Gå til innhold

Folket krever en avvikling av pelsindustrien!

Anbefalte innlegg

Det handler jo ikke om hvorvidt man savner eller ikke savner noe. Alle skjønner at man ikke kan savne noe man ikke har kjennskap til. Det handler mer om livskvaliteten til dyrene. Skal vi gi faen i dem bare fordi de ikke kan snakke? Bare fordi de ikke vet bedre? Bare fordi de er dyr? 

Spør du meg, så er det totalt, fullstendig, helt og holdent ubrukelig og skammelig at vi virkelig ikke har kommet lenger enn dette i 2015. Dyr sulter, lever i bur og blir til slutt flådd ihjel fordi enkelte mennesker liker å ha på seg pelsen deres. Det er så lavmål at jeg har virkelig ikke ord for å beskrive hvor mye jeg hater det. Selv om ikke det nødvendigvis er akkurat sånn i Norge, så synes jeg ikke at vi trenger å støtte næringen på noen som helst måte. La dyrene få være i fred! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er langt meir skeptisk til egg og kyllingkjøtt-produksjonen enn pelsproduksjonen. Ein pelsbonde har i det minste økonomiske interesser i at minken ikkje blir bitt av andre mink slik at den får sår og arr i pelsen då dette fører til dårligare pris for pelsen.

Men ei opphakka høne verper omtrent like godt som ei uskadd høne, så her er faren for at bonden ikkje forbetrer forholda mykje større.

For min del kunne det godt vært stilt høgare krav til alle typer dyrehold, men eg ser ikkje behovet for å forby ei bestemt næring.

At pels ikkje lenger er eit nødvendig produkt ser eg heller ikkje den store logikken i. Kjøtt er jo også eit unødvendig produkt i dag sidan vi kan leve på vegetarmat også på dei mest ufruktbare plassane då vi har lastebilar og liknande som kan transportere maten dit vi vil ha den.

Pels er eit luksusprodukt, akkurat på samme måte som at det er luksus å kunne ete biff på laurdagane sjølv om det hadde vært både billegare og meir miljøvennlig om vi bytta ut biffen til fordel for f.eks  bønnestuing.

I staden for å forby ei bestemt næring så hadde det vært mykje betre å iverksette strenge krav til dyrevellferden, samt nødvendige kontrolltiltak for alle næringane. Om nokon klarer å drive pelsnæring utan at det er dyreplaging så må vell det være lov på samme måte som at ein kan holde mjølkekyr så lenge det er forsvarlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper pels, alternativet da blir å kjøpe fra utlandet hvor forholdene er ENDA dårligere.

Hei. Jeg kjøper slaver og prostituerte. Hvis du vil gjøre dette forbudt i Norge, så blir alternativet å kjøpe slaver og prostituerte i utlandet hvor forholdene er ENDA dårligere.

Ugyldig argument er ugyldig.

Lenke til kommentar

Hadde jeg eller du blitt født i en boks, uten noen andre former for kontakt hadde heller ikke vi vist om hvordan mennesket egentlig er. Man kan ikke savne noe man i realiteten aldri har hatt, man kan ønske men ikke savne! 

Hei, jeg vil bare informere deg om at det du sier er helt feil og stemmer ikke overens med virkeligheten og biologien.

Om ingen hadde fortalt deg at å bli torturert er jævelig så hadde du utmerket godt forstått det selv.

Den kan heller ikke ønske frihet fordi den vet ikke at det eksisterer i utgangspunktet. 

Du kan aldri ønske å ikke bli torturert fordi du ikke vet at å ikke bli torturert er mulig? Du får ikke gjennomslag for det ugyldige argumentet der.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvorvidt vi trenger pels eller ikke i det moderne samfunnet vi har nå skal jeg ikke uttale meg noe om da jeg ikke har noen meninger om det.

Hvorvidt vi trenger pels eller ikke i det moderne samfunnet vi har nå skal jeg uttale meg noe om da jeg har meninger om det. Vi trenger ikke pels i det moderne samfunnet vi har nå.

Det jeg derimot vil uttale meg om er at det er synd å miste kultur og håndverks kunnskaper, fordi pels har vært en del av menneskets historie siden mennesket ble skapt gjennom en mutasjon.

Enig, det er synd å miste kultur og håndverks kunnskaper. Men det er stor fordel å bli kvitt den sadistiske praksisen å torturere dyr for luksusbehov. Mange mennesker liker å plage dyr, pelsoppdrettere er intet unntak. Denne form for industrialisert dyremishandling er noe helt nytt i menneskets historie, og ikke noe vi trenger å ta med oss videre.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvis du aldri hadde vist noe annet, og ingen andre hadde fortalt deg det så ville du trodd det var en del av rutinen. Jeg er absolutt for at bønder som behandler dyr elendig enten det er fisk, fugl, ku eller menneske skal straffes og nektes dyrehold. Men vi kan ikke dra alle i næringen over samme kam, det er som å si at alle menn er overgripere bare fordi de har penis, eller alle billister er fartsglade idioter fordi jeg og to andre av og til bryter fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nei, men jeg vet mye om smerte og hva det vil si å bli mishandlet på daglig basis, og ja gjøres det ofte nok over en lengre periode blir det en del av den daglige rutinen. Men siden du har vært hos alle oppdretterne, hvem av de er verst så de hvertfall kan stenges?

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Alle er verst, steng hele industrien.

Hvis du har vært lenket fast hele livet så betyr ikke det at du ikke vet hva frihet er. Dette vet vi fra mennesker som er oppvokst i fangeleirer og konsentrasjonsleirer.

Hvis du aldri har fått mat betyr ikke det at du ikke er sulten.

Argumentet ditt er i mine øyne på grensen til forkastelig.

Vet du hva biologiske behov er? Det er behov som er knyttet inn i selve eksistensen av å være et levende vesen.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slavedrift var en helt lovlig næring som skapte arbeidsplasser og verdier. Likefullt en forkastelig næring, slik pelsdyrnæringen har som kriterie å være.At dette forbys er helt greit.

Sammenligningen med slaveri er svak, det er en forskjell på dyr og mennesker og hvilke rettigheter man har.

Ja, har man den mentaliteten at alt man ikke liker skal forbys så tenker man nok slik, jeg foretrekker å stemme med lommeboka og at mine skattepenger ikke subsidierer dette fremfor forbud :)

Endret av FrittIndivid
Lenke til kommentar

Noen dyr har flere rettigheter enn mennesker har. Det er avhengig av tid og sted. Det er viktig å huske på at vi mennesker er også dyr.

Jeg har den mentaliteten at grov dyremishandling for luksusbehov skal forbys.

Og jeg ser hvor lett det er for noen dyr, som har mat og frihet uten tortur, å fullstendig bortforklare de enorme lidelsene andre dyr har. På grunn av at noen skal ha en "fin" jakke.

Jeg liker ikke hundeslagsmål, hanekamper og tyrefekting. Alt dette er heldigvis forbudt i Norge. Uavhengig av hva vi stemmer på med lommebøker og skattepenger. Det er bare så skammelig at pelsdyroppdrett ikke er på den listen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen dyr har flere rettigheter enn mennesker har. Det er avhengig av tid og sted. Det er viktig å huske på at vi mennesker er også dyr.

Jeg har den mentaliteten at grov dyremishandling for luksusbehov skal forbys.

Og jeg ser hvor lett det er for noen dyr, som har mat og frihet uten tortur, å fullstendig bortforklare de enorme lidelsene andre dyr har. På grunn av at noen skal ha en "fin" jakke.

Jeg liker ikke hundeslagsmål, hanekamper og tyrefekting. Alt dette er heldigvis forbudt i Norge. Uavhengig av hva vi stemmer på med lommebøker og skattepenger. Det er bare så skammelig at pelsdyroppdrett ikke er på den listen.

Pelsdyroppdrett er ikke mishandling så sant de holder seg til loven, og det er heller ikke slik at markedet i resten av verden forsvinner om vi forbyr det her i Norge, da flytter bare produksjonen seg en annen plass og forsetter som før i land med dårligere dyre-velferd enn oss.

At du ikke liker det er helt greit det, men da kan du simpelthen bare la være å gjøre det eller bidra til det, det er en vesentlig forskjell på det og det å ville bruke politikerne til å innskrenke vår frihet ved forby det :)

Lenke til kommentar

1) All pelsdyroppdrett er mishandling. Hva sier loven?

2) Har vi ikke forkastet argumentet om at produksjonen flytter seg enda? Det er jo ugyldig. Hvilke flere ugyldige argumenter skal vi bruke? Hvis du aldri har følt varme kan du ikke fryse?

3) At du ikke liker hundekamper er helt greit det, vi har politikere som har innskrenket vår frihet ved å forby det ved lov, det er en vesentlig forskjell på det og å simpelthen bare la være å gjøre det eller bidra til det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

1) All pelsdyroppdrett er mishandling. Hva sier loven?

2) Har vi ikke forkastet argumentet om at produksjonen flytter seg enda? Det er jo ugyldig. Hvilke flere ugyldige argumenter skal vi bruke? Hvis du aldri har følt varme kan du ikke fryse?

3) At du ikke liker hundekamper er helt greit det, vi har politikere som har innskrenket vår frihet ved å forby det ved lov, det er en vesentlig forskjell på det og å simpelthen bare la være å gjøre det eller bidra til det.

1. Nei, det er en fullt lovlig næringsvirksomhet som er regulert av ulike lover som skal sikre dyrenes velferd, en av grunnen til at norsk pels er så populært er nettopp at vi er kjent for å ta godt vare på dyrene :)

2. Det fortsatt et gyldig poeng, markedet for pels forsvinner ikke om Norge forbyr det selv om enkelte dyrevernere trur det :)

3. Bidrar man ikke til det er man ikke del av det, da kan man bare ignorere det og ikke innskrenke andre sin frihet ved å forby det kun fordi man ikke liker det selv, som egentlig ikke er noe godt argument.

Er forøvrig også verdt å nevne at 28 av 38 instanser som svarte på høringen om saken mente vi fortsatt bør tillate pelsdrift :)

Lenke til kommentar

Hva i ulike lover sikrer noe dyrevelferd i pelsnæringen? Det er jo ikke ett eneste dyr der som ikke blir mishandlet!

Tror du ikke slaveeiere har "lover" som skal "sikre" velferden til slavene sine? Norsk pelsdyrnæring er kjent for å systematisk mishandle dyr og påføre maksimal lidelse.

Markedet for barnearbeid forsvinner ikke av at vi I Norge forbyr det selv om enkelte menneskevernere trur det. Det er et gyldig poeng at da går bruken av barnearbeid til utlandet, der forholdene er mye verre :)

Bidrar man ikke til pedofili er man ikke del av det, da kan man bare ignorere det og ikke innskrenke pedofiles frihet ved å forby det kun fordi man ikke liker det selv, som egentlig ikke er noe godt argument :)

Bidrar du ikke til jødeutryddelsen er du ikke en del av det. Da kan du bare ignorere det istedenfor å innskrenke andres frihet til å drive på med det, bare fordi du ikke liker det :)

Jeg har sett høringer og instanser der 100 av 100 har svart ja til folkemord, voldtekter og mye annet grums.

Det er så mange forkastelige argument her at jeg begynner å forvente påstander som "de er bare dyr, de har ikke følelser" og "det gjør like vondt for dem å miste benet som det er for oss å ha flis i fingeren".

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...