Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke til å uttale R lenger :(

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid skarret fra jeg var små, selv om det ikke ligger i dialekten. Problemet er at folk har kommentert og småplaget meg så mye de siste årene at jeg nå nesten ikke klarer å uttale et ord uten at det sjikkelig skarrer. Er ikke uskyldig skarring, men sjikkelig ekkel skarrelyd. Det har med andre ord bare blitt verre med årene, og jeg vil så gjerne bli kvitt dette. Har fått beskjed av logopeden at tilfellet mitt ikke er ansett som alvorlig nok til at de kan ta meg inn, og jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre. Dette hemmer min daglig tale, og i tillegg er jeg egentlig en veldig pratsom person, men dette gjør at jeg nesten ikke tørr å si noe og blir dermed ansett som sjenert. 

Noen som er flink på å beskrive hva jeg kan gjøre? kanskje bilde/film som viser om noen vet om?

Og ikke si at skarring er flott og normalt osv. Der jeg kommer fra er det uakseptert og jeg har slitt mye gjennom oppveksten med dette. Nå syns jeg det er på tide å bli kvitt den.. 

Anonymous poster hash: 4d01c...d20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarar du å uttale ein rulle-r? Bare lyden, altså, ikkje inni ord. Får du til det, er det bare trening og atter trening som skal til. Lås deg inne og start med r + vokal, alle etter tur. Så vokal + r. Set av ein halvtime kvar dag til øving, og eg skal garantere at du alt etter ein månad merkar klar framgang. Så prøvar du etter kvart med lengre lydkombinasjonar, og til slutt ord.

Lenke til kommentar

Der jeg kommer fra er det uakseptert

Kva i alle dagar for ein møkkaplass er det du kjem frå som ikkje klarar å handtere ein stakkars skarre-R?

Er nordlending, og da får du høre det så fort du bare legger om litt på tonefallet. Er ikke så mange som nevner det nå, men ble plaget en del under oppveksten. Nå som folk bare kommenterer "du skarrer du", så kjenner jeg at jeg blir veldig ukomfortabel :/

Men som sagt problemet nå er ikke selve skarringen, men det at den har blitt såpass ille at jeg sliter med å uttale ord sånn som "gruble, reke, bruke" osv.. 

Lenke til kommentar

Klarar du å uttale ein rulle-r? Bare lyden, altså, ikkje inni ord. Får du til det, er det bare trening og atter trening som skal til. Lås deg inne og start med r + vokal, alle etter tur. Så vokal + r. Set av ein halvtime kvar dag til øving, og eg skal garantere at du alt etter ein månad merkar klar framgang. Så prøvar du etter kvart med lengre lydkombinasjonar, og til slutt ord.

Jeg klarer ikke det engang.... :s blir bare en skurrete lyd... 

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke det engang.... :s blir bare en skurrete lyd... 

Ikkje skift tema - konsentrer deg om ein lyd om gongen. Tren på den og bare på den. 

Jeg fant en link som forklarte ganske greit hvordan man fikk til å rulle på r-en, har øvd en del i dag og får av og til til å rulle, men med en gang jeg prøver å si ord som "brød, rød, grøt" så faller det bare tilbake igjen.... er vel ord som "gruble, bruke, kreve" som er verst.. men jeg skal prøve å sette av litt tid om dagen så får vi se! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...