Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nye høyttalere

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har nå et par Argon 7450A høyttalere, men har tenkt en oppgradering.

Ca 20m² stort rom.

50% musikk, 30% film og 20% spilling...

Har et gavekort på Soundgarden på 4k som jeg gjerne vil bruke... Totalt MAX pris 10k.

Vet ikke hvike type høyttalere jeg bør ha...

Takker for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stativ eller gulvstående høyttalere?  Til hvilken forsterker?

Hvis jeg legger til grunn at du ikke har allverdens forsterkeri, så vil jeg av gulvstående foreslå Q Acoustics 3050 eller Klipsch RP-260F, som begge er lettdrevne og dermed ikke legger altfor store krav til kraftverket.

Fra stativhøyttalernes rekker anbefaler jeg Klipsch RP-160M, på grunnlag av både kvalitet og lettdrevenhet.  Dynaudio Exite X14 er også innenfor budsjettrammen og er bedre høyttalere på nesten alle punkter, men de krever førsteklasses forsterkeri for å bevise hva de kan.  På anemiske forsterkere låter de dødt og dafft.

PS: til 20 kvadrat vil jeg definitivt foreslå stativhøyttalere.  Det ikke skal mye til å fylle et såpass lite volum med musikk og et par monitorer til ti lapper vil ha færre/mindre kompromisser enn et par gulvstående til samme pris.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Stativ eller gulvstående høyttalere? Til hvilken forsterker?

Hvis jeg legger til grunn at du ikke har allverdens forsterkeri, så vil jeg av gulvstående foreslå Q Acoustics 3050 eller Klipsch RP-260F, som begge er lettdrevne og dermed ikke legger altfor store krav til kraftverket.

Fra stativhøyttalernes rekker anbefaler jeg Klipsch RP-160M, på grunnlag av både kvalitet og lettdrevenhet. Dynaudio Exite X14 er også innenfor budsjettrammen og er bedre høyttalere på nesten alle punkter, men de krever førsteklasses forsterkeri for å bevise hva de kan. På anemiske forsterkere låter de dødt og dafft.

PS: til 20 kvadrat vil jeg definitivt foreslå stativhøyttalere. Det ikke skal mye til å fylle et såpass lite volum med musikk og et par monitorer til ti lapper vil ha færre/mindre kompromisser enn et par gulvstående til samme pris.

Hvor god/dyr forsterker trenger jeg til x14 da? Endret av Tryminator
Lenke til kommentar

Har ingen forsterker så det må vel gåninn i prisen... Hvilke forsterker er bra da? Bør jeg ha forsterker uansett hva jeg går for?

Det blir stort sett veldig lite lyd av et par høyttalere som står helt alene på gulvet, uten å være koblet til en forsterker av noe slag.  Med mindre de er aktive da, slik som....

Audio Pro T20 aktiv høyttaler.

Passer bra for musikk og film,

+ingen extra tilbehør

+fjernkontrol

For all del, om man ikke stiller særlig store krav så vil et par T20 være helt ok.  Og om man også må dytte en forsterker inn i et budsjett på ti lapper så er det et greit nok valg.

Lenke til kommentar

Ville startet med å kikke på Rotel, de har gode ting til overkommelig pris. De har en integrert-serie fra RA-10 og oppover. RA-12 kan du antakelig sikre deg brukt for litt over 4000. Da er du godt i gang, men X14 vil kunne overraske deg videre ettersom du putter på større forsterkere.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke forsøkt, men jeg kan ikke et øyeblikk tenke meg at RA-10 vil kunne hente ut mer enn en brøkdel av det Dynaudio X14 er gode for.  Ikke RA-12 heller for den del, selv om den sikkert er litt mer kapabel.

Må man holde seg til Soundgarden, så må man som minimum trå til med Hegel H80 eller en Primare I22 for å begynne å høre hva høyttalerne kan få til.

Lenke til kommentar

Er x14 pluss Rotel RA-10 bedre enn Klipsch RP-160M pluss Rotel RA-12? Kan oppgradere forsterker senere, men kan ikke gå over noe serligt over 10k nå med det første...

Førstnevnte kombo vil nok ligge langt bak den andre hva angår lydtrykk, punch og ren lydopplevelse. X14 har en følsomhet på ca 85db, og krever altså masse forsterker for å våkne. De vil spille klart og detaljert med lite forsterker, men du får ikke noe trykk og dynamikk er jeg redd. 

Klipschene her har 96db og kan drives greit av enklere forsterkere. Sammen med RA-12 kan det blir plenty futt.

Ser at prisen for H80 kan bli vel drøy i forhold til hva du har tenkt deg. Om brukt er ok, vil du nok finne rimelige Primare i22 fremover, siden Soundgarden har pushet dem til 7990 en god periode.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert tanken på å splitte kjøpet? Bruke gavekortet på Soundgarden, og kjøpe resten brukt på finn.no? 

Hvis du finner en forsterker på Soundgarden til 5K og høyttalere på Finn til 5K f.eks...

Får mye bra brukt dersom man leter litt aktivt. Jeg snappet opp et sett System Audio Ranger til 8k som jeg er veldig gla i. 

Bor du på vestlandet eller aksepterer å kjøre dit er det til tider mange dyre anlegg som legges ut for tiden i oljebyene... 

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert tanken på å splitte kjøpet? Bruke gavekortet på Soundgarden, og kjøpe resten brukt på finn.no?

Hvis du finner en forsterker på Soundgarden til 5K og høyttalere på Finn til 5K f.eks...

Får mye bra brukt dersom man leter litt aktivt. Jeg snappet opp et sett System Audio Ranger til 8k som jeg er veldig gla i.

Bor du på vestlandet eller aksepterer å kjøre dit er det til tider mange dyre anlegg som legges ut for tiden i oljebyene...

Det kan jeg godt gjøre, vil bare få brukt gavekortet :) Endret av Tryminator
Lenke til kommentar

Høyttalere som var gode for to, fem eller ti år siden er gode også i dag.  Ofte kan en gå mye lengre tilbake også, avhengig av lyd- og musikkpreferanser.  Mine forrige høyttalere var glimrende da de ble laget i 1991 og var fremdeles glimrende da jeg solgte dem for tre år siden.  Det skjer ingen årlige kvantesprang innen audiobransjen, uansett hva selgerne måtte fortelle en.

Med noen få hederlige unntak får du ikke allverden til høyttalere for fire og et halv laken om du kjøper nytt i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...