Abigor Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Igjen med det argumentet? Da kan vi like gjerne tillate pedofili i Norge, for voldtatte unger har det dårligere i andre land enn i Norge. Pedofile kommer ikke til å flagge ut av landet om vi har et forbud, det vil derimot pelsdriften og ta med seg de 500 millionene de skaper i verdier hvert år med seg Så hyggelig for alle de barna som ble voldtatt av pedofile turister da, de ble visst ikke voldtatt allikevel? Jeg synes argumentet vitner om total moralsk kapitulasjon. Pelsdyrnæringen er drevet av mennesker som enten liker å mishandle dyr, eller som ikke vet hva dyr er. Pelsdyrnæringen står for systematisk mishandling av dyr. Vi kan ikke kritisere andre land for denne vederstyggeligheten før vi vasker opp hjemme. Når vi har forbudt pelsdyrnæringen så blir vi et forbilde som andre kan følge etter. Hvis alle hadde tenkt slik du gjør så hadde vi hatt mye rart som var lovlig, for eksempel slaveri, barnearbeid, pedofili og narkotika. Endret 7. mai 2015 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Vel, du står for idiotisme og fanatisme, likevel lar vi deg rante i vei. Kom ned fra fanatiker hylla og se verden i et ordentlig syn... Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Pedofile kommer ikke til å flagge ut av landet om vi har et forbud, ... Jo. Norske pedofile valfarter eller bosetter seg i betydelig antall (ifølge Kripos 100-150 stykker) i land der det er lettere å drive den geskjeften. Om de skaper noen verdier med sin virksomhet (bortsett fra å legge igjen trygden/inntekten sin der de reiser) er vel heller tvilsomt, men det ville neppe være noe godt argument for å la dem drive på her til lands... Geir 100-150 av hvor mange? Tipper det er en svært liten andel av totalen, for pelsnæringen vil det derimot være snakk om 100% som flagger ut om vi innfører forbud her, men markedet vil ikke forsvinne Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Verden er ikke svart eller hvit, men overraskende mange nyanser av grått. Som jeg skrev tidligere, det finnes gode pelsfarmer og det finnes de som driver de dårlige. Men slik er det med all dyrehold. Grunnen til at pelsdyrfarmene blir så trakassert er fordi de er få og dermed et lett mål. Prøv å gjør det samme mot de som driver en melkegård, der er det på samme nivå, trange båser, pumpe maskiner, og så fort dyret ikke lenger produktivt, ut på tunet og skudd i hodet eller hvordan de velger å avlive en ku. Men det er en praksis ingen vil rakke ned på fordi den samfunnsnyttig og fordi antall melkebønder store sett i forhold til de som driver med pels. Men vi trenger begge næringene, fordi det enklere å holde kontroll på norsk pelsnæring enn utenlandsk, samt det er faktisk kultur og et håndverk som vi burde holde i livet. Norge har selv tatt livet av altfor mange håndverk fordi samfunnet ikke ser det som en nødvendig del lenger, og dermed dør også en del av kultur Norge. Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Igjen med det argumentet? Da kan vi like gjerne tillate pedofili i Norge, for voldtatte unger har det dårligere i andre land enn i Norge. Pedofile kommer ikke til å flagge ut av landet om vi har et forbud, det vil derimot pelsdriften og ta med seg de 500 millionene de skaper i verdier hvert år med seg Så hyggelig for alle de barna som ble voldtatt av pedofile turister da, de ble visst ikke voldtatt allikevel? Jeg synes argumentet vitner om total moralsk kapitulasjon. Pelsdyrnæringen er drevet av mennesker som enten liker å mishandle dyr, eller som ikke vet hva dyr er. Pelsdyrnæringen står for systematisk mishandling av dyr. Vi kan ikke kritisere andre land for denne vederstyggeligheten før vi vasker opp hjemme. Når vi har forbudt pelsdyrnæringen så blir vi et forbilde som andre kan følge etter. Hvis alle hadde tenkt slik du gjør så hadde vi hatt mye rart som var lovlig, for eksempel slaveri, barnearbeid, pedofili og narkotika. Se svaret mitt til TWFA Nei, det skjer lovbrudd i den næringen på samme måte som det skjer andre steder og det er helt klart et problem, det er likevel ikke det samme som at det skjer systematisk mishandling slik som hevder. Du dikter opp din egen definisjon på hva mishandling er og bruker det som argument for forbud, selv om det eneste du har klart å komme med er at du ikke liker pels og derfor må det forbys. Sammenligningene dine med jødeutryddelsen og slaveri vitner vel om at du ikke har noe særlig annet å komme med heller Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 100-150 av hvor mange? Tipper det er en svært liten andel av totalen, for pelsnæringen vil det derimot være snakk om 100% som flagger ut om vi innfører forbud her, men markedet vil ikke forsvinne Ingen anelse om hvor mange pedofile det er i Norge. Om det er en god eller dårlig ting kan selvsagt diskuteres. Nei, markedet for pels forsvinner nok ikke. Til det er det for mange land som skal gjennom tiden med nyrikdom, som i Russland og Kina. Men nå er jo ikke min ambisjon at vi skal forby hverken tilbud eller etterspørsel, men at negativ PR skal føre til at i hvert fall den innenlandske etterspørselen forsvinner. (Et sted må vi begynne.) Og så kan bransjen (igjen den innenlandske) dø en stille død for min del, hvis den blir så stigmatisert at de lar være. (Ja, det forutsetter at min oppfatning av bransjen ikke er helt hinsides realitetene.) Geir Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) 100-150 av hvor mange? Tipper det er en svært liten andel av totalen, for pelsnæringen vil det derimot være snakk om 100% som flagger ut om vi innfører forbud her, men markedet vil ikke forsvinne Ingen anelse om hvor mange pedofile det er i Norge. Om det er en god eller dårlig ting kan selvsagt diskuteres. Nei, markedet for pels forsvinner nok ikke. Til det er det for mange land som skal gjennom tiden med nyrikdom, som i Russland og Kina. Men nå er jo ikke min ambisjon at vi skal forby hverken tilbud eller etterspørsel, men at negativ PR skal føre til at i hvert fall den innenlandske etterspørselen forsvinner. (Et sted må vi begynne.) Og så kan bransjen (igjen den innenlandske) dø en stille død for min del, hvis den blir så stigmatisert at de lar være. (Ja, det forutsetter at min oppfatning av bransjen ikke er helt hinsides realitetene.) Geir Jeg heller nok mot at det er en god ting at det er få Mesteparten av pelsen som produseres i Norge idag går til eksport, og utenlandsk etterspørsel forsvinner ikke med et forbud, produksjonen i Norge som er kjent for å ha god dyrevelferd derimot... Endret 7. mai 2015 av FrittIndivid Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Mesteparten av pelsen som produseres i Norge idag går til eksport, og utenlandsk etterspørsel forsvinner ikke med et forbud, produksjonen i Norge som er kjent for å ha god dyrevelferd derimot... Men nå er det ikke det den er kjent for. Da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Og har den det ikke, så fortjener den ikke livets rett, ikke en gang om de utenlandske er verre. Nå snakker jeg som sagt ikke om et forbud, men om holdningsendringer. Ingen bransjer har krav på vern mot kritikk. Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Når Norges pelsdyralslag lager filmene sine gjør de alt klart, rydder og avliver de døde dyrene før filming.Seigliva beist de minkene ... De velger også de farmene som ser mest moderne og nyere ut. Når dyrevernere bryter seg inn på gårdene, ser man den virkelige sannheten! Sjekk denne dokumentaren på NRK: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDUP11001814/09-12-2014 Sannheten får man sjelden fra noen av partene i en konflikt, ei heller fra media. 2 Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Mesteparten av pelsen som produseres i Norge idag går til eksport, og utenlandsk etterspørsel forsvinner ikke med et forbud, produksjonen i Norge som er kjent for å ha god dyrevelferd derimot... Men nå er det ikke det den er kjent for. Da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Og har den det ikke, så fortjener den ikke livets rett, ikke en gang om de utenlandske er verre. Nå snakker jeg som sagt ikke om et forbud, men om holdningsendringer. Ingen bransjer har krav på vern mot kritikk. Geir I utlandet er norske pelsprodusenter kjent for å gi dyrene god velferd, som igjen gir god kvalitet på pelsen. Det var noe av det som kom frem i høringene om saken: https://www.regjeringen.no/contentassets/a42644d3c0464af5bb4614d7fae49a24/moteskolen-as-esmod-oslo.pdf Nei, du har ikke snakket om forbud, men andre her inn har det Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Pedofile kommer ikke til å flagge ut av landet om vi har et forbud, ... Jo. Norske pedofile valfarter eller bosetter seg i betydelig antall (ifølge Kripos 100-150 stykker) i land der det er lettere å drive den geskjeften. Om de skaper noen verdier med sin virksomhet (bortsett fra å legge igjen trygden/inntekten sin der de reiser) er vel heller tvilsomt, men det ville neppe være noe godt argument for å la dem drive på her til lands... Geir 100-150 av hvor mange? Tipper det er en svært liten andel av totalen, for pelsnæringen vil det derimot være snakk om 100% som flagger ut om vi innfører forbud her, men markedet vil ikke forsvinne De kommer ikke til å flagge ut men få subsidier til å restrukturere driften til å omfatte annet dyrehold. Ett som ikke innebærer dyreplaging for profitt. Ett som kanskje produserer noe litt mer matnyttig enn snobbepels for Frogner fruene. Man skulle tro alle andre enn pelsdyrfarmerne selv klarte å se verdien i dette. Endret 7. mai 2015 av Thoto79 Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Pedofile kommer ikke til å flagge ut av landet om vi har et forbud, ... Jo. Norske pedofile valfarter eller bosetter seg i betydelig antall (ifølge Kripos 100-150 stykker) i land der det er lettere å drive den geskjeften. Om de skaper noen verdier med sin virksomhet (bortsett fra å legge igjen trygden/inntekten sin der de reiser) er vel heller tvilsomt, men det ville neppe være noe godt argument for å la dem drive på her til lands... Geir 100-150 av hvor mange? Tipper det er en svært liten andel av totalen, for pelsnæringen vil det derimot være snakk om 100% som flagger ut om vi innfører forbud her, men markedet vil ikke forsvinne De kommer ikke til å flagge ut men få subsidier til å restrukturere driften til å omfatte annet dyrehold. Ett som ikke innebærer dyreplaging for profitt. Ett som kanskje produserer noe litt mer matnyttig enn snobbepels for Frogner fruene. Man skulle tro alle andre enn pelsdyrfarmerne selv klarte å se verdien i dette. Frognerfruene kjøper ikke pelsen vi produserer i Norge, den selges til utlandet og gir 500 millioner kroner i inntekter. Legger vi ned her så blir pelsen produsert i et annet land med dårligere dyrevelferd Endret 7. mai 2015 av FrittIndivid Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Pedofile kommer ikke til å flagge ut av landet om vi har et forbud, ... Jo. Norske pedofile valfarter eller bosetter seg i betydelig antall (ifølge Kripos 100-150 stykker) i land der det er lettere å drive den geskjeften. Om de skaper noen verdier med sin virksomhet (bortsett fra å legge igjen trygden/inntekten sin der de reiser) er vel heller tvilsomt, men det ville neppe være noe godt argument for å la dem drive på her til lands... Geir 100-150 av hvor mange? Tipper det er en svært liten andel av totalen, for pelsnæringen vil det derimot være snakk om 100% som flagger ut om vi innfører forbud her, men markedet vil ikke forsvinne De kommer ikke til å flagge ut men få subsidier til å restrukturere driften til å omfatte annet dyrehold. Ett som ikke innebærer dyreplaging for profitt. Ett som kanskje produserer noe litt mer matnyttig enn snobbepels for Frogner fruene. Man skulle tro alle andre enn pelsdyrfarmerne selv klarte å se verdien i dette. Frognerfruene kjøper ikke pelsen vi produserer i Norge, den selges til utlandet og gir 500 millioner kroner i inntekter. Legger vi ned her så blir pelsen produsert i et annet land med dårligere dyrevelferd Med fare for å repetere Abigor så er ikke det noe argument i seg selv for å ikke stoppe driften av det her hjemme. Om vi da er enige i at næringen ikke er av verdi for noen andre enn pelsdyrfarmerne selv og at dyrene hadde kommet best ut av at vi hadde lagt ned driften. Lenke til kommentar
FrittIndivid Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Med fare for å repetere Abigor så er ikke det noe argument i seg selv for å ikke stoppe driften av det her hjemme. Om vi da er enige i at næringen ikke er av verdi for noen andre enn pelsdyrfarmerne selv og at dyrene hadde kommet best ut av at vi hadde lagt ned driften. Om dere bryr dere om dyrevelferd så burde det være et argument, ettersom markedet som sagt ikke forsvinner og driften da tas opp igjen i land med dårligere dyrevelferd og svakere lover enn oss Men så langt er det eneste som har kommet at "vi liker ikke pels, derfor må det forbys", som ikke er noe reelt argument i seg selv ettersom det innskrenker andres frihet til å kjøpe et lovlig produkt. Endret 7. mai 2015 av FrittIndivid Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Med fare for å repetere Abigor så er ikke det noe argument i seg selv for å ikke stoppe driften av det her hjemme. Om vi da er enige i at næringen ikke er av verdi for noen andre enn pelsdyrfarmerne selv og at dyrene hadde kommet best ut av at vi hadde lagt ned driften. Om dere bryr dere om dyrevelferd så burde det være et argument, ettersom markedet som sagt ikke forsvinner og driften da tas opp igjen i land med dårligere dyrevelferd og svakere lover enn oss Men så langt er det eneste som har kommet at "vi liker ikke pels, derfor må det forbys", som ikke er noe reelt argument i seg selv ettersom det innskrenker andres frihet til å kjøpe et lovlig produkt. Gikk du glipp av alle linkene til videoer, artikler og dokumentarer over i tråden her? Det er åpenbart helt andre grunner til at jeg argumentere imot dette enn at jeg personlig ikke syntes jeg kler pels.. 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Når pelsdyrnæringa i Norge eksisterer for kun 2 ting (restavfall og klesplagg vi kunne klart oss uten), så er ikke det nok for å forsvare det som gjøres med dyrene gjennom hele levetiden deres. At de driver slikt i utlandet synes jeg selvfølgelig er helt forferdelig, men vi bør stille som et godt eksempel og kutte ut det tullet vi holder på med. Hvorfor kan vi ikke holde oss til en annen flott tradisjon med å shave sauen og bruke ulla? Det har fungert i århundrer, så jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke bare kan holde oss til det. Pelsen til minken blir brukt 1 gang. Ulla til sauen kommer tilbake igjen hele tiden, og vi gjør dyret faktisk en tjeneste ved å ta vekk den varme ulla i juni. Å bruke et argument om at det tilhører kultur og tradisjon er bare fjas. Ikke er det en fin tradisjon, og ikke er det en kultur vi bør ta vare på. Enkelte ting hører til i steinalderen, og dette er noe av det. Det håndverket jeg antar Lord Nuker sikter til, kan fint bevares ettersom vi har andre dyr med skinn og pels, for eksempel reinsdyr. Man kan heller ikke sammenligne pelsdyrnæringen med melkeproduksjon. Melkeproduksjon er avhengig av at dyrene har det bra, i motsetning til pelsdyrnæringen. Fin pels krever ikke at dyrene har det bra. En rev eller mink kan ikke gå løs eller være friere omgivelser fordi det kan lettere ødelegge pelsen. Derfor holdes de i bur. FrittIndivid: Om det er den oppfattelsen du sitter med etter 10 sider med diskusjon, så foreslår jeg at du starter på side 1 igjen og leser deg fram til her vi er nå. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 ..., men vi bør stille som et godt eksempel og kutte ut det tullet vi holder på med. Jeg betviler på at argumentasjonen overbeviser noen av oppdretterne til å slutte, eller? Next step? Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Den største og mest irriterende feilen er at mange begynner å sammenligne pelsindustrien med kjøttindustrien. Det kan jo ikke sammenlignes. Selv er jeg imot begge deler. Pelsdyrene "produseres" , misshandles og bor under dårlige omstendigheter hele livet. KUN FOR PELSENS SKYLD!!!! DET ER TOTALT UNØDVENDIG! Anbefaler at dere ser dette. Det er helt grusomt: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDUP11001814/09-12-2014#t=35m3s Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Den største og mest irriterende feilen er at mange begynner å sammenligne pelsindustrien med kjøttindustrien. Det kan jo ikke sammenlignes. Selv er jeg imot begge deler. Pelsdyrene "produseres" , misshandles og bor under dårlige omstendigheter hele livet. KUN FOR PELSENS SKYLD!!!! DET ER TOTALT UNØDVENDIG! Anbefaler at dere ser dette. Det er helt grusomt: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDUP11001814/09-12-2014#t=35m3s Og jeg anbefaler deg sterkt å lære deg kildekritikk, Selvfølgelig vil en dokumentar mot pels, laget av motstandere mot pels sørge for at den ser mest mulig grufull ut, på akkurat samme måte om jeg skulle lagd en dokumentar om for høye hastigheter, den ville inneholde folk som snakket om enhjørninger og spyr regnbuer i forhold til hvordan det å kjøre for fort er ok sak., garantert ikke ofre for høyhastighetsulykker eller andre bil relaterte ulykker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå