Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nye høyttalere

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg har hørt Monitor Audio sammen med Rotel noen gang, men på generelt grunnlag ville jeg mye heller handlet en Rega Brio-R, som etter mitt skjønn er en bedre forsterker til nesten samme pris.  Det er en kombinasjon jeg har hørt (om enn ikke akkurat disse utgavene) og vet spiller godt.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke jeg har hørt Monitor Audio sammen med Rotel noen gang, men på generelt grunnlag ville jeg mye heller handlet en Rega Brio-R, som etter mitt skjønn er en bedre forsterker til nesten samme pris. Det er en kombinasjon jeg har hørt (om enn ikke akkurat disse utgavene) og vet spiller godt.

Var bare det at det var en del som solgte RA-11 ganske billigt brukt... Virker Dynaudio X14 OK med RA-11?

Endret av Tryminator
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å vente noen månder men å kjøpe, heller bruke litt mer penger da :p

Edit: men skal holde øyne åpene for noe bra tilbud + torget og finn... Si gjerne fra om dere finner noe bra :)

Endret av Tryminator
Lenke til kommentar
Våt bare det at det var en del som solgte RA-11 ganske billigt brukt...

Om mange eiere selger en dings til en veldig fordelaktig pris, så er det gjerne en grunn til at de gjør det....

Virker Dynaudio X14 OK med RA-11?

Det kan jeg aldri tenke meg at den gjør.  Den har altfor lite krefter og er i det hele tatt et mye kleinere produkt enn X14.

Har bestemt meg for å vente noen månder men å kjøpe, heller bruke litt mer penger da :p

Helt sikkert fornuftig.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Du får en behagelig lyd, men ikke spesielt punchy. Brio-R gir fortsatt ikke mer enn 50W ved 8ohm. Og selv om den har en ok strømforsyning vil det på X14s 85db følsomhet si at du ligger et stykke unna potensialet.

Du må prøve komboen og høre om det er bra nok for deg. Godt mulig dine krav vil være greit innfridd, ihvertfall for en tid inntil du kan skaffe dyrere og kraftigere elektronikk. (80-100 gode watt og oppover vil være å anbefale).

Lenke til kommentar

Du får en behagelig lyd, men ikke spesielt punchy. Brio-R gir fortsatt ikke mer enn 50W ved 8ohm. Og selv om den har en ok strømforsyning vil det på X14s 85db følsomhet si at du ligger et stykke unna potensialet.

Du må prøve komboen og høre om det er bra nok for deg. Godt mulig dine krav vil være greit innfridd, ihvertfall for en tid inntil du kan skaffe dyrere og kraftigere elektronikk. (80-100 gode watt og oppover vil være å anbefale).

Er det noen bedre alternativ til den prisklassen?
Lenke til kommentar

Er primare I22 et bedre valg?

Ja, den har en del mer kraft, men også høyere pris.

Som nevnt tidligere har Soundgarden kjørt den 7990 i flere kampanjer, så jeg vil tro den kan finnes og forhandles til rundt 5-6000.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere har Soundgarden kjørt den 7990 i flere kampanjer, så jeg vil tro den kan finnes og forhandles til rundt 5-6000.

Kan få tak i en til 6k... er det verd det?

Lenke til kommentar

Om det en i22 med DAC og forholdsvis ny (2014), så helt klart ja. 

Lenke til kommentar

Om det en i22 med DAC og forholdsvis ny (2014), så helt klart ja.
Han er eier nr 2 pluss den et 2 år gammel... Vert det?
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok ikke bydd mer enn 5000. Etter to år skal det en til for at jeg gidder mer enn halv pris. Og hva de betalte en gang i tiden er rimelig uinteressant når produktet har gått langt rimeligere ved senere kampanjer.

Men det er lov å by. 

Lenke til kommentar

Tja, hvor høyt er et tre?

Kommer nok an på hva slags smak en har, hvor kritisk en er ved lytting, hva slags lydsignatur en foretrekker osv.

Men generelt vil jeg først si brukt. Da snakker du fort om forsterker som kostet 15-20000 ny.

Deretter finner du nok kinesiske saker som gir veldig mye for pengene. Men de har fortsatt dårlig status i hifi-miljøet, kanskje med unntak av AudioGD, LM og et par andre. (Man glemmer jo gjerne at gamle etablerte merker også kan produseres i Kina).

Personlig kunne jeg tenke meg Parasound New classic pre + eff om jeg lette nå. Brukt finner du et sett til rundt 8', med unntak av 250w som nok blir en del dyrere. Men de kommer med 75 og 125w også. Kan bygges ut videre og pre-en kan du benytte til videre oppgraderinger.

Skulle det være integrert, så kanskje Electrocompaniet ECI-5 som jeg ligger til rundt 9000 nå. Evt Marantz sine.

Nytt kan jeg ikke tenke meg noe som gir mer for pengene enn i22dac til 8000.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvor høyt er et tre?

Kommer nok an på hva slags smak en har, hvor kritisk en er ved lytting, hva slags lydsignatur en foretrekker osv.

Men generelt vil jeg først si brukt. Da snakker du fort om forsterker som kostet 15-20000 ny.

Deretter finner du nok kinesiske saker som gir veldig mye for pengene. Men de har fortsatt dårlig status i hifi-miljøet, kanskje med unntak av AudioGD, LM og et par andre. (Man glemmer jo gjerne at gamle etablerte merker også kan produseres i Kina).

Personlig kunne jeg tenke meg Parasound New classic pre + eff om jeg lette nå. Brukt finner du et sett til rundt 8', med unntak av 250w som nok blir en del dyrere. Men de kommer med 75 og 125w også. Kan bygges ut videre og pre-en kan du benytte til videre oppgraderinger.

Skulle det være integrert, så kanskje Electrocompaniet ECI-5 som jeg ligger til rundt 9000 nå. Evt Marantz sine.

Nytt kan jeg ikke tenke meg noe som gir mer for pengene enn i22dac til 8000.

OK, får tenke litt på om jeg skal investere i en ECI-5 eller gå for i22...

Er X14 de beste høyttalerne til under 9k da?

Lenke til kommentar

Det er et nytt "hvor høyt er et tre"-spørsmål. Best for deg trenger ikke være best for meg, siden vi gjerne har ulik musikksmak, ønske for lyden, volum osv.

k :p

Noen som finner vegg oppheng til x14?

Edit: glem det :p ser at fe bør stå litt fra veggen...

Endret av Tryminator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...