amatørmekkern Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Jeg har en Passat 2001 1.9tdi. Viften inne i bilen går ikke i det hele tatt. Fikk opp feilkode 25b, 4f7, 4f8 og 4f9 på climatronicen. Har tatt ut viften og testet denne med 12V batteri, og denne fungerte. Når viften var koblet til, var spenningen 2V. Når jeg koblet viften fra, gikk spenningen opp igjen til 12V i viftepluggen. Har sjekket alle sikringer. Kan det være regulatoren eller reléet? Hvor finner jeg disse? Håper det er noen som har forslag til hva feilen kan være. Endret 5. mai 2015 av amatørmekkern Lenke til kommentar
amatørmekkern Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Dobbel post, beklager! Endret 5. mai 2015 av amatørmekkern Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Spenningen faller fordi kretsen ikke klarer å forsyne viftemotoren. Climatronic er vel automatisk klimaanlegg, og da forsynes motoren gjennom en PWM-styrt transistor. Det er sannsynligvis denne som har tatt kvelden. Edit 1: Uansett vil det være lurt å finne ut hva feilkodene betyr. Edit 2: Feilkodene er for tre servomotorer for å styre temperatur og distribusjon, og viftemotoren. Det virker som problemet ligger et annet sted enn hos transistoren da. http://www.passatworld.com/forums/volkswagen-passat-b5-discussion/295843-climatronic.html Det ligger link til feilkoder der. Endret 5. mai 2015 av Exiter Lenke til kommentar
amatørmekkern Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Takker for svar! Det kan jo være at selve climatronicen har tatt kvelden? Vil prøve litt andre muligheter først, siden den koster en del... Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Jordingspunkt(ene) er et greit sted å starte. Har du mulighet for å måle pulsbredde med multimeteret ditt, så kan du sjekke signalet fra climatronicen til transistoren, bare for å utelukke den. Lenke til kommentar
amatørmekkern Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 har lett etter transistoren. hvor er denne plassert? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg vil tro at den sitter et sted på viftehuset, med kjøleribber som stikker inn i huset for å få kjøling ettersom den blir ganske varm. Lenke til kommentar
amatørmekkern Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Med mitt multimeter kan jeg ikke måle pulsbredden. Jeg målte spenningen mellom positiv leder i viftepluggen og en annen tynnere ledning som kommer inn, samtidig som jeg justerte viftehastigheten på climatronicen. Spenningen var 7V ved høyeste viftehastighet og 12V ved laveste viftehastighet. Virker som signalene kommer fram til viften fra climatronicen. Lurer enda på hvorfor spenningen synker på hovedstrømmen når viften kobles til:-? Kan dette være på grunn av feil i transistoren, og at jeg derfor må investere i ny vifte? leste litt rundt om kring på nett, og at det var en som måtte skifte vifterele. Kan ødelagt rele høres ut som en grunn til at spenningen synker? Endret 6. mai 2015 av amatørmekkern Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Et hvert koblingspunkt med dårlig forbindelse kan føre til at spenningen synker ved belastning. Inkludert reléer. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Med mitt multimeter kan jeg ikke måle pulsbredden. Jeg målte spenningen mellom positiv leder i viftepluggen og en annen tynnere ledning som kommer inn, samtidig som jeg justerte viftehastigheten på climatronicen. Spenningen var 7V ved høyeste viftehastighet og 12V ved laveste viftehastighet. Virker som signalene kommer fram til viften fra climatronicen. Lurer enda på hvorfor spenningen synker på hovedstrømmen når viften kobles til:-? Kan dette være på grunn av feil i transistoren, og at jeg derfor må investere i ny vifte? leste litt rundt om kring på nett, og at det var en som måtte skifte vifterele. Kan ødelagt rele høres ut som en grunn til at spenningen synker? Spenningen faller fordi det er høy motstand et annet sted i kretsen. Det kan skyldes intern feil i en komponent eller, som sedsberg sier, dårlig forbindelse. Multimeteret har mange ganger høyere motstand enn viftemotoren eller kretsen forøvrig, derfor ser du 12V når du måler uten motoren tilkoblet. Når du måler med motoren tilkoblet, så måler du spenningen over motoren. Med climatronic satt til full viftehastighet, måler du 2V spenning over motoren, så betyr det at det er ~10V over et annet punkt i kretsen. Du kan begynne med å måle transistoren med viften tilkoblet. Spenningen over denne bør være lav, jeg vil tro at den normalt er under 1V. Utover dette har jeg ingen anelse om hvordan kretsen ser ut. Jeg har aldri eid VW Lenke til kommentar
amatørmekkern Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Takk for mange gode tilbakemeldinger. Har jobbet 15 timers arbeidsdager, derfor har jeg ikke fått sett på bilen igjen før nå. Prøvde med nye ledere rett fra batteri til vifte. Når pluggen er tatt ut av viften og batteri kobles rett til, går viften fint. Har sett at viften har hatt litt vanskeligheter med starten. Måtte hjelpe den litt igang av og til, Når viftenpluggen er koblet i, samtidig som ekstra kabler fra batteriet er koblet til, går viften rundt av og til. Ved lav hastighet starter den ikke, men med full hastighet starter den av og til. Er det mest sannsynlig at viften og transistoren er gåen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mai 2015 Del Skrevet 8. mai 2015 Hvis du må hjelpe vifta i gang når du kobler 12V til direkte så er vifta gåen. Lenke til kommentar
amatørmekkern Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Når jeg bare kobler 12V til viften, går den fint. Men hvis jeg kobler pluggen i viften (transistoren er fast i viften) sammen med direkte 12V, må jeg hjelpe den i gang. I viftepluggen er det 5 ledere. hovedstrøm og (styrestrøm?). For å utelukke dårlig kontakt i hovedstrømmen, koblet jeg viftepluggen sammen med to ledere rett fra batteriet. Er det bare viften likevell? Lenke til kommentar
amatørmekkern Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Snakket med kompisen til fyren som jeg kjøpte bilen av. Han hadde sett på denne bilen iforhold til feil på viften. Det han hadde funnet ut var at det var noe i forholdet mellom webasto og viften pga at webastoen styrer viften. Han hadde ikke funne ut helt hva denne feilen var. Er det noen som vet hvordan koblingen er mellom webasto og viftesystem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå