifisere bransjen på denne måten. Det er altså noen få hundre personer som bedriver dette i Norge idag, en industri som tilsammen har en skattbar inntekt til staten på noen få millioner kroner, ca like mye som den ene avdelingen i det middels store firmaet jeg jobber for. Dvs at vi lar mishandling av dyr fortsette pga inntjeningen til ett par hundre mennesker og svelger unna umoralen det er å påføre dyr lidelser av denne grunn. Det blir jo ikke proposjonalt på noen måte. Ettersom mennesker er dyr så er det for meg akkurat like lite sjarmerende å ikke klare å vise empati for dyr som med mennesker. Legg ned faenskapet og la dem finne på noe annet, slik som alle andre arbeidere i andre bransjer også må gjøre når tiden har tatt dem igjen. 2 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Jeg har store problemer med hele bransjen, også i Norge, fordi; 0,8 kvadratmeter netting- buret til en rev i norsk pelsdyroppdrett gir ikke store muligheter for utfoldelse. Minken, et dyr med svømmehud mellom tærne, sperres inne på under 0,3 kvadratmeter uten å noensinne føle jord eller vann under potene. Pelsdyr holdes i nettingbur som står oppført i rekker, som oftest under blikktak. Pelsfarmene varierer i størrelse, men kan romme alt fra noen hundre til over 100.000 dyr. Det er i hovedsak mink og rev som holdes i pelsfarmer i Norge, men også kanin, mårhund og chinchilla drettes opp for pelsens skyld. BureneMinkburene er cirka 1/4 kvadratmeter store, det vil si på størrelse med en handlevogn. I buret kan det holdes to voksne mink.Revburet er cirka 0,8 kvadratmeter stort. Hvis buret inneholder to rever skal det være 1,2 kvadratmeter stort, altså mindre plass per dyr enn hvis det kun var et dyr i buret. Avliving Pelsdyrene blir født inn i fangenskap og lever som regel i 6-7 måneder før de blir avlivet. De to første levemånedene får valpene være sammen med moren. Årets valpekull avlives på senhøsten etter at vinterpelsen er ferdig utviklet. Dyrene blir avlivet på farmen. RevRevene avlives ved strøm. En metallsonde føres inn i endetarmen, og en metallstav stikkes inn i revens munn eller snuten holdes mot en metallplate. Deretter skrus strømmen på. MinkMink avlives vanligvis ved at de settes i et gasskammer med CO2. Undersøkelser viser at gassen oppleves sterkt ubehagelig for minken, som prøver å komme seg unna. Mink kan også avlives ved at nakken knekkes etter at minken er gjort bevisstløs. Minken plasseres da i et metallbur som tilkobles strøm, eller dyret holdes av pelsdyrbonden som plasserer minkens bakben på et metallunderlag og fører dyrets snute mot en metallplate. Når strømkretsen sluttes blir dyret bevisstløs. Deretter knekkes nakken manuelt. Kilde. Jeg blir helt svimmel og kvalm av at dette fortsatt er akseptert. Endret 7. mai 2015 av Turtledove 1 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg har store problemer med hele bransjen, også i Norge, fordi; *snip* Kilde. Jeg blir helt svimmel og kvalm av at dette fortsatt er akseptert. Ser ikke hva som er forferdelig her. Avliving av dyr er helt vanlig, og når du attpåtil skal begynne å klage når dette skjer på en human måte forstår jeg ingenting av. All avliving av både rev og mink som blir gjort riktig i henhold til loven er smertefritt for dyrene. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg har store problemer med hele bransjen, også i Norge, fordi; *snip* Kilde. Jeg blir helt svimmel og kvalm av at dette fortsatt er akseptert. Ser ikke hva som er forferdelig her. Avliving av dyr er helt vanlig, og når du attpåtil skal begynne å klage når dette skjer på en human måte forstår jeg ingenting av. All avliving av både rev og mink som blir gjort riktig i henhold til loven er smertefritt for dyrene. Du ser ikke noe galt med metodene som brukes her? Med det ser jeg ihvertfall hva som er galt med deg, nemlig manglende empati for dyr. At du mangler dette skal da ikke gå ut over dyrene. 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) At du mener den praksisen der er human, er for meg ubegripelig. Bruk av gasskammer og metallsonder står ikke på min liste over humane ting å gjøre, i alle fall. Du sier det er smertefritt, men har du tenkt på frykten? Du svarer meg kun på avlivingen, men leste du resten av innlegget? Velger å trekke frem et utsnitt av sitatet på nytt: Minken, et dyr med svømmehud mellom tærne, sperres inne på under 0,3 kvadratmeter uten å noensinne føle jord eller vann under potene. Dette har jeg problemer med. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha seg til å gjøre sånne ting mot dyrene. 0,3 kvadratmeter er hele verdenen som dyret har fått tildelt. Du kan bevege deg så mye du vil og gjøre akkurat det som passer deg best. Minken er lagd for å være i skog, i nærheten av vann. I stedet for å la dyret få være i sine naturlige omgivelser, så har mennesket tatt dem og satt dem i et bur fordi vi vil ha pelsen den gror. Det er ikke annet enn motbydelig, spør du meg. Endret 7. mai 2015 av Turtledove 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå