Gå til innhold

Folket krever en avvikling av pelsindustrien!

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

Og for å sette ting litt i perspektiv, en større andel av menneskeheten blir født under dårlige forhold, vokser opp under dårlige forhold, og faen meg så dør ikke majoritet av menneskeheten under uverdige forhold. Og det folk her til lands, hvor majoriteten av den eldre befolkningen faktisk dør under statstyrt tortur, klager over er noen dyr som har blir avlet fram og til blir til klær for en liten andel av befolkningen som har liten eller ingen bakkekontakt med den virkelige verden. Ja la oss stenge pelsfarmer, men la oss først gi de gamle en mer verdig død enn hva staten tilbyr før vi går og fratar folk som faktisk betaler skatt av de gjør næringsgrunnlaget deres!!!

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sagt noe imot det du skriver der, Lord Nuker. Jeg sier bare at jeg er imot pelsdyrnæringa, og jeg har oppgitt flere grunner for nettopp det. 

Jeg er helt enig med deg i at det er mange andre ting som også må endres, men det er ikke det vi diskuterer i denne tråden. 

Skatteflyktning: Jeg er litt usikker på hva du prøvde å si på forrige side (#198). Kan du omformulere det for meg? =) 

Lenke til kommentar

Og for å sette ting litt i perspektiv, en større andel av menneskeheten blir født under dårlige forhold, vokser opp under dårlige forhold, og faen meg så dør ikke majoritet av menneskeheten under uverdige forhold. Og det folk her til lands, hvor majoriteten av den eldre befolkningen faktisk dør under statstyrt tortur, klager over er noen dyr som har blir avlet fram og til blir til klær for en liten andel av befolkningen som har liten eller ingen bakkekontakt med den virkelige verden. Ja la oss stenge pelsfarmer, men la oss først gi de gamle en mer verdig død enn hva staten tilbyr før vi går og fratar folk som faktisk betaler skatt av de gjør næringsgrunnlaget deres!!!

Nå må du ikke begynne å ta Skatteflykningens politiske sleivspark bokstavelig..

Stikkord er omstrukturering. Det gjøres overalt hele tiden i alle grener av arbeidslivet. Det er bare ett tidsspørsmål for når dette pålegges pelsdyrnæringen og det er ikke uten grunn. Manglende samfunnsnytte, dårlig regnskap og videobevis for gjentatte grove lovbrudd er alt vi trenger for å legitimere det.

Lenke til kommentar

Skatteflyktning: Jeg er litt usikker på hva du prøvde å si på forrige side (#198). Kan du omformulere det for meg? =) 

Dere motstandere har to alternativer:

A. Overbevise oppdretterne til å slutte basert på deres argumenter

B. Bruke (trusler om) vold mot oppdretterne for å tvinge dem til å slutte

A forekommer meg helt legitimt, mens B fullstendig illegitimt, men det kan jo være greit å få høre hvorfor noen av dere syns det er greit å ty til vold mot personer, (på tross av at disse også er dyr)?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du glemte det tredje alternativet hvor verken deres argumenter eller vold vil spille inn på noen måte. Ingen grunn til å dramatisere dette mer enn hva drama allerede er for dyrene som blir brukt i ett kynisk spill om profitt.

Lenke til kommentar

Ah, så det var det du mente ja. 

Jøye meg. 

A: Det ville vært bortkastet tid. De bryr seg kun om 1 ting, og det er å tjene penger. Hvordan dyrene har det spiller null rolle for dem. 

B: Hvorfor skal vi bruke trusler om vold? Vi bruker ikke vold som straff her i Norge. 

Håpet er å få politikerne til å åpne øynene og se hva som faktisk skjer her. Det er en grunn for at pelsdyrnæringen er mest utsatt når det gjelder akkurat dette, og det er ikke fordi det er en liten næring (og derfor står svakere, som noen nevnte tidligere i tråden), men fordi en så stor andel av gårdene ikke driver stedet på en forsvarlig måte for dyrene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nå må du ikke begynne å ta Skatteflykningens politiske sleivspark bokstavelig..

Stikkord er omstrukturering. Det gjøres overalt hele tiden i alle grener av arbeidslivet. Det er bare ett tidsspørsmål for når dette pålegges pelsdyrnæringen og det er ikke uten grunn. Manglende samfunnsnytte, dårlig regnskap og videobevis for gjentatte grove lovbrudd er alt vi trenger for å legitimere det.

Jeg tar ikke Skatteflyktningens politiske sleivspark bokstavelige, derimot så reflekter jeg og danner mine egne meninger basert på den faktaen jeg har tilgjengelig, noe som igjen betyr at sett i et større bilde, hvor mennesket topper næringskjeden så blir banalt å skrike stakkars dyr osv. når det faktisk er en minoritets næring, hvor som jeg flere ganger har skrevet at det finnes råtne egg, men at man ikke dermed kan dra de alle over samme kam. Det er faktisk, utrolig nok kanskje for dyrevernsfanatikere enkelte pelsdyr holdere som genuint bryr seg om dyrene sine.

Problemet her inne er som jeg også har skrevet flere ganger, nemlig mangel på kildekritikk! Hadde jeg laget en dokumentar eller annet nyhetsstoff om en næring jeg ikke likte ville jeg selvfølgelig fremstilt den på verst mulig måte, det er faktisk naturens gang. Som jeg skrev i to innlegg tilbake, hadde jeg laget en dokumentar om gleden å bryte fartsgrensen ville jeg ikke hatt med et trafikk offer, det sier seg selv!    

Og hadde alle opplyste, og mindre opplyste fanatikere her inne, for ja, det er slik dere oppfører dere tidevis faktisk, lagt energien i det som hadde betydd noe for menneskeheten og dens situasjon. Merkelig nok skriker en del av dere ut både det ene og det andre når staten påtvinger dere noe dere ikke liker, men at staten skal gå inn og avvikle en hel næring for 331 oppdrettere (2009 tall, det har sikkert synket) det vil dere! Og bare for gi en pekepinne, i 2013 støttet faktisk 68% av landets bønder! riktig, de som driver den politisk riktige dyreholdet, pelsdyrnæringen

Og siden jeg er inne på kildekritikk, her mine kilder!

http://no.wikipedia.org/wiki/Pelsdyroppdrett#Pelsdyroppdrett_i_Norge

http://www.tv2.no/a/3986051. 

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Vent nå litt. Hvis vi fokuserer på menneskeheten er det du skriver her så feil at det er vanskelig å bomme mer, men la oss holde oss 'her til lands'. Vi har hatt tilnærmet kontinuerlig realvekst i BNP, noe som betyr at Norge som helhet blir rikere og rikere. Jeg er ganske ung, så de fleste jobbene jeg har hatt har vært på minstelønnsnivå eller relativt nært. Felles for alle er positiv reallønnsvekst år etter år. Minstepensjonister og uføretrygdede, de 'svakeste' i samfunnet, får utbetalt summer jeg som student bare kan drømme om. Likevel har jeg råd til egen leilighet, selv uten at pappa betaler.

Ikke bare reagerer jeg kraftig på det du karakteriserer som dårlige forhold, men det at det liksom skal gjelde enn større andel enn før høres helt på trynet ut. Verden går fremover dag etter dag, og vi i Norge har det ekstremt bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ja, vi i Norge har det generelt veldig bra, men kan man ta alle pelsdyroppdrettere under samme kam, kan ikke jeg da ta menneskeheten under samme kam og dra inn alle på kloden? Og jeg snakket ikke om minste pensjonister eller uføretrygde, men de som staten har fått ansvaret for, enten via sykehus eller indirekte via kommunale budsjetter som igjen styrer sykehjem og andre institusjoner. For mennesker blir dessverre av og til behandlet som dyr på institusjoner og man kan faktisk dra paralleller hvordan en institusjon funger slik en stor andel her inne mener at en pelsdyrfarm fungerer. Hvis jeg hadde sagt til deg at det normale å gjøre med en gammel person som faktisk er klar og prøver å sulte seg ihjel for å slippe smerte er å tvangsfore de, hvordan ville du reagert på det?

Poenget mitt er, og ja jeg er en menneskelig egoist, at fremfor å alltid skulle beskytte alle dyrene her til lands, og ja, jeg missliker dyremishandling like mye som de aller fleste andre, så burde vi faktisk begynne å ta tak i de tingene som betyr noe for oss mennesker. Og fremfor å kreve at staten skal forby næringen, fjern næringsgrunnlaget til farmene slik at de stopper av seg selv. Et alternativt til å få gjennomført dette er å f.eks. sette stoppe for import og eksport av pels via lovlige kanaler. En annen måte er å drive en større opplysningskampanje basert på fakta, og ​virkelighetsforståelse. Og med det mener jeg ikke det fanatiske synet her inne men en faktisk undersøkelse hvor man besøker oppdretterne, sier hvorfor man kommer og spør om å få se gården, og jeg sikker på at i 9,5 av 10 bønder vil si ja, bare se deg rundt. Og majoriteten vil sikkert også være glade hvis dere oppdager noe som er galt og sier ifra, for jeg regner med at de som alle andre som bedriver et yrke har en yrkestolthet.   

Men sluttresultat mitt kan vel kanskje oppsummeres slik, bruker dyrevernsfanatikerene, for det er i realiteten det de er all sin energi på å få stanset pelsdyrsnæringen vil nok majoriteten av den norske befolkningen si, "høh, jaja" og gå videre som ingenting har skjedd, Eller man kan bruke tiden litt mer fornuftig hjelpe til der det faktisk trengs blant befolkningen. Men som skrevet, jeg er en menneske egoist...    

Lenke til kommentar

For meg, og ekstremt mange andre, så er det viktig å ta vare på dyrene og velferden deres. Det betyr noe for "oss mennesker". 

Vi trenger å la være å plage dyrene. 

Nå har vi jo faktisk dratt frem eksempler på norske pelsdyrfarmer, og ikke fra alle andre mulige plasser. Det viser hvordan faktiske forhold er på mange av farmene, og det er langt, langt, LANGT vekk fra det som er i nærheten av akseptabelt. 

Jeg har ingen problem med virkelighetsforståelsen. Det er for meg veldig klart hva som skjer. 

Igjen vil jeg minne om at vi diskuterer pelsdyrnæring i denne tråden, ikke eldreomsorg, institusjoner o.l. Jeg er enig i at det er mange grep å gjøre andre steder også, men hvorfor er det så galt av oss å ville hjelpe dyr som lider for det? Hvorfor er det det du henger deg opp i? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Verden er ikke svart eller hvit, men overraskende mange nyanser av grått. Som jeg skrev tidligere, det finnes gode pelsfarmer og det finnes de som driver de dårlige.

Det finnes ikke en eneste "god" pelsdyrfarm. Det blir som å si at det finnes dårlige konsentrasjonsleire og det finnes gode konsentrasjonsleire. Pelsdyrnæringen er designet slik at det skal påføre mest mulig lidelse for dyra.
Lenke til kommentar

Men ifølge ditt eget argument (så lenge det finnes noe værre, så kan vi ikke rette opp i andre feil) så må vi faktisk få slutt på krig, sult og undertrykkelse i en rekke land før vi i det hele tatt kan kritisere eldreomsorg i Norge. Fordi krig og sult og undertrykkelse i land som Syria, Nord-Korea og Saudi-Arabia er så til de grader mye verre enn hva noen pensjonist opplever i Norge.

Når vi vet at alle dyrene har det jævlig, hvorfor ikke dra hele næringen over samme kam og si at alle dyrene har det jævlig?

Det er ikke slik at vi ikke kan stoppe import og eksport av pels fordi vi har forbudt pelsnæringen! Det er ikke slik at fordi barn blir massakrert på denne jorda, så kan vi ikke tenke på å løse mindre problemer.

Hvorfor må dyremishandlingen forsvares og unnskyldes for enhver pris?

Om noen kritiserer eller sier at noe er galt, så er det ingen i pelsdyrnæringen som bryr seg. Industrien har vært gal helt siden starten, de har aldri tatt hensyn til kritikk eller biologiske behov. Det eneste de tar hensyn til er penger og risikoen for å havne i fengsel.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

A forekommer meg helt legitimt, mens B fullstendig illegitimt, men det kan jo være greit å få høre hvorfor noen av dere syns det er greit å ty til vold mot personer, (på tross av at disse også er dyr)?

Alle diskusjoner må handle om deg. Det eneste temaet som gjelder er ditt tema. Kun ett tema. Ingen andre tema. Hele tiden. Alltid. Uten unntak.

Monodiskutant. Ensidig. Kjedelig.

Det er ingen som snakker om trusler om vold her, så det kan du pakke bort.

Lenke til kommentar

Ah, så det var det du mente ja. 

Jøye meg. 

A: Det ville vært bortkastet tid. De bryr seg kun om 1 ting, og det er å tjene penger. Hvordan dyrene har det spiller null rolle for dem. 

B: Hvorfor skal vi bruke trusler om vold? Vi bruker ikke vold som straff her i Norge. 

Håpet er å få politikerne til å åpne øynene og se hva som faktisk skjer her. Det er en grunn for at pelsdyrnæringen er mest utsatt når det gjelder akkurat dette, og det er ikke fordi det er en liten næring (og derfor står svakere, som noen nevnte tidligere i tråden), men fordi en så stor andel av gårdene ikke driver stedet på en forsvarlig måte for dyrene. 

Så du vil at politikerne skal enten overtale dem eller bruke vold mot dem på dine vegne?

Du glemte det tredje alternativet hvor verken deres argumenter eller vold vil spille inn på noen måte. Ingen grunn til å dramatisere dette mer enn hva drama allerede er for dyrene som blir brukt i ett kynisk spill om profitt.

Du glemte også det tredje alternativet, så nå venter man i spenning.
Lenke til kommentar

Vi bruker ikke vold som straff i Norge. Hvorfor blander du inn vold hele tiden?

Jeg vil at politikerne skal ta denne debatten om pelsdyrnæringen seriøst og sette en stopper for hele driften. Ikke med vold, men med lov. 

Ett lovforbud ER en trussel om voldsbruk mot oppdretterne.

At du ønsker at politikerne (via politiet) skal stå for voldbruken mot oppdretterne for å tvinge disse til å følge din vilje, endrer ikke faktum at det er vold du ønsker å ta ibruk.

Enten slutter du med pelsoppdrett, eller så kommer politiet og tar deg (med vold)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

I Norge er det vanlig praksis å bruke bøter og fengselsstraff som virkemiddel for å få folk til å følge loven. Jeg skjønner ikke hvor volden kommer inn her? Mener du at det er vold i det de tar inn noen for avhør, f.eks? At lovbryterne ikke samarbeider kan du ikke laste politiet, eller meg, for. Det kreves at vi jobber sammen for å lage et godt samfunn. 

Dyrene lider i burene. Er ikke det mishandling? Vil ikke det bli karakterisert som vold? 

Lenke til kommentar

I Norge er det vanlig praksis å bruke bøter og fengselsstraff som virkemiddel for å få folk til å følge loven. Jeg skjønner ikke hvor volden kommer inn her? Mener du at det er vold i det de tar inn noen for avhør, f.eks? At lovbryterne ikke samarbeider kan du ikke laste politiet, eller meg, for.

De er ikke lovbrytere, det er du som vil stemple dem som lovbrytere nettopp for kunne bruke vold (via politiet) for å tvinge dem til å adlyde din vilje.

Det kreves at vi jobber sammen for å lage et godt samfunn.

Jobbe sammen er noe vi gjør frivillig, det du KREVER er at andre skal adlyde deg enten de vil eller ikke.

Det er mulig det er ett godt samfunn for deg (de fleste diktatorer syns deres samfunn er helt utmerkede), men ville de ha vært ett godt samfunn om oppdretterne hadde slått seg sammen og fått igjennom en lovendring som gjør at poltiet kan bruke vold mot deg om du fortsetter i den jobben du har, og trives med?

Dyrene lider i burene. Er ikke det mishandling? Vil ikke det bli karakterisert som vold? 

Utvilsomt, derfor spurte jeg tidligere om du syns det var greit å bruke vold mot mennesker, men ikke mot dyr. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nytter egentlig ikke å diskutere dette, det bunner alltid i et forskjellig grunnleggende syn på dyr. I mitt hode er mennesket over andre dyr i næringskjeden, og det er derfor null problem å sette de i bur eller båser å bruke de til våre egne formål så lenge de ikke lider unødvendig. Og det gjør de ikke så lenge norges lovverk blir opprettholdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...