Gå til innhold

Folket krever en avvikling av pelsindustrien!


Anbefalte innlegg

Over 70% av det norske folket er idag imot pelsoppdrett.

Pelsopdrett er en grusom næring, hvor ville dyr er innesperret i mindre enn 1 m2 bur hele sitt korte liv.

Pels er idag et helt unødvendig produkt. Vi overlever fint uten pels i dagens samfunn. 

 

Denne uken sa landbruksministeren at hun ville fjerne støtten til fórtransport hos pelsbøndene. Det er snakk om 17 000 000 kroner.

Pelsbransjen selv, sier at pelsnæringen er en viktig næring for Norge. Men hvorfor i helsike da trenger de pengene?

 

Les mer her: http://www.dyrevern.no/politikk_samfunn/politikk/listhaug-vil-fjerne-subsidier-til-pelsdyrneringen

 

Både veterinærforeningen, mattilsynet og andre mener at pelsnæringen skal bli avviklet. Pelsnæringen hadde aldri blitt lovlig om vi skulle startet med slik produksjon idag.

 

Hva mener du? Bør vi avvikle pelsnæringen?

Endret av Summerbravo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Først vil jeg bare pirke litt: det har ikke vært avholdt en folkeavstemning om dette, så "folket" er ikke i mot noe som helst.

 

Utover det så bør alt av støtte til pelsdyrnæringen fjernes. De som ønsker å drive på med dette dyreplageriet får finansiere det selv.

 

Om man bør forby det kan vel nå diskuteres. Selv hater jeg pelsdyroppdrett, men jeg har ingen rett til å komme med noen moraliserende pekefinger på dette området. 

 

Uansett så bør det stilles minimuskrav at dyrene skal leve under humane forhold... med strenge straffer om dette kravet ikke overholdes.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Er ikke det gjeldene for alle som driver dyr som skal slaktes? Er de som driver med fugler så mye bedre med kraft for også videre. Ja det finnes råtne egg innenfor pels næringen, men det gjør det innenfor alle næringer! Og skal man ta tall for å overbevise andre så ikke gå og finn tall fra de mest hardcore forkjemperne, det blir som å gå til de største idiotene og spørre om hovedveiene burde ha fri fartsgrense, da får du sikkert 90% oppslutning om ja....

Lenke til kommentar

Pels er helt unødvendig. I steinalderen brukte de pels for å holde seg varme. I dag har vi klær.

man overlever uten pels. 

Nå er det bare rike og stygge damer som går i pels

Mener du at det er riktig å sette dyr i så små bur? Ville du satt hunden din i et sånnt bur hele livet, uten miulighet til å komme ut?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Pels er helt unødvendig. I steinalderen brukte de pels for å holde seg varme. I dag har vi klær.

man overlever uten pels. 

Nå er det bare rike og stygge damer som går i pels

Mener du at det er riktig å sette dyr i så små bur? Ville du satt hunden din i et sånnt bur hele livet, uten miulighet til å komme ut?

 

Jeg kjøper pels, alternativet da blir å kjøpe fra utlandet hvor forholdene er ENDA dårligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nå går man ikke akkurat rundt med mink i band, man driver vel heller ikke minke oppdrett for å ha de som husdyr? Jeg mener at hvert dyr har sitt bruksområdet, og man kan aldri sammenligne mink eller andre dyr som er i pelsnæringen med det samme som ville dyr, de hadde ikke overlevd et sekund i villmarken, like lite som det moderne mennesket med unntaket av bønder hadde overlevd om det vi i dag tar for gitt hadde forsvunnet! Hadde jeg eller du blitt født i en boks, uten noen andre former for kontakt hadde heller ikke vi vist om hvordan mennesket egentlig er. Man kan ikke savne noe man i realiteten aldri har hatt, man kan ønske men ikke savne! 

Lenke til kommentar

 

Pels er helt unødvendig. I steinalderen brukte de pels for å holde seg varme. I dag har vi klær.

man overlever uten pels. 

Nå er det bare rike og stygge damer som går i pels

Mener du at det er riktig å sette dyr i så små bur? Ville du satt hunden din i et sånnt bur hele livet, uten miulighet til å komme ut?

 

Jeg kjøper pels, alternativet da blir å kjøpe fra utlandet hvor forholdene er ENDA dårligere.

 

Enkel løsning på dette da: man blir straffet for å gå i pels.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

Pels er helt unødvendig. I steinalderen brukte de pels for å holde seg varme. I dag har vi klær.

man overlever uten pels. 

Nå er det bare rike og stygge damer som går i pels

Mener du at det er riktig å sette dyr i så små bur? Ville du satt hunden din i et sånnt bur hele livet, uten miulighet til å komme ut?

 

Jeg kjøper pels, alternativet da blir å kjøpe fra utlandet hvor forholdene er ENDA dårligere.

 

Enkel løsning på dette da: man blir straffet for å gå i pels.

 

 

Hva om jeg har skaffet meg pelsen på en "human" måte?

Lenke til kommentar

Nå går man ikke akkurat rundt med mink i band, man driver vel heller ikke minke oppdrett for å ha de som husdyr? Jeg mener at hvert dyr har sitt bruksområdet,

 

Så det er greit å mishandle dyr så lenge de ikke ser søte ut?

 

 

 

Man kan ikke savne noe man i realiteten aldri har hatt, man kan ønske men ikke savne! 

 

Hvilket poeng er det du prøver å få frem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Nå går man ikke akkurat rundt med mink i band, man driver vel heller ikke minke oppdrett for å ha de som husdyr? Jeg mener at hvert dyr har sitt bruksområdet,

 

Så det er greit å mishandle dyr så lenge de ikke ser søte ut?

 

 

 

Man kan ikke savne noe man i realiteten aldri har hatt, man kan ønske men ikke savne! 

 

Hvilket poeng er det du prøver å få frem?

 

Jeg har ikke nevnt noe som helst om utseendet på dyrene, jeg sier hvert dyr sin nytte. Personlig anser jeg katter som skadedyr, ville ikke hatt en katt om jeg fikk den kasta etter meg engang. Hvorvidt vi trenger pels eller ikke i det moderne samfunnet vi har nå skal jeg ikke uttale meg noe om da jeg ikke har noen meninger om det. Det jeg derimot vil uttale meg om er at det er synd å miste kultur og håndverks kunnskaper, fordi pels har vært en del av menneskets historie siden mennesket ble skapt gjennom en mutasjon.

 

Det jeg prøvde å få frem var at jeg kan ikke savne Ferrari da jeg aldi har eid en, jeg kan ønske meg en, men det er bare fordi jeg vet den eksisterer i første omgang. på lik linje kan ikke en mink eller hvilket dyr man bruker savne frihet siden den aldri har hatt det. Den kan heller ikke ønske frihet fordi den vet ikke at det eksisterer i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar

Det jeg prøvde å få frem var at jeg kan ikke savne Ferrari da jeg aldi har eid en, jeg kan ønske meg en, men det er bare fordi jeg vet den eksisterer i første omgang. på lik linje kan ikke en mink eller hvilket dyr man bruker savne frihet siden den aldri har hatt det. Den kan heller ikke ønske frihet fordi den vet ikke at det eksisterer i utgangspunktet. 

 

Så vi kan begynne med slaveri da, så lenge vi sørger for at slavene er født inn i det og ikke vet noe om det frie liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...