Gå til innhold

Justere kaloriene etterhvert som man går ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Hvis du veier 65 kg på din alder og høyde så er din hvileforbrenning 1416 kcal pr dag (dvs. det du forbrenner ved å ha en sengeliggende dag).

Hvis du går ned til 60 kg er hvileforbrenningen 1368 kcal (regnet ut med Harris Benedicts formel for hvilemetabolisme). Som du ser er det ikke stor forskjell. Hvis du vet fettfri masse kan du få enda mer nøyaktig, men det er såpass små tall at det ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen. 

Jeg regner med at lavt stoffskifte er noe du har vært hos legen og fått påvist? Syns uansett at 1200 kcal hver dag høres lite ut, selv om du "skeier ut" i helgene. Hvertfall når hvileforbrenningen din er på 1400.. Selv er jeg 167, veier 67kg og har fettprosent på 23%. Da jeg regnet ut min hvileforbrenning i høst fikk jeg 1447 mener jeg å huske, men jeg vil tro at det kanskje er bittelitt høyere for jeg vil tippe at jeg kanskje har mer muskelmasse enn deg siden vi har veldig forskjellig i fettprosent på nesten lik vekt og høyde. 

Ville heller lagt meg litt høyere i kalorier, kanskje du føler deg bedre under trening og sannsynligheten for å klare å holde vekta når du er ferdig med "kuren" er høyere. Eksempelvis om du spiser 1400 kcal hver dag nå så er du fremdeles omkring 400 kcal under det du trenger for å holde vekta (med aktivitetsnivået ditt som er trening ca 3 ganger i uka). Treningen vil jo også dra ned dette tallet totalt på en uke.. :)

Fint innlegg :)

Selv tar jeg alle mulige slags skalaer med en stor klype salt, men de er greie å bruke for den gjennomsnittelige mannen/dama i bakgata.

1200kcal høres veldig lite ut ja og kan minne om kroppens selvforsvar ved jevnt, lite matinntak.

Likevel, ligger nå selv på 1700kcal, en 3 ukers hurtigdeff som absolutt ikke har gitt noen som helst resultater de 2 ukene den har pågått.. :rofl: ..har tydeligvis skylav forbrenning da jeg gainer på 22-2300kcal pr. dag.

Verdt å merke seg er "tregheten i systemet" - Maten man skyver innpå på lørdagskvelden vil ikke gjøre noen virkning på vekta søndag eller mandag, annet enn at man ev. har "mer mat i kroppen"...det tar tid, oppimot uker før kroppen reagerer på kcal-økninger eller reduseringer.

Slikt sett kan jeg forstå det om TS må så lavt ned for å nå målene sine da det er forskjell på mann og dame - Så lenge det skjer kontrollert, hvilket jeg har inntrykk av at hun har imotsetning til visse andre...

Tips til TS er å øke kcal med 200g for å se hva som skjer - omvendt psykologi med kroppen kan ingen skade ta i denne sammenhengen da alt kan reverseres om man skulle legge på seg en kg.

For å sette det på spissen - topp fitnessutøvere har gjerne 1 matdag i uka ved lav fett% hvor de spiser alt og hva-som-helst. Dette kan bryte kroppens sparemodus og øke forbrenning.

Selv husker jeg fra den perioden da jeg gikk drastisk ned i vekt - ned 5kg-bråstopp-gikk opp 1kg-ned2kg-opp1kg-ned2kg...osv...Det viste seg å fungere bra, på samme måte jeg selv gjør nå bare motsatt vei, nemlig oppoppopp - 3 steg frem og 2 tilbake.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar folkens, men min hvileforbrenning er neppe 1400 kcal. Har som sagt lavt stoffskifte (velregulert som sådan, iallefall på papiret, men likevel med verdier i den øvre normalgrense, så skal få økt doseringen min litt). Før jeg begynte å trene og spise sunt nå spiste jeg ca 16-1700 kcal om dagen og vekta sto bom stille, så tror dette er min hvileforbrenning. Dermed må jeg nesten ned på 1200 kcal for å få noe resultat tror jeg. Ser ut som dette går nokså greit også foreløpig, men har lite energi til trening så tenkte å spise mer karbo før trening iallefall. Er mer spent på åssen det kommer til å gå når jeg når målet mitt, om kiloene bare vil poppe på igjen,

Tidligere når jeg veide 60 kilo (før 2 barn), pleide jeg å spise 17-1800 kcal daglig og holdt vekta fint. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...