Gå til innhold

Susing fra PSU i nesten stille PC...


Anbefalte innlegg

Jeg har etter lang tids nøling satt en HTPC i stua (jeg har hatt en i hjemmekinoen min i 4-5 år, aldri brukt noe annet enn HTPC for å kjøre DVD der). Og den bør selvsagt være stillest mulig. I motsetning til i kinoen er det upraktisk å plassere den i et annet rom. Så jeg kjører Silent Breeze kjøler med motstand på vifta, tilnærmet lydløs og klarer å holde min XP1800+ på rundt 47 grader på tomgang og 55 til 60 på fullt øs i lang tid(den burde fint tåle den varmen - AMD godtar alt under 65 grader på full belastning). Det morsomme er at det er veldig liten forskjell (3-4 grader) på det og full fart på vifta. Northbridge har fått en Zalman passiv kjøler og holder seg på 36/40 på tomgang/fullt øs. Harddisken sitter i en SilentDrive, så den hører jeg veldig lite til. Kassen er en Noise Control NC2147 desktop fra Microplex, med dempematte inni.

 

Strømforsyningen er en av disse Enermax-greiene (350 watter, veldig lange kabler), jeg tror den er fra "Silent series", med en 92 mm vifte på toppen og en 80 mm bak. Den på toppen har jeg fjernet (den trengs da ikke når tempen holder seg så fin inni kassa, og den bråkte veldig mye i forhold til den andre), mens den bak har jeg byttet ut med en Colink KOVS2B, en vifte med potmeter som faktisk bråker mindre og gir mer luft enn den stilelste Papstviften når jeg kjører den på laveste turtall (og det er jo tydeligvis nok med den tempen inni). Den skal gi 13 db, og det tror jeg på. Men så kommer problemet (hvis noen har orket å lese helt ned hit, da...): Det kommer en veldig tydelig oooooo-lyd bak. Hvis jeg stopper PSU-viften blir lyden fra denne pc-en faktisk overdøvet av lyden fra min Force digitale satellittmottaker med harddisk! Siden dette står bak en glassdør, med fri åpning bakover, hører jeg vanligvis ikke denne mottakeren. Altså burde pc-en også bli veldig nær uhørbar hvis jeg bare tok knekken på denne irriterende ulingen. Hva kan det komme av, og hva kan jeg gjøre? Jeg har satt gummiringer mellom viften og metallet, men det hjalp ikke. Vil det være lurere å sette vifta på utsiden av strømforsyningen (altså utenfor kabinettet) og la den suge istedenfor å blåse? Eller kan dette ha noe med det hullet i toppen der denne 92-mm-vifta satt før? I den andre enden er det den vanlige typen små spalter, men mesteparten av luften kommer nok inn gjennom det store hullet.

 

Så hva bør jeg gjøre? Jeg har flere pc-er i huset med strømforsyninger som kan funke (fire stykker til, tror jeg), er det like godt å bytte, eller vil det gi samme problemet? Det tar jo litt tid å demontere disse (mye strips og svineri for å holde kablene på plass) så jeg begynner ikke på det før jeg har hørt fra dere folk med mer peiling (smiske, jeg?).

 

På forhånd tusen takk! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig det vil hjelpe å fjerne viftegrillene (kanksje både den som er inni i kabinettet og den som er på baksiden). En lydfelle kan også gjøre susen, men da kan du få et annet problem; nemlig en ytterligere temperaturøkning, dersom viften i PSU ikke er kraftig nok til å flytte luften gjennom lydfellen.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ike vanlig luftsus, det høres faktisk ut som en lavtblåsende tuba, så jeg lurer på om det kan være noe i det at det er området rundt vifta. Jeg har original trådgrill på den, men skal i dag følge deres råd og ta den av. Jeg skal også eksperimentere med å sette PSU-en utenfor kassa og sette en liten kabinettvifte der istedenfor, hovedsakelig for å høre om blåselyden da kommer fra kabinettet (og at det er området rundt PSU-hullet som er problemet) elelr om den kommer fra PSU-en (så det er der feilen ligger). En annen variant blir å ta av lokket på strømforsyningen, kanskje lyden skyldes luft som suser over et eller annet der. Takk for tipsene så langt! *grin*

Lenke til kommentar

Det trengs faktisk ikke, iallfall ikke nå. Jeg har nemlig nådd et mål: Jeg legger ikke merke til pc-en på mer enn én meters avstand hvis jeg ikke holder pusten og lytter bevisst! Det hjalp litt å fjerne trådgrillen bak. Det hjalp mye å fjerne dekslet over strømforsyningen, så den trekker luft fra hele kassen, ikke bare gjennom det tomme viftehullet og slissene i motsatt ende (derfor blir det ikke vifte i dekslet med det første), og den siste lille biten trakk jeg ut ved å lytte meg igjennom fire Papst-vifter, finne en som var helt uten mekanisk støy (to av dem skal tilbake til Microplex, de støyer for mye) og kjøre den ned på uanstendig lavt turtall med spenningsregulatoren fra Colink-vifta (jeg kunne kanskje oppnådd det samme med å sette motstand på Colinken i tillegg til regulatoren, men da tror jeg det ville bli så lav spenning at det kunne være fare for at den ikke ville starte når pc-en en sjelden gang skal omstartes eller stoppes - dette er i prinsippet en 24/7-datamaskin).

 

Og så til det morsomme: Systemtemperaturen er nå, etter en halvtimes drift, på 32 grader (før var den på 36, men den kan nok ennå stige mer), mens prosessortemperaturen er oppe på 45 grader, et par grader mindre. Siden luftstrømmen på baksiden er svakere enn den var, er det to forklaringer på dette: Enten er det det at jeg fjernet to PCI-deksler, men det anser jeg som lite sannsynlig, siden de ikke er så nær prosessor og Northbridge. Eller så er det noe jeg anser som mye mer sannsynlig: At det ikke lenger er deksel på strømforsyningen gjør både at det blir mindre turbulens og at mer luft trekkes fra toppen av kassen, dermed kommer mer varmluft ut. Alt i alt ser dette lovende ut! *grin* Jeg kommer til å legge ut noen bilder av denne på nettsiden min, både utvendig, innvendig og ferdig plassert i skapet under tv-en (snakker om lavprofil, vet man ikke at det er en pc der, ser man det aldri!), antakeligvis i morgen. Bildene er tatt, men jeg er doven...

Lenke til kommentar

Ja da, jeg er fornøyd. Etter nesten én time med 100 % (Ringenes Herre med ffdshow resize trekker fort prosessorkraft) gikk prosessoren opp i 52, og hovedkortet opp i 34 grader. Ti minutter senere var prosessor nede i 47, mens hovedkortet faktisk holder seg på 34. Aner ikke hvorfor, men det skremmer meg ikke. En sak er iallfall klar: Dette funker som det skal! Nå må jeg bare ta av lokket om en stund og kjenne hvor varme kjøleribbene til strømforsynikngen er. Håper ikke det blir skummelt... *grin*

Lenke til kommentar

Og da har jeg åpnet pc-en igjen og kjent på kjøleribbene til strømforsyningen. Den nederste og største var så pass varm at jeg ikke klarte å holde på den mer enn noen få sekunder, den øverste var mye kjøligere. Er det for ille, eller går det greit? Bare det ikke tar fyr eller ødelegger noe, er jeg fornøyd...

Lenke til kommentar

les av beskrivelsen på transistoren som sitter på kjøleribben, ta så å bruk google til å finne specs.

 

Da kan du se hva den skal tåle under kontunelig drift. Men hvis den nærmer seg 100c burde du nok tenke på en liten vifte snart :) Det skal fungere en stund, men man kan tørke ut andre komponenter i strømforsyningen ( feks kondensatorer ) om det blir stående for lenge.

 

Ingen mulighet å sette en vifte til 5V? dette burde gi en ganske lydløs opplevese og suse burde ikke bli så altfor høyt hvis den har litt distanse fra omverden av komponenter.

 

-P-

Lenke til kommentar

Godt poeng. Jeg kan nok montere på en løs vifte som bare blåser mot den kjøleribben. Men jeg tviler sterkt på at det er innpå 100 grader, jeg er en pyse på sånne ting (i motsetning til kona, så gjett hvem som lager maten her i huset og er vant til varme gyter...) og kan likevel holde fingeren på i noen sekunder. Men jeg skal skru opp pc-en igjen i morgen (for fjerde gang på tre dager) og se om jeg kan lure inn en 80 mm Papstvifte på 5 V til å blåse mot ribba.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...