Gå til innhold

Hvilken GPS trenger jeg


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt en Garmin 76CSX men denne ble stjålet ifm med tyveri av en båt. Da den ble kjøpt var vanntetthet og flyteegenskaper noe som ble vektlagt. Jeg hadde også litt planer om å bruke den i skauen og på fjellet men det ble ikke mer enn planene om å bli mer aktiv med friluftsliv. Den ble derfor hovedsakelig liggende fast i en båt på hytten i tilfelle tåke og annet dårlig vær. En ville da ha GPS tilgjengelig for å navigere seg trygt til land. Jeg var aldri helt fornøyd med denne da den var ganske treg mtp å finne posisjonen samtidig som jeg synes den hadde lite intuitivt brukergrensesnitt.

Nå som den er stjålet er jeg på jakt etter ny GPS. Jeg bruker offline kart på telefon og nettbrett når jeg er ute og reiser så den nye GPS'en kommer til å bli brukt til friluftsliv og ikke byliv/kjøring. ender jeg med en GPS som _kan_ brukes til kjøring er dette en grei tillegsfunksjon men ikke et pluss.

 

Primært skal den brukes til sjøliv men kan hende den blir brukt til skauen og lignende da jeg og sambisen har snakket om å bruke noen av DNT sine hytter. Jeg har sett litt på Garmin Montana 600 og Garmin Oregon 600. Disse finnes i egne modeller som har kamera men det er en funksjon som jeg ikke ser for meg jeg vil trenge. Begge har store farveskjermer, 3-akset elektronisk kompass og barometrisk høydemåler og støtte for Bluechart g2 sjøkart og TOPO (land)kart. De bruker vel samme program på PC men jeg vil ha mulighet for å kunne legge inn forskjellige ruter/waypoints, enten direkte på enheten eller via pc. Det at den finner posisjon raskest mulig etter den er skrudd på et et pluss også.

Er det noen andre GPS'er dere vil anbefale at jeg ser på istedenfor?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke legge inn ruter/waypoints via PC på Garmin sine? Jeg kan gjøre det med min jaktradio/-gps Garmin Rino 650N.

Samme prinsippet på alle Garmins GPSer, med kartfunkjson. Kanskje litt forskjellig avhening om en bruker Basecamp, eller MapSource, men ellers likt.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Man kunne det på den forrige GPS'en jeg hadde. Det har kommet helt ny software siden jeg gjorde noe sist med en pc for en GPS men jeg regner med den funksjonaliteten er ivaretatt i det nye programmet.

Samme prinsippet. Og hva du kjøper en en smaksak. Litt forvirrende hva du egentlig prioriterer. I en setning så er det friluftsliv og da tenker jeg land/innsjø. Og i en annen setning så er prioriteten sjø. Men alle garmins kartmodeller kan brukes til begge deler, men du må ommstille karttypen.

 

Om du velger stor skjerm, eller lite, er et kompromi. Stor skjerm, stjeler batteri. Jeg bruker bevisst en liten skjerm, med lang batteri levetid. Og jeg ser det jeg trenger å se. :) De funksjonene du nevner, får du på de fleste modeller, selv min rimelige Dakota 20 har mye mer å by på.

 

Jeg har ikke bruk for den/de ekstra funksjonene til de to du nevner. Så, det er opp til deg. Søk opp og velg "sammenlign andre/typer/modeller" og se om du har behov. Uansett så bør du ha papirkart og kompass. Så gps, er kun et ekstra hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

I min ordbok faller ordene sjøen, fjellet og skauen inn under begrepet "friluftsliv" men jeg er tilbøyelig til å tro et noen som bruker disse tingene mer aktivt enn meg er mer nøye på å segmentene uttrykkene.

 

Hva er forskjellen på programmene MapSource og Basecamp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Ordet friluftsliv, kan selvfølgelig tolkes til all aktivitet utendørs. Men miljøene jeg ferdes i og hva jeg ser de fleste (på nettetsteder) bruker, så er det noe mer snevert. Det finnes dem som nevner ordet når de tilbringer mye tid i hagen, eller på terrasen (med en øl), eller går 5 - 15 min på en gangsti en gang i blandt også. :) Mitt intrykk (og slik jeg bruker det), er når en tilbringer en del tid i utmark, skogen, fjellet, eller i eks. kano på innsjøer/elver og kombinasjoner av dette. Ikke ute på sjøen. Men hvordan du bruker det, var og er ikke poenget.

 

Jeg ble forvirret. Og da bruken av sjøkart og landkart (samt miljø) er forskjellig  kan det bli feil vurderinger. En må stille om GPSen og bruken blir kanskje også litt anderledes. Og jeg tviler på om min GPS flyter. Og det er ganske uintrerssant for meg. Mister jeg enheten ned i en stein/vann, er det stor mulighet for at den blir ødelagt/tapt.  Så enheten er til enhver tid, sikret ved snor rundt halsen og samt plassert i ei jakkelomme (med lås), hvis den ikke er i hånda (fremdeles sikret av snora). Eller godt sikret nedi en sekk, kun som en sikring.

 

Jeg er hverken data, eller GPS guru. Jeg er bare en bruker, så jeg vet ikke forskjellen på de to programmene. Jeg bruker kun MS og er fornøyd. Men jeg har registrert på div. forum, at dette må brukes noe forskjellig. Og for de som bruker Mac (ikke pc), så er det også litt anderledes innstallering på Mac. Men hvis du ikke får bedre svar her, kan jeg anbefale Fjellforum.no. Der er dette diskutert flere ganger og der finnes det guruer, på foran nevnte.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Dess mindre en gjør en ting dess videre definisjon har en vel av begreper som brukes om den tingen. 

 

Hvordan må en stille om en GPS til å fungere med TOPO kart og Bluechart draft? Holder det ikke å bytte minnebrikke for å ta  bruk de forskjellige kartene?

Jeg forstår ikke din første setning og hva du vil frem til. :(

 

Å skifte minnebrikke har ingen betydning, det er bare en lagringsplass.

 

Hvis du kjøper en gps, er det forklart der hvorden du stiller om enheten fra div. landbasserte kart, til marine kart. Alle kart har en kode, som viser til når det er godkjent (eller kall det en typekode og årstall). Og de forskjellige kartene kan ha difererende kartrefferanser på samme sted. Eks. et gitt sted i Norge, så får du da forskjellige koordinaeter både for x- og y koordinat (nord/syd), avhening av karttype. Marine kart, har et annet referansesystem og da må GPSen endres.

 

Alle digitale kart som Topo utgir (har utgitt), er kjøpt fra Statens Kartverk og er den nyeste karttypen som brukes på land. (Ser ikke noe poeng i å sjekke kode og oppgi den her). Kjøper du flere Topo kartpakker  og legger disse in på gps, behøver du ikke endre på oppstettet for kart på enheten. Da går du bare inn på velger ny kartpakke (du velger i oppstarten på enheten). Men det finnes div. kart som kan lastes ned gratis og som kan ha andre koder (gamle kart) og da må du endere på karttype. Samme gjelder hvis du skal skifte fra et Topo kart, til et marint kart.

 

Dette behøver du ikke tenke så mye på nå. Hvordan dette gjøres, er forklart i bruksanvisningen. Følg den nøye, dette er viktig!

 

Vil tilføye at på de fleste GPSer, så kan du laste inn flere kartpakker. Og de med minnebrikke (SD-disk), er det opp til deg om du vil ha alle kartpakkene for hele Norge også alle sjøkart. Selv har jeg lagret nesten hele Norge (Topo kart) på SD disken (4 gb) for å ha internminne fritt og har nok plass til resten også. Men som nevnt, det er andre som kan mye mer om dette.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke din første setning og hva du vil frem til. :(

 

Det var egentlig bare en kommentar til det som ble skrevet om definisjonen av ordet "friluftsliv" lenger oppe i tråden. De som ikke er så bevandret i skauen/fjellet/whatever bruker en videre definisjon av begrepet "friluftsliv" enn de som bruker skauen/fjellet/whatever mye.

 

Så GPS'en skjønner ikke om du setter inn en minnebrikke med TOPO-kart eller en minnebrikke med BlueChart draftt og en må gjøre manuelle instillinger på GPS'en avhengig av hva du skal bruke for at den skal vise riktig? Kartene jeg hadde til den gamle GPS'en min tilhører gamle generasjoner kart så jeg ser for meg jeg kommer til å skaffe helt nye draft for Oslo - Skagerakk - Haugesund og kartet TOPO premium Oslo

Lenke til kommentar

 

 

 

Så GPS'en skjønner ikke om du setter inn en minnebrikke med TOPO-kart eller en minnebrikke med BlueChart draftt og en må gjøre manuelle instillinger på GPS'en avhengig av hva du skal bruke for at den skal vise riktig? Kartene jeg hadde til den gamle GPS'en min tilhører gamle generasjoner kart så jeg ser for meg jeg kommer til å skaffe helt nye draft for Oslo - Skagerakk - Haugesund og kartet TOPO premium Oslo

 

Nei, GPSen forstår ikke forskjellen! Du må stille om til rett kart type og så velge det kartet du ønsker å bruke. Enten det er et "landkart", veikart, eller et sjøkart.

 

Du kan helt sikkert bruke de gamle kartene dine. Og du kan oppgradere dem, hvis du ønsker det. Se Garmin. Vil tro det er viktigere å oppgradere sjøkartene, enn landkartene. Det oppdages stadig nye skjær, o.l., og kartene oppgraderes fortløpende. Så her kan det vel være greit å ha med de nyeste detaljene.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...