Gå til innhold

Folket krever en avvikling av pelsindustrien!


Anbefalte innlegg

Nei, forskjellige for forskjellige dyr, poenget mitt var at skal dyret bli til pels er det dyremisshandling at dyret har begrenset leverom, men skal dyret ende opp på middagsbordet spiller det tydeligvis ingen rolle hvordan dyret er oppdrettet og behandlet i sin levetid! 

 

Det kommer vel an på hvem du spør. Jeg synes ikke hensikten helliger middelet. Om noe er mishandling av en dyreart, så er det mishandling også av en annen som har samme behov og oppfatning. Jeg er ikke ekspert på dyrs bevissthet og kognitive evner, men foretrekker å være litt på den sikre siden. Så høns i bur er galt akkurat som pelsdyr i bur etter mitt syn. Men laks i merder? Det vet jeg ikke.

 

Og ja, jeg faller som tidligere sagt for "bambi-faktoren" som folk flest. Så jeg er nok ikke helt konsekvent.

 

Nå synes jeg ikke det er galt at dyr ender på middagsbordet. Jeg har ikke etiske vansker med at dyr ender som pelskåper heller. Men begge deler forutsetter et forsvarlig dyrehold eller ditto jakt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det var du som påsto at laks ikke har følelser [...].

Hvor?
Post 270:

 

Fisk har ikke bevissthet og evne til å føle lidelse på samme nivå.

 

 

Hmmm, ikke at han ikke kan svare for seg selv men alle ser da at denne konklusjonen blir søkt og uærlig ettersom disse to utsagn ikke motsier hverandre på noen måte.

Lenke til kommentar

Nei, forskjellige for forskjellige dyr, poenget mitt var at skal dyret bli til pels er det dyremisshandling at dyret har begrenset leverom, men skal dyret ende opp på middagsbordet spiller det tydeligvis ingen rolle hvordan dyret er oppdrettet og behandlet i sin levetid!

Ja så pelsdyr har helt ulike behov enn fjærkre. Når to ulike arter behandles på samme måte kan det medføre det at man mishandler ett eller begge dyrene. I praksis mishandles minst ett av de to.

 

Om dyret skal bli pels eller mat spiller ingen rolle for om det blir mishandlet eller ikke. Mishandlingen inntrer når vi behandler et dyr stikk i strid med dyrets biologiske behov.

 

Vi kan godt diskutere hvordan dyr behandles i matproduksjon, men det blir en helt annen diskusjon. Jeg står ikke i veien for å bedre behandling av dyr uavhengig av hvilken industri det er.

 

Folk flest, som Geir illustrerer, har kanskje relativ empati. Man kan likevel være konsekvent å slå ned på all dyremishandling enten det er vortesvin eller rådyr.

 

Mishandling er relativt til dyrets bevissthet og evne til å føle smerte.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Vennligst forklar hvordan noe som ikke har bevissthet kan ha følelser.

 

Og i farten kan du kanskje avklare hva du mener med "følelser", ettersom det er mulig vi prater om forskjellige ting?

Med følelser så snakker jeg om nervesystemet. Ingen steder har jeg skrevet at fisk ikke har bevissthet (selv om de antagelig ikke har det).

 

Har jeg sagt at noe som ikke har bevissthet kan ha følelser?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

 

Vennligst forklar hvordan noe som ikke har bevissthet kan ha følelser.

 

Og i farten kan du kanskje avklare hva du mener med "følelser", ettersom det er mulig vi prater om forskjellige ting?

Med følelser så snakker jeg om nervesystemet. Ingen steder har jeg skrevet at fisk ikke har bevissthet (selv om de antagelig ikke har det).
Da hadde det vel vært bedre om du brukte ordet "nervesystem" istedenfor følelser som nok det fleste, meg inkludert, assosierer med menneskelige følelser som glede, sorg, etc.

 

Denne typen følelser tror jeg er umulig uten bevissthet.

 

Din type følelser, dvs nervesystem, har nesten alle dyr, inkludert myggen. Bør vi unnlate å skade myggen fordi den har følelser (aka nervesystem)?

 

amca_img_hp-slideshow-01.jpg

 

 

Dog nå som det er avklart at med følelser betyr nervesystem så fremstpr denne som noe underlig

Det finnes mennesker i pelsdyrnæringen som ikke tror at dyr har følelser.

 

Mener du virkelig at det finnes mennesker i pelsdyrnæringen som ikke tror at dyr har NERVESYSTEM?

 

Kan du vennligst legge frem bare ETT ENESTE eksempel slik at vi alle kan le oss skakke sammen med deg av disse idiotene?

 

 

Eller er det kun at ditt ordvalg forsøker å spille på folks nervesystem?

 

https://sml.snl.no/f%C3%B8lelse

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fisk har ikke bevissthet og evne til å føle lidelse på samme nivå."

 

Dette leser jeg som at:

Fisk har ikke bevissthet og evne til å føle lidelse på samme nivå som dyrene i pelsdyrnæringen. 

Altså sier han ikke at fisk ikke har bevissthet eller følelser - han sier at det ikke er på samme nivå som mink og rev. 

:)

Endret av Turtledove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste visst feil.

 

Jeg leste

 

1. Fisk har ikke bevissthet

2. Fisk har ikke evne til å føle lidelse på samme nivå som dyrene i pelsdyrnæringen.

 

Jeg burde visst ha lest

 

1. Fisk har ikke bevissthet på samme nivå som dyrene i pelsdyrnæringen

2. Fisk har ikke evne til å føle lidelse på samme nivå som dyrene i pelsdyrnæringen.

 

Dog, ettersom "følelser" visstnok betyr "nervesystem" på Abigorsk, klarer jeg ikke lenger å skimte noen mening med punkt 2.

 

Samtidig våger jeg meg frempå med påstanden

 

Dyrene i pelsdyrnæringen har ikke bevissthet på samme nivå som mennesker

 

Dog, det er noe uklart for meg om forskjellene i bevissthet mellom mennesker, pelsdyr og fisk har noen spesiell relevans her, men der må vel være en eller annen relevans siden graden av bevissthet har blitt fremmet i debatten som en faktor.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da hadde det vel vært bedre om du brukte ordet "nervesystem" istedenfor følelser som nok det fleste, meg inkludert, assosierer med menneskelige følelser som glede, sorg, etc.

Det burde jeg ha gjort. Jeg hadde i utgangspunktet ikke definert betydning av ordet. Meningen var følelser, men akkurat som mat, frihet og instinkter så er dette også noe gjelder pelsdyr. Da snakker jeg om for eksempel sult, frykt, redsel, glede osv. Men nå snakker jeg jo med mennesker som ikke vet at andre levende vesener enn seg selv innehar følelser. Jeg utgår hvertfall fra at du vet at du i det minste selv har følelser.
Lenke til kommentar

Mener du virkelig at det finnes mennesker i pelsdyrnæringen som ikke tror at dyr har NERVESYSTEM?

 

Kan du vennligst legge frem bare ETT ENESTE eksempel slik at vi alle kan le oss skakke sammen med deg av disse idiotene?

Du nøler ikke med å le av andres uvitenhet. Det er like latterlig med deg for eksempel som ikke vet at pelsdyr har følelser. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

"Fisk har ikke bevissthet og evne til å føle lidelse på samme nivå."

 

Dette leser jeg som at:

Fisk har ikke bevissthet og evne til å føle lidelse på samme nivå som dyrene i pelsdyrnæringen. 

Altså sier han ikke at fisk ikke har bevissthet eller følelser - han sier at det ikke er på samme nivå som mink og rev. 

:)

Det er riktig.

 

At mer avanserte pattedyr ikke har samme bevissthet (som fisk) og (ikke har samme) nervesystem som fisk er et vitenskapelig faktum.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

 

Mener du virkelig at det finnes mennesker i pelsdyrnæringen som ikke tror at dyr har NERVESYSTEM?

 

Kan du vennligst legge frem bare ETT ENESTE eksempel slik at vi alle kan le oss skakke sammen med deg av disse idiotene?

Du nøler ikke med å le av andres uvitenhet. Det er like latterlig med deg for eksempel som ikke vet at pelsdyr har følelser.
Følelser som i nervesystem, eller følelser som under?

 

Følelser eller emosjoner henger sammen med det ubevisste og tankene vi tenker uten bestandig å være klar over. Disse tankene lar seg ikke bestandig kontrollere av selve individet, f.eks. at ingen kan være lykkelig når man ønsker det selv. Det som er med på å påvirke det ubevisste, er andre menneskers reaksjoner på oss. Dette gjelder spesielt mennesker som har betydning for våre liv.

 

Følelser spiller en avgjørende rolle i menneskenes liv, enten det gjelder samarbeid i sosiale grupper, seksualitet og reproduksjon eller som motivasjon for handlinger og valg. Ifølge den biologiske utviklingslæren har følelser derfor vært nødvendige for menneskers og dyrs overlevelse som arter.

 

...

Vi kan identifisere fem grunnleggende følelser, som har utallige variasjoner, og som også spedbarn kan uttrykke:

 

Frykt

Hat

Glede

Sorg

Sinne

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8lelser

 

 

Jeg må vel si at jeg ikke vet om minken hater oppdretteren, eller gleder seg til å se ham, og det forekommer meg vanskelig kunne bekrefte/avkrefte dette.

 

Det kan dog virke som hunder kan føle glede (når eieren kommer hjem) og frykt når den blir avstraffet etter å ha gjort noe galt, katter derimot ...

 

Om minker i dette hendseende ligner mer på hunder eller katter har jeg ikke grunnlag til å uttale meg om.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet om minken hater oppdretteren eller ikke. Og det forekommer meg utrolig enkelt å bekrefte/avkrefte dette. Visste du at dyr kan kommunisere?

 

Jeg visste at pc har cpu, men jeg var ikke klar over at mobiltelefonen hadde cpu.

 

Du er den første jeg har sett i hele mitt liv som ikke vet at katter har følelser. Har du noen gang sett en katt?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Dog, det er noe uklart for meg om forskjellene i bevissthet mellom mennesker, pelsdyr og fisk har noen spesiell relevans her, men der må vel være en eller annen relevans siden graden av bevissthet har blitt fremmet i debatten som en faktor.

Hvis ikke graden av bevissthet har relevans så er det like greit å mishandle pelsdyr som det er å mishandle mennesker.

Lenke til kommentar

Du er den første jeg har sett i hele mitt liv som ikke vet at katter har følelser. Har du noen gang sett en katt?

Jeg er fullt klar over at katter har ett nervesystem (det du betegner som følelser), men ussikker på om de opplever

 

Frykt

Hat

Glede

Sorg

Sinne

 

som er slikt jeg betegner som følelser.

 

Jada jeg har sett masse katter, mink derimot er det veldig lenge siden jeg så sist så jeg husker ikke stort fra det.

 

Hvis ikke graden av bevissthet har relevans så er det like greit å mishandle pelsdyr som det er å mishandle mennesker.

Så ditt grunnlag er at fisk ikke har en tilstrekkelig utviklet bevissthet dermed er det greit å mishandle fisk, men ettersom mink har en bevissthet som ligger over grensen så er det ikke greit å mishandle mink?

 

Har jeg forstått deg rett?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Hvis ikke graden av bevissthet har relevans så er det like greit å mishandle pelsdyr som det er å mishandle mennesker.

Så ditt grunnlag er at fisk ikke har en tilstrekkelig utviklet bevissthet dermed er det greit å mishandle fisk, men ettersom mink har en bevissthet som ligger over grensen så er det ikke greit å mishandle mink?

 

Har jeg forstått deg rett?

 

Nei du har ikke forstått meg rett.

 

Er det slik at siden du ikke vet at andre levende organismer har følelser, så er det greit å mishandle andre levende organismer?

 

Er det greit at jeg mishandler deg dersom jeg ikke vet at du har følelser?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...