fleur Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Prøver å ligge 500 kcal i underskudd hver dag for å gå ned i vekt. Skal ned 5 kilo. Men betyr det at jeg må spise mindre og mindre etterhvert som jeg går ned? Ligger bare på 1200 kcal nå så blir vanskelig å gå ned ytterligere. Og hva med når jeg har nådd vekten min? Må jeg da fremdeles ligge på 1200 for å vedlikeholde? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Et lite grunnlag vil hjelpe, kroppsvekt nå, fett% nå, gutt eller jente (nå)? 1200kcal høres alt for lite ut, uavhengig av alle spørsmålene mine. ... og nei, når du går over til vedlikehold må du naturligvis øke kcal inntaket i forhold til vektnedgang. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 1700 kalorier høres lite ut, men du er jo ikke nødvendigvis store jenten.Først, finn ut av forbrenningen din, BMR, for eksempel her: http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.phpEr du i lite aktivitet, skal den ganges med 1.2 for å finne hvor mye du forbrenner i løpet av en vanlig dag. Etter hvert som du går ned i vekt, vil også BMR synke litt, men når du bare skal ned et par kilo, så har ikke det så veldig stor betyding. Kaloriene du forbrenner i løpet av en dag, er også hva du må ligge på for å vedlikeholde vekten din. (Husk og bruk den nye vekten din) Lenke til kommentar
fleur Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg er en jente på 36, 168 cm høy, veier 65 kilo, fettprosent på 32%, lavt stoffskifte i tillegg. Har alltid slitt med å gå ned i vekt. Når jeg vanligvis ligger på 1700 kcal står vekten helt stille. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) 1700 kalorier høres lite ut, men du er jo ikke nødvendigvis store jenten. Først, finn ut av forbrenningen din, BMR, for eksempel her: http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php Er du i lite aktivitet, skal den ganges med 1.2 for å finne hvor mye du forbrenner i løpet av en vanlig dag. Etter hvert som du går ned i vekt, vil også BMR synke litt, men når du bare skal ned et par kilo, så har ikke det så veldig stor betyding. Kaloriene du forbrenner i løpet av en dag, er også hva du må ligge på for å vedlikeholde vekten din. (Husk og bruk den nye vekten din) 1700? Det står da bestemt 1200? (: Beklager, der kom den ja, faktisk etter ditt innlegg(: Spåmann? Endret 5. mai 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hehe, la sammen 500 og 1200 fra første post Men ved 1200 kalorier så, vil du nok gå ned, sakte men sikkert! Bare ikke bli for opphengt i tallene på vekten, de kan fort variere. Kjøp deg et måleband, og mål magen, hofter, bryst, lår og armer, og gjør det hver uke Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Hehe, la sammen 500 og 1200 fra første post Men ved 1200 kalorier så, vil du nok gå ned, sakte men sikkert! Bare ikke bli for opphengt i tallene på vekten, de kan fort variere. Kjøp deg et måleband, og mål magen, hofter, bryst, lår og armer, og gjør det hver uke Hihi... Beklager, skum-leste... (:Men likevel, det er 1200 jeg leser og det høres litt udrøyt ut. Selv ligger jeg veldig lavt/under-snittet i fettforbrenning, men 1200 er veldig lavt i underskudd. Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Endret 5. mai 2015 av Countryman Lenke til kommentar
fleur Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Hehe, la sammen 500 og 1200 fra første post Men ved 1200 kalorier så, vil du nok gå ned, sakte men sikkert! Bare ikke bli for opphengt i tallene på vekten, de kan fort variere. Kjøp deg et måleband, og mål magen, hofter, bryst, lår og armer, og gjør det hver uke Hihi... Beklager, skum-leste... (:Men likevel, det er 1200 jeg leser og det høres litt udrøyt ut. Selv ligger jeg veldig lavt/under-snittet i fettforbrenning, men 1200 er veldig lavt i underskudd. Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Trener 3 ganger i uka, forbrenner ca 14-1500 kcal ekstra på det, men de blir fort spist inn på lørdagen slik at jeg ikke vil gå ned noe fortere enn ved 1200 kcal om dagen Lenke til kommentar
fleur Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Hvor mange kalorier tror dere jeg kan spise pr dag når jeg har nådd målet på 60 kilo? Klarer ikke å ligge på 1200 hver dag resten av livet. Og tror dere det holder å ligge på 1200 kcal /dag for å nå det målet ved å gå ned 0,5 kilo i uka? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Naar du har naadd 60 kilo, bør du rolig øke kaloriinntaket ditt til mellom 1600 og 1700 kalorier, for deretter se hvordan kroppen virker da. Igjen, ikke se deg blind paa tallene paa vekta! Bruk maaleband og bilder! 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Ja, du skal øke kcal når du har nådd målet, ellers fortsetter du jo å gå ned...og til slutt er du....borte vekk...(: 3 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Ja, du skal øke kcal når du har nådd målet, ellers fortsetter du jo å gå ned...og til slutt er du....borte vekk...(: Man vil vel ikke fortsette å gå ned og ned til evig tid på 1200 kcal? Og jeg skjønner det liksom ikke helt. Idag ligger jeg jo på 1600-1700 kcal for å holde vekta. Kan jeg da ligge på du samme kaloriinntaket når jeg er 5 kilo lettere? Trenger kroppen like mye energi da? Isåfall er det jo veldig motiverende å vite at dette bare er en slankekur i noen måneder,før jeg kan spise normalt igjen. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Som jeg skrev i post #3, saa vil forbrenningen i kroppen synke litt naar du gaar ned i vekt. Naar du allerede er ganske liten, og ikke skal ned saa mange kilo, saa vil ikke det ha saa mye aa si. Det kan godt vaere at du bør først stabilisere kaloriinntaket paa rundt 1600 kalorier naar du har naadd ønsket vekt, for aa se om vekten da ligger stabilt. Gaar du fortsatt ned, prøver du med 1700. Trene du styrke, kan dette igjen øke forbrenningen din litt. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Ja, du skal øke kcal når du har nådd målet, ellers fortsetter du jo å gå ned...og til slutt er du....borte vekk...(: Man vil vel ikke fortsette å gå ned og ned til evig tid på 1200 kcal? Hihi...nei det ville vært kjedelig Hør på @Zash, øk kcal inntaket forsiktig inntil du stabiliserer vekta. Husk at det er en del treghet i kroppen/systemet - Du går ikke opp 1kg på mandag fordi du spiste litt ekstra på lørdag. Og kroppsvekta svinger veldig fra dag til dag, uke til uke. Ikke bry deg om 1kg eller 2 svingning opp eller ned i løpet av en uke - Det er over tid du må tenke og derfor er det ingen poeng å veie seg hver eneste morgen. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Skal du veie deg, så bør du gjøre det under så like forhold som mulig. For eksempel hver fredag når du står opp, men etter du har vært på toalettet. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Skjønner. Men hvorfor er det slik at hvis jeg idag går ned 1 kilo og fortsetter å spise det jeg gjorde når jeg veide 1 kilo mer, så går jeg opp den kiloen igjen med en gang? Er akkurat som om kroppen vil opp på 65 kilo uansett. Jeg har bare så vanskelig for å tro at jeg kan spise like mye på 60 kilo som på 65. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg foreslår at du tar en ting av gangen. Krymp deg ned til målet er nådd og finn ut resten når den tiden kommer. Du tipser om at du trener - Husk at 30min tøff gange på en 3D-mølle tilsvarer omkring 400kcal (individuelt) Øker du treningen din med 2 slik økter ekstra i uka (hvilket burde være fullt mulig) kan du i teorien spise 800kcal ekstra i uka. Tips til mat ved vektnedgang: -Gulrøtter, erter og mais bør telles -Tomater, løk, paprika, salatblader, selleri og generell annen salat regnes som 0 (zero) kcal Når du blir skikkelig sulten og lei kan en diger grønnsakssalat være redningen - tyggtyggtygg til kjevene går ut av ledd og du har kun fått i deg en ubetydelig mengde kcal samtidig som du får dekket spisebehovet og føler deg litt mett i en periode. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 7. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2015 Takk.ja trener 3 ganger i uka, ca 12-1300 kcal forbrent ekstra. Spiser det opp på lørdagen igjen, så vil ikke gå noe fortere ned i vekt. Teller alle kalorier og fører det i dagbok, så har full kontroll. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Takk.ja trener 3 ganger i uka, ca 12-1300 kcal forbrent ekstra. Spiser det opp på lørdagen igjen, så vil ikke gå noe fortere ned i vekt. Teller alle kalorier og fører det i dagbok, så har full kontroll. Det tviler jeg ikke på! Bra jobba og lykke til videre Jeg vil også tipse deg om MyNetDiary som jeg selv har brukt i lang tid når jeg har gått opp i vekt. Det tar litt tid å komme igang da du helst bør "legge inn din egen mat" fremfor å bruke andres, men om du allerede er igang med telling burde dette gå fort for deg. Her kan du sette opp et mål (DITT mål, ikke hør på datamaskinen) og legge inn all maten du spiser. Den viser deg hvor mange kcal du har igjen for dagen helt ned til de 3 macroene om dette er interessant for deg. Selv bruker jeg 5minutter hver dag i dette programmet og bommer med max 3kcal pr. dag :ninja: Edit: ikke kutt ut kosen på lørdagen, hold på den. Den er nødvendig for god mental helse ved vektnedgang og hjelper kroppen slik at den ikke går i selvforsvar/sparemodus. Endret 7. mai 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Hvis du veier 65 kg på din alder og høyde så er din hvileforbrenning 1416 kcal pr dag (dvs. det du forbrenner ved å ha en sengeliggende dag). Hvis du går ned til 60 kg er hvileforbrenningen 1368 kcal (regnet ut med Harris Benedicts formel for hvilemetabolisme). Som du ser er det ikke stor forskjell. Hvis du vet fettfri masse kan du få enda mer nøyaktig, men det er såpass små tall at det ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen. Jeg regner med at lavt stoffskifte er noe du har vært hos legen og fått påvist? Syns uansett at 1200 kcal hver dag høres lite ut, selv om du "skeier ut" i helgene. Hvertfall når hvileforbrenningen din er på 1400.. Selv er jeg 167, veier 67kg og har fettprosent på 23%. Da jeg regnet ut min hvileforbrenning i høst fikk jeg 1447 mener jeg å huske, men jeg vil tro at det kanskje er bittelitt høyere for jeg vil tippe at jeg kanskje har mer muskelmasse enn deg siden vi har veldig forskjellig i fettprosent på nesten lik vekt og høyde. Ville heller lagt meg litt høyere i kalorier, kanskje du føler deg bedre under trening og sannsynligheten for å klare å holde vekta når du er ferdig med "kuren" er høyere. Eksempelvis om du spiser 1400 kcal hver dag nå så er du fremdeles omkring 400 kcal under det du trenger for å holde vekta (med aktivitetsnivået ditt som er trening ca 3 ganger i uka). Treningen vil jo også dra ned dette tallet totalt på en uke.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå